Startsida / Inlägg

Detta handlar Brasilien GP i F1 egentligen om

av Anna Andersson

Äntligen drar motorerna i gång. Det finns faktiskt en hel del att hålla koll på inför Brasilien GP i F1.

Teamkampen

Den lever vidare.

Även om Mercedes har ett försprång  på 55 poäng så har de inte avgjort. Ferrari kan hålla liv i det konstruktörsmästerskapet ända in i finalen, men då krävs det att det italienska teamet tar in 12 poäng på silverpilarna den här helgen.

– Vi ska göra allt för att vinna märkes-VM i år, säegr Vettel.

Men om Hamilton eller Bottas vinner Brasilien GP i F1  är det avgjort….

Pengar

Konstruktörsmästerskapet handlar om pengar. Om Stora pengar. Jag skrev om det i somras, den texten hittar du här.

Kampen om plats fyra till sju är väldigt jämn och skillnaden mellan plats åtta och nio är exempelvis värd 60 miljoner kronor.

Renault ligger nu fyra, 30 poäng före Haas när det är två lopp kvar. McLaren är femma med 62 poäng, men jagas av Racing Point Force India som har 47 ( teamet blev av med alla poängen efter ägarbytet i somras, men har varit bäst av alla mittteamen under hösten).

Det är också en tuff kamp om plats sju, där Sauber med sina 36 poäng är tre poäng före Toro Rosso.

Så har teamen  mitt i fältet gått efter sommaren

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Starkt kval av Ocon i Belgien ( TT)

Racing Point Force India: 47
Renault: 32
Sauber: 18
Haas: 18
McLaren: 10
Toro Rosso: 5
Williams: 3

 

Förarplatser för 2019

Det finns platser kvar till F1 2019. En hos Toro Rosso och en hos Williams, den hos Racing Point Force India känns som att den tillhör Lance Steoll.

Förare som Esteban Ocon, Brendon Hartley och Sergei Sirotkin har ingen förarplats till nästa år. Dessutom för förare som Lando Norris och Antonio Giovanazzi möjligheten att köra en fredagsträning och förbereda sig för 2019.

 

Väderprognos inför Brasilien GP i F1

Det ser ut att  kunna bli en varm – men blöt – helg i Sao Paolo. Under fredagen ska temperaturen ligga på runt 25 grader, men risken för regn är ungefär 40 procent. Under lördagen tyder det mesta på att temperaturen stannar kring 25 grader och att är uppehåll under förmiddagen, men till kvalet som startar klockan 18.00 svensk tid ökar risken för regn.

Då ligger den på nästan 60 procent.

Till söndagens lopp, Brasilien GP i F1, är det också risk för regn. Något som inte alls är ovanligt, ni minns väl hur det öste ner när Lewis Hamilton vann sin först VM-titel 2008?

Enligt väderprognosen ska det vara runt 27 grader varmt och 50 procents risk för regn när loppet startar  (söndag klockan 18.10 svensk tid).

En guide till Brasilien GP i F1 med fakta och statistik hittar du här.

Lämnar Silverstone F1?

Hanoi och Vietnam ska arrangera F1 efter 2020. Det har Liberty Media nu bekräftat. Däremot är det inte säkert att Silverstone finns kvar i kalendern framöver. Klassikern har allt annat än en given plats.

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton is celebrated by fans after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 16, 2017. / AFP PHOTO / Ben STANSALL
Hamilton jublar på Silverstone efter segern på hemmaplan 2017. (TT)

– Det  första F1-loppet i historien kördes på Silverstone ja, men F1 har inte tävlat där under alla 68 år. säger F1:s marknadschef Sean Bratches till motorsporttotal.

– F1 har tävlat på Brands Hatch och på andra racerbanor. Ingen bana är helig. Det är klart att vissa banor har ett viktigt värde för oss och vi gör vad vi kan för att behålla dem i kalendern, men det  handlar också om affärer. Vi är ett företag som har många intressen att se efter och vi försöker även att tillgodose fansens intresse.

Han fortsätter:

– Det är viktigt att försöka  behålla de lopp som har en stor betydelse för fansen, som Silverstone, Spa och Monza. Sedan har vi ett par stadslopp eller lopp som avgörs i städer eller i parker, som Melbourne, Montreal och Mexico City, sedan finns det banor som har byggts för F1, som Shanghai, Austin och Bahrain. Sedan vill vi köra inne i städerna, och Vietnam är ännu ett steg för att vi ska nå vår vision.

Samtidigt får de inte lägga till för många lopp. Lewis Hamilton hotar med att lämna F1 om det blir 25 race  per säsong.  Mer läser du här.

Inför Brasilien GP i F1 snackas det om att…

…Daniel Ricciardo  straffas i starten av Brasiliens GP. Han behöver byta en laddare till sin turbo, det betyder fem platsers nedflyttning.

…Niki Lauda ska vara tillbaka i depåområdet redan till säsongsfinalen i Abu Dhabi den sista helgen i november. Han tvingades till en lungtransplatation under sommaren och har vistats på sjukhus under hösten. Nu ser han  dock framåt och ska ha sagt till Bernie Ecclestone att han planerar en resa till Abu Dhabi. Men ta det med en nya salt….

…Lewis Hamilton har en ny taturing. Efter VM-titeln i Mexiko belönade han sig själv med en bild av den store boxningslegendaren och idolen Muhammad Ali på vaden.

…Fernando Alonso är med om ett speciellt event dagen efter F1-finalen i Abu Dhabi. Han byter bil med NASCAR-stjärnan Jimmie Johnson.

…Pascal Wehrlein kan vara på väg tillbaka till F1. Ferrari är intresserade av att använda honom som utvecklingsförare och att han ska köra i deras simulator. Wehrlein körde F1 2017 ( Sauber) har kört DTM 2018 och ska köra Formula E kommande säsong.

 

Däcktillverkaren Pirellis tankar inför Brasilien GP i F1

Saxat ur Pirellis nyhetsbrev.

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Brasiliens Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 08.11.2018 10:17 CET

Brasiliens Grand Prix på Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) är säsongens sista Formel 1-lopp. Pirelli har valt ut däcken P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft. Loppen på Interlagos är kända för att vara oförutsägbara, både sett till väder och händelseförlopp. Brasilien är en av Pirellis viktigaste marknader – här tillverkar tre stora fabriker däck som sitter på nästan hälften av alla bilar i landet.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Sett till namnen är de utvalda däcken samma som i fjol, men eftersom samtliga däck blivit ett ”steg” mjukare i år är valet de facto något mjukare jämfört med 2017.
  • Brasilien bjuder på säsongens kortaste varv (4,309 km) efter Monaco och Mexico City, vilket innebär att däcken ständigt utsätts för påfrestningar i kurvor och trånga passager.
  • Vädret på banan är alltid oförutsägbart – Brasiliens GP har under tidigare säsonger bjudit på såväl bantemperaturrekord som ösregn.
  • De snabba kurvorna bidrar till det relativt hårda däckvalet. Högre bakdäck utsätts för störst påfrestningar.
  • Förra årets vinnande strategi byggde på ett depåstopp med byte från supersoft till soft. Även i år väntas de flesta förarteamen sikta in sig på ett depåstopp.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB