Startsida / Inlägg

Senaste snacket från årets andra F1-test 2020

av Anna Andersson

En storm ställde till det. Jag missade helt enkelt flyget till årets andra F1-test 2020. Den bro som var öppen när jag ställde mig för att vänta på det tåg som skulle ta mig över Öresund stängdes. Två minuter innan tåget skulle gå. Sedan var bron stängd i flera timmar. Därför blev det ingen flygresa i går. Det blev en omplanering.

Efter storm kommer F1-test 2020

F1-test 2020Som tur var blir F1-tester i alla fall och även om jag inte var på plats klockan 9.00 när testerna drog igång så hann jag ut till banan i tid för att se Sebastian Vettel orsaka en röd flagg i sin Ferrari. Jag hann också konstatera att samma SF1000 hade en ny bakvinge och en  ny framvinge, att Williams tvingades till ett motorbyte, att Red Bull, Renault och AlphaTauri stod stilla i garaget i nästan tre timmar.

Dessutom var det många som var förvånade över dagens snabbaste man. Robert Kubica satt dagens bästa tid, i en Alfa Romeo och med de allra mjukaste däcken.

Den tiden kan vi nog inte kalla för representativ, men det ser snyggt ut i resultatlistan.

F1-test 2020
Kubica i en Alfa Romeo (TT)

– Ofta säger folk att ju snabbare du kör, ju svårare är det. Jag skulle kunna säga att det är lättare att köra 1.17 med en Alfa i år jämfört med de 1.19, 1.20 jag körde med Williams förra året, men det är lite annorlunda när det gäller svårighetsgrad. Förra veckan, när jag körde det första testet för Alfa, så fick jag stopp i hjärnan när jag körde de första varven. Du vet jag kände att jag hade ett bättre fäste, att jag kunde leverera och att jag kunde köra ännu snabbare. Men hjärnan sa bara ”Nej, detta har varit helt omöjligt fram till nu”, berättar han.

– Det tog ett par varv innan jag kunde släppa fram den riktiga känslan. Det finns en riktigt bra vän i paddock. Även om det inte finns så många vänner inom den här sporten så finns det en riktigt bra vän, det är downforce.

En bra bild av dagen får du här:

Stabila regler ger kortare F1-test 2020

I år är  det som bekant bara tre testdagar per omgång och inte fyra. Något som varken bekymrar teamen eller förarna speciellt mycket eftersom reglementet är i stort sett det samma som i fjol.

– Jag tycker att tre plus tre dagar fungerar utmärkt när det är stabila regler, säger Renaults VD Marcin Budkowsky.

Vi kan notera att teamen på förhand gör allt för att få ut så mycket som möjligt och umnder dagens F1-test var det bara Haas som lät en förare köra hela dagen. Alla andra team bytte förare efter lunch och den trenden lär fortsätta.

Vem kör när?

Här är förarna som kör under de två avslutande dagarna:

Torsdag 27 februari
Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel
Red Bull: Max Verstappen/Alexander Albon
McLaren: Lando Norris
Renault: Esteban Ocon/Daniel Ricciardo
AlphaTauri: Pierre Gasly
Racing Point: Lance Stroll
Alfa Romeo: Antonio Giovinazzi
Haas: Kevin Magnussen
Williams: Nicholas Latifi

Fredag 28 februari
Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Charles Leclerc
Red Bull: Alexander Albon/Max Verstappen
McLaren: Carlos Sainz
Renault: Daniel Ricciardo/Esteban Ocon
AlphaTauri: Daniil Kvyat
Racing Point: Sergio Perez
Alfa Romeo: Kimi Räikkönen
Haas: Romain Grosjean/Kevin Magnussen
Williams: George Russell

Banan klar i Hanoi – men kan alla team tävla?

I dag presenterades också den nya F1-banan i Vietnam. Nu är den färdig. Däremot så nämndes ingenting om Coronaviruset och det pratas det enormt mycket om i paddock.

F1-test 2020
Får Ferraris italienske stallchef komma till Vietnam? (TT)

Tävlingen i Kina har skjutits på framtiden. McLaren har stoppar alla mediarepresentanter som varit i Kina de senaste två veckorna från att komma till teamets pressevent och Ferrari ställer in alla icke nödvändiga affärsresor och stänger muséum och fabrik. Man tar inte längre tar emot några gäster i fabriken, varken affärskontakter eller andra typer av visningar. Den tyska TV-kanalen RTL funderar på att sända GP-loppen från Köln med studio i TV-huset istället för att skicka medarbetarna runt jorden. Kort sagt pratas det mycket om ifall det går att köra genomföra vårens F1-lopp. Vietnam har bland annat skjutit upp en badmintonturnering som skulle ha avgjorts en vecka före F1-loppet och stoppar även samtliga medborgare från Italien att resa in i landet. I samband med ett F1-lopp skulle ett sådant beslut ställa till stora problem för  däcktillverkaren Pirelli och team som Ferrari och AlphaTauri. Även Haas och Alfa Romeo kör med motorer från Ferrari och där finns naturligtvis italienska medarbetare. I Bahrain, där säsongens andra deltävling avgörs, hart man bestämt att inte släppa in några resande som rest via Dubai eller Singapore och eftersom F1 kör sin premiär i Melbourne Australien, kommer de flesta teamen att vara drabbade. Det är nästintill omöjligt att resa till Melbourne utan att mellanlanda i just Singapore eller Dubai.

Alonso klara för Indy 500

Andra nyheter från motorvärlden som är värda att notera är förstås att Fernando Alonso nu är klar för Indy 500. Mer om det läser du här.

 

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB