Startsida / Inlägg

Ferrari har veto i regelfrågor

av Anna Andersson

F1 bråkar igen. Om framtidens regler. Varför?

Jo, för att alla team vill vinna och sätter sina egna intressen först.
Ägarna vill däremot att alla ska kunna vinna, att alla ska tävla på lika villkor och sätter därmed sina intressen först.
Kan den ekvationen lösas?
Det kan tyckas knepigt, men så småningom lär de båda parterna hitta en kompromiss och det mest troliga är att det är teamen som går vinnande ur striden för utan team blir det inget F1. Ett av problemen är att stallen har rätt att vara med i beslutsprocessen och då blir det rörigt eftersom varje team sätter sina egna intressen först. Under alla år som jag har skrivit F1, och det börjar bli väldigt många nu, så har jag någon gång varje säsong skrivit om att det är oenighet mellan teamen och F1, samt att Ferrari hotar med att lämna mästerskapet. Ändå har de aldrig gjort det.

Teamen har alltid fått sin vilja igenom, även om alla team inte har varit lika nöjda.

Ferrari har veto

Ferrari har veto
Lägger Ferrari in sitt veto? (TT)

I och med att Ferrari, som det team som varit med i F1 varje år sedan mästerskapet startade 1950, har en vetorätt när det gäller reglementet så är teamet också en tung spelare. Ibland tyngre än mästerskapet själv. Nu står Liberty Media, som äger F1, i ena hörnan med sina förslag om att använda vissa standarddelar, att förenkla aerodynamiken, införa ett budgettak och göra sporten betydligt jämnare.
Och de stora teamen står i den andra med sina krav. De vill vinna och skapa ny innovativ teknik som de kan dra nytta av i sin biltillverkning och visa vilken tillverkare som är bäst. Därför vill de absolut inte använda likadana delar.

Ferrari vill naturligtvis vara Ferrari och inte ha samma delar som Mercedes – och tvärt om.
De säger det bara med andra ord.
– Vi anser att standarddelar är en risk för F1, förklarar Ferraris teamchef Matti Binotto.
– Du vet ju inte hur tillförlitliga standarddelarna är. Vi hade den situationen i Formel 2 när man införde en standardkoppling, då behövde man starta flera lopp bakom säkerhetsbilen eftersom det inte gick att lita på kopplingen.

Reglerna till 2021 skulle ha varit klara i juni, då sköts beslutet fram till den 31 oktober. Nu har teamen och ägarna möts igen, men utan att hitta någon lösning. Det innebär att tiden rinner ut.

18 månader att skapa en F1-bil

Det tar ungefär 18 månader från det att ett F1-team arbetar ut ett koncept till dess att bilen är färdig och den tiden finns inte längre. Diskussionen kommer att fortgå, men frågan är hur den kommer att sluta?
F1 måste ha ett nytt avtal som jag ser det finns det två troliga alternativ.
Antingen arbetar man fram ett grovt regelförslag till den sista oktober och lägger på detaljerna sedan vilket ger teamen med stora resurser en fördel eftersom de har de ekonomiska möjligheter som krävs för att korta ner processen.
Eller skjuter man regeländringen på framtiden en gång till och skriver på ett avtal där man kör med nuvarande regler 2021 och inför regeländringen ett år senare.

Mer om bråket läser du här.

För ett år sedan besökte jag Renaults fabrik. I den här texten kan du läsa om hur F1-teamen arbetar i fabvriken, från ritning till färdig bil.

Andra snabba nyheter

Ferrari har veto
Tar han titeln på söndag? (TT)

Racing Point anklagar Renault för fusk. Efter deltävlingen i Japan lämnade teamet in ett tolv sidor långt dokument till det internationella bilsportförbundet och anklagar det franska fabriksteamet för att fuska. Det brittiska teamet hävdar att Renaults bilar har ett system som automatiskt ställer in bromsbalansen mellan de främre och det bakre hjulparet vilket är förbundet. Enligt reglerna får bara föraren själv ställa in den balansen via ratten. Informationen ska Racing Point ha fått av en av Renaults tidigare medarbetare. FIA behandlar protesten.

Även Ferrari och deras toppfart under kvalet har dragit blickarna till sig. Enligt Motorsport-total har flera team bett FIA om en förklaring till Ferraris fantastiska downforce som gett teamet fem pole positions och tre segrar efter sommaren. Det pratas om ett Ferrari har en fördel på 0,8 sekunder per varv och konkurrenterna undrar nu om Ferraris lösning håller sig inom reglerna eller inte.

Lewis Hamilton kan vinna VM redan nästa vecka. För att lyckas måste han utöka sitt försprång på Valtteri Bottas från 64 till 78 poäng. Det är 104 poäng kvar att kämpa om, varje seger ger 25 poäng och snabbaste varvet ger en extra poäng. Om Hamilton vinner i Mexiko får Bottas inte vara bättre än femma, tar Hamilton segern och det snabbaste varvet vinner han titeln även om Bottas blir fyra. Slutar Hamilton tvåa vinner han titeln om Bottas är åtta eller sämre. Tar Hamilton tredjeplatsen vinner han titeln om Bottas  som bäst är tia.
Det är bara de två förarna som slåss om titeln, Mercedes säkrade konstruktörsmästerskapet i Japan förra helgen.

Trevlig helg!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jonathan Ekeliw
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB