Startsida / Inlägg

Ferraris kollision – inga ursäkter räcker

av Anna Andersson

I åtta månader har vi väntat. I Brasilien kom kollisionen.

Därefter pratar Matti Binotto om dumma misstag.

Det räcker inte om Ferrari vill slåss om en VM-titel 2020.

Hur stora är problemen? (TT)

Säsongen 2019 gick Sebastian Vettel in som etta hos Ferrari. Han skulle ta sin femte VM-titel sitt femte år med teamet och få Charles Leclerc som teamkollega. En förare som kört en säsong i F1 och som egentligen inte skulle kunna hota honom.

Trodde Vettel.

Men ingenting blev som tysken hade trott. Istället satte Leclerc ribban högt, lärde sig snabbt och när Vettel gjorde misstagen tog Leclerc  tillvara på varje möjlighet som gavs. Efter sommaruppehållet tog han sin första seger och i Italiens GP märktes det tydligt att förhållandet mellan dem var rubbat. Charles Leclerc skulle hjälpa Sebastian Vettel i den sista kvalomgången.

Det gjorde han inte, han satsade istället på den strategin som gav honom pole position. I Ryssland, någon vecka senare, så svarade Sebastian Vettel med samma mynt och sedan dess har stämningen mellan dem båda har varit minst sagt kylig.

Svårt att tygla förarna

Stallchefen Matti Binotto har haft fullt sjå att tygla de två vilda hästarna och i Brasiliens GP blev det tydligt att den taktik han har haft hittills inte alls har nått fram. Istället för att förhållandet mellan de båda förarna har stabiliserats ledde det till en intern kollision på bästa sändningstid. Något som båda förarna ville undvika, men som inte klarar av att behärska när de befinner sig i racemode. Mattia Binotto pratar efter loppet om ett ”dumt misstag” och  att ”båda förarna bär en del av ansvaret för det som inträffat” och han säger att han inte vill diskutera detta nu utan att fallet ska analyseras och att man ska göra en bedömning framöver.

Faktum är att det är hans jobb att se till att de inte inträffar några dumma misstag. Varken i fabriken, depån eller på banan.

Vi vet alla vad Sebastian Vettel är kapabel till, han var lika tjurig när han körde tillsammans med Mark Webber i Red Bull och det var den tjurskallen som gav honom fyra VM-titlar. Nu sitter han i en Ferrari med en precis lika tjurig förare i den andra röda bilen och detta måste teamledningen stävja. Annars är risken stor att Ferrari 2020 lägger allt för mycket fokus på den interna fajten och återigen är orsaken till att teamet förlorar en VM-titel.

Max Verstappen dagens förare

Överlägsen i Brasilien (TT)

Max Verstappen dominerande Brasiliens GP från kval till mål. Han hade rätt taktik, rätt fart och den bättre bättre motorn. De enda gången han egentligen var hotad var när Valtteri Bottas motor tappade i effekt och gick sönder. Eftersom bilen stod illa till och tävlingsledningen var tvungna att skicka in ett bärgningsfordon kom säkerhetsbilen ut på banan och då valde Verstappen att gå in i depå. Det Lewis Hamilton möjligheten att ta omstarten, men de senaste årens mästare hade ingen chans mot Verstappen som attackerade direkt med sina mjuka däck.  Han tog kommandot igen och han tog segern. Det var ingen som var i närheten av honom i dag.

Dumma misstag

Det finns dock ett par saker som vi inte får missa att nämna, som att Mattia Binotto vill vänta med att göra en bedömning av det som inträffat:

– De får kämpa mot varandra, men de vet också att vi vill undvika dumma misstag. Vi ska analysera detta och det vill vi inte göra i stridens hetta. Jag har pratat med båda förarna, men vill inte göra någon bedömning nu, säger han till Sky.

– Den tiden kommer och vi gör det gemensamt.

Pierre Gasly tog sin första pallplats. Han  gjorde det för Toro Rosso. Därmed har Toro Rosso tagit två pallplatser i år.

Lewis Hamilton satsade mot Alex Albon, i kampen om plats två. Hamilton körde på Albon och förlorade pallplatsen efter loppet. Carlos Sainz fick pallplatsen, men är även han under utredning. Mer om loppet läser du här.

Vi kan även konstatera att Alfa Romeo som tog poäng med båda bilarna.

Filmen om Schumacher skjuts på framtiden

Ni är många som väntar på dokumentären om Michael Schumacher, men biofilmen har skjutits på framtiden och kommer inte att vara färdig innan det sista kvartalet 2020.

Schumacher efter sin första VM-titel. Den tog han för 25 år sedan (TT)

Filmen görs av Produktionsbolaget B14 Film.

– Eftersom det finns ett enormt omfattande material behöver produktionsteamet mer tid, förklarar B14 Film för Bild am Sonntag och man kommer att meddela när det är dags för premiär

Produktionsbolaget har gjort ett stort antal intervjuer med Michael Schumachers familj, hans konkurrenter och de medarbetare som följt honom under karriären. Det ska ge en unik inblick i den sjufaldige världsmästarens liv.

I gårdagens blogg skrev jag om ryktet som säger att Mercedes kan lämna F1, att teamet kan säljas till Roger Penske Du läser det här.

Nu har amerikanen dementerat ryktet.

–Det stämmer inte jag har fullt upp, säger 82-åringen till RACER.

Ni är många som mailat och frågat varför det inte går att kommentera. Det går för vissa inloggade inte andra och det är ett större tekniskt problem som tyvärr drabbat flera av bloggarna. Vi jobbar på det och har blivit lovade en förbättring inom två veckor.

Så förhoppningsvis innan säsongen är över.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB