Mexiko GP i F1 2018 – allt är upplagt för Hamilton
avVM lär avgöras i Mexiko GP i F1 2018 – det kan vi räkna med. Det känns som om det enda

som kan hindra Lewis Hamilton är ett tekniskt problem – eller en kollision. Han behöver ta fem poäng till för att säkra titeln 2018 och det betyder att han vinner titeln om han slutar morgondagens tävling på plats sju eller bättre.
Han vinner den också om Sebastian Vettel inte tar segern i morgon.
Med andra ord är allt upplagt för att Lewis Hamilton ska få fira ordentligt.
Red Bull har första startled i Mexiko GP i F1 2018
Kvalet till Mexiko GP i F1 år 2018 bjöd på en riktigt kul kamp mellan Red Bulls två förare. Max Verstappen jagade pole positon för att bli den yngsta föraren någonsin som varit snabbast i ett kval- men han fick stryk.
Med 26 tusendelar av sin teamkollega Daniel Ricciardo.
– Det var ett skitkval. Jag hade problem med motorbromsen hela tiden, suckade Verstappen efteråt och han var inte säker på att teamet skulle kunna lösa problemet till racet.
– Oavsett vad ska jag köra runt.
Notera att detta är första gången sedan de nya motorreglerna infördes 2014 som Red Bull äger första startled i ett GP.
Guiden till morgondagens lopp hittar du här.
Bra kval av Ericsson – även om Leclerc var snabbare

Marcus Ericsson tog sig vidare till Q3 och även om han fick stryk av kollegan Charles Leclerc för sjätte kvalet i rad så var det en framgång för svensken. Ericsson hittade inte alls rätt under fredagens träningar, men under kvalet såg det betyder bättre ut – även om han kommer att bli attackerad bakifrån i racet.
Force India kvalade på hårdare däck med målsättningen att få in sin bil precis utanför topp tio för att ha förmånen av ett fritt däckval.
Och det lyckades.
– Vi kommer att fajtas med Sauber om att vara bäst av resten säger Esteban Ocon som startar fråm position elva.
– Nu startar vi precis där vi ville.
Det blir tufft för Ericsson och Leclerc som startar i ledet framför, de måste inleda däcken på de hypermjuka däck som de kvalade med i Q2 och lär behöva gå in i depå tidigare än Esteban Ocon, Force India och Fernando Alonso, McLaren som startar i ledet bakom och får välja vilka däck de vill inleda loppet på. Det får naturligtvis även Sergio Perez på ruta 13.
Mer om kvalet och Ericssons tankar efter Q3 läser du här.
Bestraffningar inför Mexiko GP i F1 2018
Pietre Gasly – motorväxel, start i sista led.
Romain Grosjean – flyttas tillbaka tre platser efter incidenten med Charles Leclerc i USA. Notera att Grosjean behöver klara sig utan straffpoäng i Mexiko, annars riskerar han att stängas av i nästa lopp som avgörs i Brasilien om två veckor.
Startuppställning inför Mexiko GP i F1 2018
1) D. Ricciardo, Red Bull,
2) M. Verstappen, Red Bull,
3) L. Hamilton, Mercedes,
4) S. Vettel, Ferrari,
5) V. Bottas, Mercedes,
6) K. Räikkönen, Ferrari,
7) N. Hülkenberg, Renault,
8) C. Sainz, Renault,
9) C. Leclerc, Sauber,
10) M. Ericsson, Sauber,
11) E. Ocon, Force India (Racing Point),
12) F. Alonso, McLaren,
13) S. Perez, Force India (Racing Point),
14) B. Hartley, Toro Rosso,
15) S. Vandoorne, McLaren,
16) K. Magnussen, Haas F1,
17 ) L. Stroll, Williams,
18) R. Grosjean, Haas F1, +3 platser, straffet följer med från USA:s GP
19) S. Sirotkin, Williams,
20) P. Gasly, Toro Rosso – sista startled på grund av motorbyte
Inför Mexiko GP i F1 2018 kan vi konstatera att….
…Mercedes, Ferrari och Red Bull kvalade in i Q3 med supersoft. Det däcket startar de också på i morgon.
…kvalet till Mexiko GP i F1 2018 var en mardröm för Haas, som slåss om fjärdeplatsen i VM- Ingen av förarna gick vidare från Q1, medan Renaults båda bilar startar bland de tio främsta.
….Mercedes båda förare är missnöjda med balansen i bilen. Lewis Hamilton var missnöjd redan förra veckan i USA då han var trea.
– Ingen av förarna trivs med balansen i bilen, de bara glider runt, säger Toto Wolff, som är stallchef, till Sky. Ändå startar två Mercedes med bland de sex första bilarna.
…FIA har skärpt reglerna för kurva elva. Om en förare lämnar banan med samtliga fyra däck en gång varnas han, händer det vid fyra tillfällen måste han räkna med en bestraffning.
…Lewis Hamilton behöver fem poäng för att vinna VM-titeln. Det räcker med en sjundeplats i Mexiko och den femte titeln är i hamn. MIssar han det – och Vettel inte vinner. Då är titeln också hans.

…Tatiana Calderon får köra årets Sauber under en filmdag i Mexiko. Det blir hennes första varv i en F1:a.
– Ända sedan jag började tävla i motorsport har jag drömt om att få köra på den högsta nivån. De har varit mitt mål hela tiden. Det kommer att bli en fantastisk upplevelse, säger colombianskan som får köra max tio mil.
…Mexiko GP startar klockan 20.10 – men Sverige återgår till normaltid, så kom ihåg att ställa tillbaka klockan i natt. Liverapporteringen drar jag igån klockan 19.55. Häng med!