Startsida / Inlägg

Kina GP i F1 – nyheter, nostalgi och jubileum

av Anna Andersson

När Kina GP i F1 avgörs på söndag är det ett jubileum och självklart ska vi prata om det, men det finns också en hel del andra nyheter.

Bland annat verkar det bli uppehåll hela helgen, enligt väderprognosen ska det vara torrt i Shanghai.

Dessutom verkar Kimi Räikkönen få ett glatt besked inför helgen, tyska Auto, Motor und sport skriver att han har en ny bakvinge som ska ge mer downforce vilket är viktigt på en bana med långa rakor – som den i Shanghai.

Andra nyheter är att Ferrari har  reagerat efter det som inträffade med Charles Leclerc i Bahrain (en kortslutning som gjorde att motorn bara hade fem fungerande cylindrar) och samtliga förare hos Ferrari och Haas har fått nya delar till motorn.

Ferrari eller Mercedes – vem vinner i Kina?

Kina GP i F1
Rött – favoritfärgen i helgen? (TT)

Även Nico Hülkenberg har nyheter på bilen, men hos honom handlar det om den andra motorn för säsongen. Samma sak gäller för Daniel Ricciardo och det gör att Renault får tufft att nå plats fyra i konstruktörsmästerskapet. Varje förare får bara använda tre motorer under en säsong, Hulken och hans kollega har använt två på lika många lopp. Ricciardo har ännu inte tagit någon poäng för Renault. Min intervju med honom läser du här, om du inte redan har köpt F1-bibeln. Då hittar du den där.

När det gäller Red Bulls problem att hitta rätt fart så handlar det enligt Adrian Newey inte om  motorn utan om chassit och Max Verstappen hävdar att man gjort för stora misstag när det gäller set-upen och därför inte hittat rätt.

Än.

Efter två träningar i Kina ser det extremt jämnt ut. Ferrari var snabbast under den första, Valtteri Bottas klämde sig förbi Sebastian Vettel på den andra. Men vad händer med Mercedes framvinge. Är den  regelvidrig och hur påverkar det teamet?

Tja mer om det läser du här.

Vill du läsa om förarnas däckval? Då gör du det här.

Här hittar du en guide till helgens bana.

 

Kina GP i F1 betyder 1000 lopp …

….och här är andra jubileum

Kina GP i F1
Ronnie Peterson vann det 300:e loppet i F1 när det avgjordes år 1978. (TT)

Det 100:e F1-loppet avgjordes på Nürburgring 1961 och vanns av Stirling Moss, Lotus.
Det 200:e loppet avgjordes i Monaco 1971 – och Jackie Stewart var först över mållinjen.
Det 300:e loppet vanns av en svensk, Ronnie Peterson vann Sydafrikas GP 1978 i en Lotus 78.
Det 400:e loppet avgjordes på Niki Laudas hemmabana, på Spielberg i Österrike. Han vann i en McLaren.
Det 500:e loppet avgjordes i Australien, Adelaide, 1990 och vanns av Nelson Piquet i en Benetton.
Det 600:e loppet kördes i Argentina, i Buenos Aires 1997 och segraren hette Jacques Villeneuve.
Det 700:e loppet avgjordes i Brasilien 2003 och först i mål var Kimi Räikkönen, men tio dagar senare var han tvungen att ge pokalen till Gian-Carlo Fisichella.
Det 800:e loppet avgjordes i Singapore 2008 och ni kommer ihåg det som crashgate, när Nelson Piquet Jr kraschade med flit så att Renaultkollegan Fernando Alonso som gjort ett tidigt depåstopp skulle kunna vinna.
Det 900:e loppet avgjordes i Bahrain år 2014. Segrare? Lewis Haimlton i en Mercedes.

Har ni noterat en sak? Varken Ferrari eller Red Bull har vunnit något jubileumslopp. Är det dags på söndag?

Vem vill du se som vinnare på söndag?

Andra roliga siffror från de 999 F1-lopp som körts

Jag kan inte låta bli att dela med mig av denna sammanställning från F1.com, det är  kul anekdoter från de 999 F1-lopp som avgjorts .

Inför Kina GP i F1 2019
Tidernas yngsta prispall – Vettel före Kovalainen och Kubica på Monza år 2008. (TT)

3 förare delar rekordet på antalet pallplatser under ett år, Michael Schumacher (2002), Sebastian Vettel (2011) och Lewis Hamilton (2015, 2016 och 2018) tog 17 pallplatser under en säsong.  2016 är enda gången 17 pallplatser inte räckt till en VM-titel, det året vann Nico Rosberg mästerskapet.
7 – så många lopp innehöll VM år 1950 och 1951. Det inkluderade Indianapolis 500. 2016, 2018 och 2019 har det varit 21 lopp. De flesta åre har det varit 16 lopp i kalendern,  så många har det varit under 18 år.
8 – så många gånger vann Michael Schumacher i Frankrike. Ingen annan förare har vunnit ett GP så många gånger.
10 arrangörer har varit värd för ett enda lopp, en av dem är Le Mans som arrangerade ett F1-lopp 1967 och Donington som arrangerade ett 1993.

15  team har vunnit konstruktörs-VM i F1. Ferrari har 16 titlar, Williams 9 och McLaren 8.
21 gånger har Ferrari vunnit ett och samma GP. Det handlar om Tysklands GP från 1951 när Alberto Ascari vann till 2012 när Fernando Alonso vann på Hockenheim. Ferrari har också 8 segrar i Italiens GP och 17 i Frankrikes GP.
23 år,  11 månader och 16 dagar. Det var medelåldern på de tre yngsta förarna som stått på en prispall. Det var efter Italiens GP 2008, ett lopp som Sebastian Vettel vann för Toro Rosso före Heikki Kovalainen, McLaren och Robert Kubica, BMW-Sauber. Den äldsta prispallen kom 1950 i Schweiz GP och Nino Farina vann före Luigi Fagiolo pch Luis Rosier, medelåldern? 46 år, 8 månader och 20 dagar.
42 GP har tävlat på 73 olika banor, USA:s GP har exempelvis avgjorts på tio olika banor: Indianapolis (1950-1960, 2000-2007), Sebring (1959), Riverside (1960), Watkins Glen (1961-1980), Long Beach (1976- 1983), Las Vegas (1981-1982), Detroit (1982-1988), Dallas (1984), Phoenix (1989- 1991), Austin (2012- ).
68 gånger har Italiens GP avgjorts på Monza. En gång, 1980, avgjordes tävlingen på Imola.
5111 – Under sina 21 år, 306 GP-starter så ledde Michael Schumacher 5111 varv. Det är fler varv i ledningen än någon annan förare. Lewis Hamilton har inför söndagens lopp lett i 3985 varv, Sebastian Vettel  i 3341.

 

Kvalet startar klockan 08.00 i morgon lördag. Loppet klockan 08.10 i på söndag.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB