Kanada GP i Formel 1 och Indy i Texas – senaste snacket
avÄr säsongen redan avgjord?
Den frågan är det lätt att ställa sig inför Kanada GP i Formel 1.
För egen del så tror jag att det måste hända något radikalt för att det ska bli kamp igen, det räcker inte bara att Ferrari tar sig upp ur den håla de befunnit sig i sedan säsongsstarten utan samtidigt måste Mercedes fallera, göra misstag och få problem med tillförlitligheten. Det kommer knappast att inträffa.
Mer om det hittar du i veckans racingpanel
Sebastian Vettel tror dock fortfarande på en vändning och garanterar att han är angepissed. Det ordet behöver man inte ha några djupare kunskaper i tyska för att förstå…
Sedan 2014 har Mercedes varit mästare på att alltid förbättra sig, att jobba outtröttligt på varje detalj och se till att varje litet moment utförs med full fokus och precision. Varför skulle de tappa det tänket nu – när det är på väg att bli det första teamet i historien att vinna ett mästerskap dubbelt för sjätte året i rad?
Niki Lauda hade inte tillåtit det och det tror jag också är en viktig faktor. Teamet kommer att arbeta vidare i hans anda och göra allt för att kunna tillägna honom två titlar efter finalen i Abu Dhabi.
För övrigt har Merca med sig en uppdaterad motor till Kanada, både Lewis Hamilton och Valtteri Bottas har tillgång till den.
Tre x DRS i Kanada GP i Formel 1
Det är tre DRS-Zoner under Kanada GP i Formel 1. Den första mätpunkten befinner sig 15 meter efter kurva fem och akriveras 95 meter efter kurva 7, de andr abåda har samma mätpunkt, 110 meter före kurva nio och aktiveras 155 meter före kurva 12 och 70 meter efter kurva 14.
Mer fakta, statistik och annat om banan inför Kanada GP i Formel 1 hittar du här.
Tiderna och förarnas däckval hittar du här.
Sedan är ni ett par som har bett mig att skriva om förarnas nummer och hemligheten bakom deras val. Här är svaret:
I artikeln förklarar samtliga förare utom en sina val och det är rätt kul att se hur de tänker – egentligen. Artikeln är för dig som vill veta lite mer och har PLUS.
Fredagen i Kanada
Valtteri Bottas hade ett tekniskt problem under den första träningen, Lewis Hamilton kraschade under den andra.
Därmed slutade Ferrari i topp.
1 ) Charles Lecler, Ferrari 1:12.177
2) Sebastian Vettel, Ferrari + 0.074
3) Valtteri Bottas, Mercedes + 0.134
4) Carlos Sainz jr., McLaren+ 0.376
5) Kevin Magnussen Haas, + 0.758
6) Lewis Hamilton, Mercedes, + 0.761
7) Sergio Pérez, Racing Point, + 0.826
8) Daniel Ricciardo, Renault , + 0.839
9) Nico Hülkenberg, Renault, + 0.991
10) Lance Stroll, Racing Poin, + 0.994
11) Lando Norris, McLaren, + 1.072
12) Pierre Gasly, Red Bull, + 1.168
13) Max Verstappen, Red Bull, + 1.211
14) Alexander Albon, Toro Rosso, + 1.259
15) Daniil Kvyat, Toro Rosso, + 1.344
16) Kimi Räikkönen, Alfa Romeo , + 1.365
17) Romain Grosjean, Haa, + 1.421
18) Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, + 2.693
19) George Russell, Williams, + 2.859
20) Robert Kubica, Williams , + 3.110
Notera att Alfa Romeo bytt växellåda på Antonio Giovanazzis bil efter hans kollision, därmed flyttas han tillbaka fem platser i starten. Lewis Hamilton klarar sig däremot och behöver ingen ny växellåda efter sin tur i muren.
Lämnar Monza eller Silverstone F1 2020?
En annan intressant fråga som nu diskuteras är F1 2020 och vilka lopp som ska avgöras då. Storbritanniens GP, Spaniens GP, Tysklands GP, Mexikos GP och Italiens GP har alla kontrakt som går ut. Det handlar om klassiska banor som Silverstone, Barcelona,
Hockenheim, Mexiko City och Monza. I år har Mercedes gått in som sponsor för att rädda tävlingen i Tyskland, men hur blir det framöver?
Enligt F1:s VD Chase Carey ska kalendern nästa år vara stabil – det vill säga 21 deltävlingar och eftersom det tillkommer två tälingar i Nederländerna och Vietnamn så är det två andra får lämna kalendern. Frågan är bara vilka?
– När det gäller antalet tävlingar så kommer det att ta tid innan vi utökar det och vi har två nya deltävlignar nästa år, men det totala antalet ska vara det samma, säger han till La Presse i Montreal.
Vilka tävlingar kan du tänka dig att droppa till nästa säsong?
Ericsson och Indycar
Marcus Ericsson skapade endel rubriker när han pratade om att han vill testa F1 för Alfa Romeo i år, men han har också klargjort för sitt nuvarande team att han vill stanna kvar i IndyCar även 2020. Så ser planen ut – just nu i alla fall.
– Jag har redan sagt till mitt management att jag verkligen vill stanna. Jag vill att de gör allt de kan för att jag ska få stanna i serien nästa år och längre fram, om det är möjligt, säger han till RACER.COM.
Men det utesluter inte att han gör ett test för Alfa Romeo där han är tredjeförare, allt för att hålla sig uppdaterad och lämna så många dörrar som möjligt öppna. Ericsson har inte något kontrakt för nästa år.
Det har däremot Felix Rosenqvist. Han har ett avtal med Ganassi Racing som sträcker sig över flera säsonger och ska, om inget oväntat inträffar, köra i mästerskapet även 2020.
Tiderna för helgens deltävling i Texas – deltävling 9 av 17.
Fredag 7 juni
Fri träning 1: 02.00-04.00
Fri träning 2: 21.00-22.00
Lördag 8 juni
Kvalificering: 00.45-01.45
LIVE @ Viasat Motor
Söndag 9 juni
Race (248 varv): 02.40-04.40
LIVE @ Viasat Motor