Startsida / Inlägg

Lämnar klassikern F1?

av Anna Andersson

Max Verstappen. Det är den förare som har varit mest framgångsrik på den höga höjden i Mexico City de senaste åren, men har han en chans i Mexiko GP i Formel1 2019?

Själv vågar han inte tro  på dem

Mexiko GP i Formel1 2019
Verstappen vann 2017 och 2018 (TT)

– Man måste vara realistisk. Vi har varit starka där de senaste två åren,  men vi har haft det lite svårare i år, framförallt med balansen i bilen, säger han på ett sponsorsevent inför helgens tävling.

– Därför tror jag inte att det blir så enkelt att upprepa framgången.

Han tror att det framförallt blir svårt mot Ferrari som är väldigt snabba på raksträckorna i år och faktum är att det italienska teamet nu har ett övertag på Red Bull. Verstappens stall har tagit en pallplats ( en tredjeplats i Singapore) under de fem loppen efter sommaren.

– Det blir svårt med en pallplats, om man ser till de senaste loppen, säger Verstappen.

Problem med den höga höjden

Även Mercedes visar upp en oro inför helgen, även om teamet säkrat konstruktörstiteln och nu är det enda team som kan vinna förartiteln.

– Vi är medvetna om att de kommande loppen inte blir enkla och vi förväntar oss att Mexiko blir det svåraste av dem, säger stallchef Toto Wolff i en kommentar.

–Banan ligger på väldigt hög höjd vilket ger oss mycket speciella utmaningar. Den tunna luften påverkar bilens downforce, kylsystemen och motorns prestanda och den kombinationen är inte så jättebra för vår bil. Det handlar om att begränsa skadorna.

De klockslag som gäller i Mexiko GP i Formel 1 2019 hittar du här och det är kvällsrace denna helg, men tänkt på att vi ställer om till vintertid natten till söndag. Klockan ställs tillbaka en timme.

Guide till Mexiko GP i Formel 1 2019

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km. Medsols
Avstånd till kurva ett: 890 meter
Antal kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Inga kurvor tas i mer än 250 km/timmen.
Däck: Förarnas däckval hittar du här
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsafart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2018: 2 depåstopp.
Mest valda strategi: 1 depåstopp.
Sannolikhet att säkerhetsbilen kommer ut på banan: 100 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger)
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 9
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Statistik inför Mexiko GP i Formel 1 2019:

Kval 2018, topp 8:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault

Varvet som gav pole position:
Absolut: 1:14.759 (Daniel Ricciardo, Red Bull, 2018)
2018: 1:14.759 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:16.488 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:18.704 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:19.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:16.346 (Nigel Mansell, Williams)

Förare med flest poles:
Jim Clark (4)
Ayrton Senna (3)
Nigel Mansell (2)
Gerhard Berger (1)
Sebastian Vettel (1)
Clay Regazzoni (1)
Riccardo Patrese (1)
John Surtees (1)

Mexiko GP i Formel1 2019
Max Verstappen tar han tredje segern i Mexico GP i Formel 1 2019? (TT)

Race 2018 – topp 8:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Stoffel Vandoorne, McLaren

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2018: 1:18.741 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:18.785 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:21.134 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:17.711 (Gerhard Berger, McLaren)

Senaste fem vinnarna:
2018 Max Verstappen Red Bull
2017 Max Verstappen Red Bull
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
1992 Nigel Mansell Williams

Förare med flest vinster:
Jim Clark (2)
Nigel Mansell (2)
Alain Prost (2)
Max Verstappen (2)
Gerhard Berger (1)
Riccardo Patrese (1)
Graham Hill (1)
Dan Gurney (1)
Nico Rosberg (1)
Denny Hulme (1)

Lämnar Alfa Romeo F1?

Ska Alfa Romeo lämna F1 i efter 2020? Det ryktet har nu börjat snurra i Italien. F1.-jopurnalisten Joe Saward säger till F1sport.it att risken finns:…
– Alfa Romeo gör inga bra resultat på bilmarknaden och det är troligt att man inte förlänger sitt avtal efter 2020. Stallets resultat är en besvikelse och det verkar som om ingen är överens med någon annan inom teamet, förutom att de ler när det är kameror i närheten.

Comeback? Det pratas också om Indy med McLarens satsning 2020. (TT)

Fernando Alonso förbereder sig för Rally Dakar 2020 och han säger nu att han ska fundera över en comeback i F1 nästa sommar. En regeländring tycks sporra honom, eller också är det bara det faktum att hänga kvar i pressen en stund till som gör att han snackar om en comeback om och om igen.

Robert Kubica har inga planer för 2020 än, Williams däremot ger Nicholas Latifi alla möjligheter de kan för att förbereda honom för 2020. Kanadensaren har inget kontrakt, men han ska köra den första träningen under de tre kommande racehelgerna.

Det är dags att välkomna Scuderia Alpha Tauri. Toro Rosso byter namn till 2020. Teamen har godkänt förändringen.

Hur ser en tävlingshelg ut 2020? Nu är det media och sponsorarbete under torsdagen och sedan två träningar under fredagen. Enligt Haas teamchef Günther Steiner funderar Liberty Media på att stryka torsdagen och använda fredag förmiddag till media och sponsorer för att sedan träna under eftermiddagen. Däremot tror han inte på att köra kval och race på samma dag, som i Japan för en vecka sedan. Enligt Steiner blir det för mycket för medarbetarna.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jonathan Ekeliw
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB