Startsida / Inlägg

Mexico GP i F1 – regn, framtid och en diskning

av Anna Andersson
Mexico GP i F1
Tredje segern? (TT)

Mexico GP i F1, det är en tävling som förarna älskar. De älskar den tack vare fansen, den fantastiska basebollstadion som ger arenan en väldigt speciell inramning och eftersom det är av de få banor där förarna faktiskt möts känslan av att de kör inför en stor publik.
Frågan är hur de kommer att uppleva helgen i år. Det är nämligen risk för regn.
Redan under kvalet på lördag finns är risken för regn och åska 50 procent. Temperaturen väntas ligga på ungefär 20 grader.
Under söndagen ser prognosen dyster ut, risken för regn stannar kring 50 procent.

Mexico GP i F1 – Ferrari och Red Bull starka

Mexico GP i F1
Ferrari ( här med Leclerc) hade bäst toppfart (TT)

Under fredagens träningar var det som väntat Ferrari och Red Bull i topp. Verstappen har vunnit Mexico GP i F1 de två senaste åren och Ferrari har, som vi sett efter sommaruppehållet, en riktigt bra bil och toppfarten imponerade under träningarna. Vettel körde på 358,8 km/timmen, därefter följde kollegan Leclerc och de båda bilarna från Haas, som också kör med Ferraris motorer.

Mercedes stallchef Toto Wolff har hela tiden visat en viss oro inför helgens deltävling, den syrefattiga luften ställer till problem för Mercedes som har problem med kylningen av bilens system. Mer om det läser du här.

Från den andra träningen kan vi också rapportera att Alex Albon, Red Bull, tappade kontrollen över sin bil i kurva sju. Det blev bara fem varv innan han fick åka på ett lastbilsflak tillbaka till garaget för att bilen skulle lagas.

Resultat – träning 2 två inför Mexico GP i F1

1) S. Vettel, Ferrari, 1:16.607
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.722
3) C. Leclerc, Ferrari, 1:17.072
4) V. Bottas, Mercedes , 1:17.221
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:17.570
6) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:17.747
7) P. Gasly, Toro Rosso
8) C. Sainz, McLaren, 1:18.079
9) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.261
10) L. Norris, McLaren, 1:18.349
11) L. Stroll, Racing Point, 1:18.362
12) S. Perez, Racing Point, 1:18.366
13) D. Ricciardo, Renault, 1:18.380
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:18.681
15) R. Grosjean, Haas F1, 1:18.766
16) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:18.889
17) K. Magnussen, Haas F1, 1:19.306
18) G. Russell, Williams, 1:19.968
19) R. Kubica, Williams, 1:20.180
20) A. Albon, Red Bull,1:21.665

Kvalet drar igång klockan 20.00. Alla helgens tider hittar du här.

Guiden med fakta och statistik hittar du här.

Inga stallorder i VM-fajten

Mercedes ger inte någon förare en fördel i kampen om VM-titeln.
– Det är vår plikt att ge allt och se till att vi kan ge dem bästa möjliga bil som är både snabb och tillförlitlig. Detta för att kampen mellan dem ska avgöras på banan och de ska ha lika stora möjligheter båda två, säger Toto Wolff.

Vem som är etta hos Ferrari och hur teamet bör hantera det kan du höra mer om här. I Racingpanelen.

Renault diskvalificerades från Japans GP och tappade därmed helgens alla poäng. Racing Pont protesterade mot Renaults bromssystem och protesten gick igenom. Beviset?

En gammal video som Renault själva spelat in när Daniel Ricciardo körde bilen för första gången och den filmen lades sedan på YouTube. En av Force Indias medarbetare kom plösligt på att hen hade sett den – och det blev ett fällande bevis. Renault kommer inte att överklaga beslutet, även om de anser att det är felaktigt, hälsar stallet i ett uttalande.

Klimatbråk och Rally Dakar

Enligt auto, motor und sport ska det ske en förändring inom F1 till 2o21. Då ska tio representanter från vart och ett av de tre grupperna Liberty Media, F1 och teamen bestämma över viktiga regelfrågor och då kommer det inte längre att krävas enighet utan det ska räcka med en liten respektive stor majoritet på 25 respektive 28 röster.

Mexico GP i F1
Nästa utmaning, Dakar (TT)

Enligt de nuvarande reglerna behöver alla teamen vara eniga och Ferrari har dessutom ett veto. Detta sägs vara en förändring för att kunna snabba upp processen i framtiden.

Fernando Alonso kör Rally Dakar, det bekräftar Toyota. Det blir en intressant utmaning för den förre F1-mästaren som kör med sin landsman, Marc Coma. Coma har tagit flera segrar i Rally Dakars MC-klass, men då avgjordes tävlingen i Sydamerika. 2020 körs den i Saudiarabien. När det gäller Alonso kan vi också konstatera att han gett sig in i ett klimatbråk med Lewis Hamilton.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB