Tiderna inför Mid Ohio Indy Car och snacket inför F1
avSebastian Vettel vill få slut på diskussionen inför Tysklands GP.
Mer om vad det handlar om får du i dagens blogg, precis som tiderna inför Mid Ohio Indy Car. Med andra ord är det en dubbel racehelg, med både Formel 1 och IndyCar.
Vi börjar på Hockenheimring i Tyskland där det har varit fruktansvärt varmt, både i går och i dag. Under torsdagen nådde temperaturen upp till 40 grader under fredagen var det 38 och då var det också Ferraris båda bilar i topp
(Vettel på det första passet och Leclerc på det andra). Enligt prognosen ska det dock bli något svalare under lördagen och söndagen, dessutom finns det en risk för regn under söndagen.
– Jag vill vinna på söndag, det är mitt mål, det är teamets mål och det målet har alla som kommer hit för att se på oss, även om det inte är vi som är favoriter, säger Sebastian Vettel.
Vettels första seger på Hockenheim?
Tysken har aldrig vunnit på sin hemmabana, Hockenheim ligger inte ens fem mil från Vettels barndomshem i Heppenheim och det var där han såg sitt första F1-lopp. Inför tävlingen har han också varit tydlig med att han kommer att stanna i Formel 1 även nästa år och att han kommer att stanna hos Ferrari. Han vill lugna de tyska fansen och därmed bör diskussionerna om hans framtid vara över.
När vi snackar om framtiden så går det inte heller att undvika Mercedes. Toto Wolff har sagt att han ville ha framtiden klar innan sommarlovet, men nu tvekar han.
– Jag har ett dreamteam i huvudet, men jag kan inte avslöja vilket, säger Toto Wolff när han möter media inför Tysklands GP och förklarar att han vill ägna semestern i augusti åt att fundera på framtidens förarpar. Då handlar det inte bara om 2020 utan även om säsongerna som följer där efter, Lewis Hamiltons kontrakt går ut efter nästa säsong och teamet behöver en plan.
– Det handlar inte bara om att göra rätt val för nästa år, utan vi tittar längre än spå. Därför har vi bestämt oss för att ta beslutet i augusti, säger Wolff.
Snabba nyheter inför Tyskland GP
Annars kan vi konstatera att…
…Valtteri Bottas körde av under det första träningspasset. Det kan väl hända, det var på samma ställe som Sebastian Vettel kastade bort segern förra året. Däremot är det något mer oroande är att han var klart efter Lewis Hamilton under båda passen.
…Pierre Gasly tappade kontrollen över bilen och kraschade under det andra passet. Han klarade sig utan skador, det gjorde inte bilen. Därmed måste han klara sig utan en uppdaterad bil i kvalet och racet. Red Bull har inga reservdelar till den nyaste uppdateringen.
…Nico Hülkenberg kunde inte avslutade det andra passet, han hade problem med bilen. Det lät dock på Renault som om det ska vara löst inför lördagens pass.
…Sebastian Vettels hjälm är en hyllning till Bernd Schneider, som är en av Tysklands mest framgångsrika racerförare som bland annat vunnit fem titlar i DTM
…Williams har kommit med flera uppdateringar, men teamets bilar är fortfarande sist.
Du missar väl inte racingpanelen? Här är den
Träning 1 och 2 inför Tysklands GP
Fredagens resultat – en sammanräkning av båda passen:
1) C. Leclerc, Ferrari, 1:13.449 (FT2)
2) S. Vettel, Ferrari, 1:13.573 (FT2) +0:00.124
3) L. Hamilton, Mercedes, 1:13.595 (FT2) +0:00.146
4) V. Bottas, Mercedes, 1:14.111 (FT2), +0:00.662
5) M. Verstappen, Red Bull, 1:14.133 (FT2) +0:00.684
6) R. Grosjean, Haas F1, 1:14.179 (FT2), +0:00.730
7) L. Stroll, Racing Point , 1:14.268 (FT2), +0:00.819
8) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:14.458 (FT2), +0:01.008
9) N. Hülkenberg, Renault, 1:14.472 (FT2) +0:01.022
10) S. Perez , Racing Point, 1:14.518 (FT2) , +0:01.069
11) C. Sainz, McLaren , 1:14.662 (FT2), +0:01.213
12) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:14.800 (FT2), +0:01.351
13) P. Gasly , Red Bull, 1:14.813 (FT1) +0:01.364
14) D. Ricciardo, Renault, 1:15.010 (FT2), +0:01.561
15) A. Albon, Toro Rosso, 1:15.062 (FT2), +0:01.613
16) L. Norris , McLaren 1:15.247 (FT2), +0:01.798
17) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:15.406 (FT2), +0:01.957
18) K. Magnussen, Haas F1, 1:15.470 (FT2), +0:02.021
19) R. Kubica, Williams, 1:16.559 (FT1), +0:03.110
20) G. Russell , Williams, 1:16.900 (FT2), +0:03.451
Guiden till Tysklands GP hittar du här.
Förarnas däckval hittar du här.
IndyCar – svenska framgångar i Ohio?
När de gäller IndyCar är det tid för det tredje racet på lika många veckor. Den här gången handlar det om en traditionell racerbana, Du får tiderna inför Mid Ohio Indy Car längre ner inlägget, och det borde passa Felix Rosenqvist bättre. Han tappade en placering, ner till plats elva efter förra deltävlingen som avgjordes på en oval.
För Rosenqvist är det en comeback på den bana där han gjorde sitt första test för IndyCar för tre år sedan. Han imponerade på Chip Ganassi Racing, det team han nu tävlar för och även kommer att tävla för nästa år. Rosenqvist berättade redan innan säsongen startade att han har skrivit på ett kontrakt över flera år.
För den andra svensken, Marcus Ericsson så gäller det att inte göra några ödesdigra misstag den här helgen. Han ligger på plats femton i mästerskapet. Josef Newgarden, som vann senast i Iowa, leder fortfarande mästerskapet 29 poäng före Alexander Rossi. I rookiemästerskapet har Rosenqvist fortfarande ledningen, 14 poäng före Santino Ferrucci. Ericsson är fyra, 212 poäng mot Rosenqvists 255.
Vi ska också hålla ett öga på Rasmus Lindh som leder Indy Pro 2000 och tävlar i helgen.
Tider inför Mid Ohio Indy Car
NTT IndyCar Series | Mid-Ohio
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 26 juli
Fri träning 1: 17.20-18.05
Fri träning 2: 21.15-22.00
Lördag 27 juli
Fri träning 3: 16.30-17.15
Kval: 20.35-21.50 / LIVE @ Viasat Motor
Söndag 28 juli
Warm-up: 18.00-18.30
Race (90 varv): 22.00-23.45 / LIVE @ Viasat Motor