Startsida / Inlägg

Försäsongstest i F1 – kan Racing Point hota toppteamen?

av Anna Andersson
Försäsingstest i F1
Blöt bana i Barcelona (TT)

Årets femte försäsongstest i F1 inleddes med en fuktig och blöt bana. Det var inte alls var förare och team hade räknat med.
– Vi hade planerat ett omfattande program för att köra på en torr bana den här förmiddagen. Då är det naturligtvis en besvikelse när det är blött, men det är samma för alla, säger Renaults Esteban Ocon till F1TV.

Försäsongstest i F1 med rejäl krasch

Under förmiddagen testade ett par team intermediates, men det var ganska få bilar på banan och vissa av dem som försökte hade problem. Exempelvis lyckades Max Verstappen snurra vid två tillfällen. Red Bullföraren förklarade efteråt att det berodde på att banan var blöt. Andra förare som hade problem var Sebrastian Vettel som snurrade en gång och Antonio Giovanazzi som kraschade och tvingade Alfa Romeo att arbeta på bilen i garaget i fyra timmar.

I går skrev jag att Mercedes bil går som klockan, men i dag hade teamet problem. Hamilton och Bottas körde 61 varv tillsammans. I går körde Hamilton 89 – före lunch. Tyngst vart det under eftermiddagen när Lewis Hamilton rullade av banan. Enligt teamet handlade det ett problem med oljetrycket i motorn, därför tvingades de undersöka situationen och avsluta dagens körning i förtid. Räkna med att både Bottas och Hamilton kommer att jaga kvalvarv i morgn.

Williams i topp

Försäsongstester i F1
Red Bull testade nyheter, Williams körde flest varv av alla (TT)

Värt att notera är att Williams ligger  i topp av tabellen som visar vilka team som har kört mest under dagen. Nicholas Latifi körde 160 varv och finns också med bland de snabbare förarna. När teamchef Claire Williams mötte media var hon väldigt nöjd:
– Det är en betydligt bättre känsla än för ett år sedan när vi inte ens hade bilen färdig när lamporna lyste grönt. Vi ligger längre fram i planeringen, vi har reservdelar och förarna upplever att bilen känns bättre. Samtidigt har vi ingen aning var vi ligger i förhållande till våra konkurrenter. Det kan ingen svara på i dag. Det är bara att gissa. Först när vi är i Melbourne om ungefär två veckor så kommer vi att se var vi ligger, säger hon.

Hur bra är Racing Point?

Under torsdagen kunde vi se att Red Bull testade ett antal nya delar på bilen. Vi kunde också se att flera förare testade racesimuleringar under eftermiddagen. En intressant notering är att Sebastian Vettel körde 121 varv i sin Ferrari och tidsmässigt låg Lance Stroll i sin Racing Point inte allt för långt efter.

Är det så att bilen som här i mediacentret kallas för den ”rosa Mercedesen” är så bra att den kan attackera Ferrari? Eller är det så att Ferrari håller tillbaka lite?

Matti Binotto pratade med Sky efteråt och han kallade Racing Point för ett hot och påpekade att deras låg nära Vettel.

Försäsongstester i F1
Problem för Ferrari? (TT)

Han har själv siffrorna. Då är frågan, har Ferrari problem eller bluffar han ?  Ett svar på fjolårets tester då Ferrari lämnade Spanien säkra på att man hade kontroll på Mercedes, men blev varse en helt annan verklighet under säsongspremiären.
Det är trots allt tester – eller som Valtteri Bottas säger:
– Du vet aldrig någonting under testerna. Det är något konstigt spel mellan teamen, vad de visar och vad de inte visat. Det är bara det egna teamet som vet vad de håller på med. Resten är bara gissningar. Därför handlar det bara om att fokusera på vad man själv gör. Det kommer en tid när alla ändå måste visa var de ligger och då gäller det att vara med.

Racing Points teamchef Ottmar Szafnauerfick också frågan av Sky. Han var rätt försiktig i sina uttalanden, så en av herrarna är inte helt sanningsenlig….

Värt att notera är också att Vettels bästa tid, 1.16,841 är klart långsammare än den som Valtteri Bottas satte förra veckan (1.15,7).

– Överlag är banan långsammare den här veckan jämfört med än förra veckan, konstaterade Carlos Sainz efter dagens tester.

Hotas F1 av viruset?

Försäsongstester i F1
Williams teamchef (TT)

I går pratades det mycket i mediacentret om det går att genomföra säsongens första lopp. Det flesta journalister som jag pratade med hade problem med reseplaneringen på grund av coronaviruset. När arrangörerna för Vietnam GP i går meddelade att banan var klar nämnde man inte ett ord om viruset.
Det gjorde däremot F1:s chef Chase Carey under torsdagen:
– Vi måste se hur läget utvecklas de kommande dagarna, säger han.
– Jag tänker besöka Hanoi den 16 mars, på väg tillbaka från premiären i Australien.

Än så länge har Kinas GP skjutits upp, notera att deltävlingen inte är struken.
– Vi försöker att köra Kinas GP senare i år. Det har hela tiden varit vår plan, säger Carey.
Det stora problemet för F1 är inte de människor som ska resa till tävlingarna utan det handlar om logistiken. Exempelvis är det så att teamen skeppar i väg de första båtarna med motorhomes, innehåll till garage och andra saker till Australien i början av mars.

Normalt har teamen minst uppsättningar av den typen av saker och dessa fraktas sedan runt jorden. Vissa containers kommer inte tillbaka till fabriken innan säsongen är över. En F1-bil, som består av typ 3000 olika delar, fraktas med flyg och även det är en enorm logistisk utmaning.
Just den typen av planering blir ännu mer komplicerad om kalendern ska skrivas om och deltävlingar flyttas.
– Det kommer säkerligen att uppstå vissa svårigheter i samband med våra resor till Melbourne, Bahrain och Vietnam, säger Williams teamchef Claire Williams.
– Vi lyssnar på myndigheternas råd, men den informationen ändrar sig hela tiden. Detta blir en utmaning för alla.

Ett annat problem är de restriktioner som införs. De förare som varit i Australien exempelvis inte tillåts resa via Dubai eller Singapore om de ska kunna komma in i Bahrain.

Statistik från Barcelona.

Det klarnade upp under dagen och blev varmare, men det var väldigt blåsigt på banan. Det var något som flera förare beklagade sig över ock också en anledning till att tiderna inte alls är jämförbara med de som gjordes förra veckan eller de som gjordes i kvalet till Spaniens GP förra året.

Här är torsdagens tider

 

och fredagens program:

Mercedes: Lewis Hamilton/Valtteri Bottas
Ferrari: Charles Leclerc
Red Bull: Alexander Albon/Max Verstappen
McLaren: Carlos Sainz
Renault: Daniel Ricciardo/Esteban Ocon
AlphaTauri: Daniil Kvyat
Racing Point: Sergio Perez
Alfa Romeo: Kimi Räikkönen
Haas: Romain Grosjean/Kevin Magnussen
Williams: George Russell

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB