Startsida / Inlägg

Ferraris fusk – dom inför premiär för F1 2020

av Anna Andersson

Försäsongstesterna är avslutade. Nu väntar vi på att det ska bli premiär för F1 2020.
Men med vilka intryck släpper vi då iväg F1? Jo med Mercedes i topp, även om de själva försöker att trycka ner förväntningarna:
– Vi har haft diverse problem. Testerna har varit bra, men inte perfekta, säger Lewis Hamilton.

– Men å andra sidan är det nu vill vill ha problemen med tillförlitligheten, det är nu vi tvingar fram dem.
Valtteri Bottas avslutade veckan i topp med 1.16,196 på däcket C5, vilket var långsammare än hans bästa tid från förra veckan ( 1.15,732).
Näst snabbast var Max Verstappen ( +0,073 sekunder på C5) före Daniel Ricciardo (+ 0,080 på C4) och Charles Leclerc Ferrari (C5 0,164).

Ferrari tappar fart

Premiären för F1 2020
Har Red Bull övertaget? (TT)

Ferrari som inte alls har imponerat lika mycket som under fjolårets tester försöker att hålla tillbaka förväntningarna. De hävdar att Mercedes är favoriter och att Red Bull ser snabba ut.
– Vi försöker alltid utveckla bilen efter det som vi tror på och vi har utvecklat vår bil så att den är snabbare i kurvorna. Det var också vår målsättning, samtidigt måste vi tyvärr kompromissa med farten på rakorna och det har vi gjort. Vi är inte lika snabba som våra konkurrenter. Det är en svår balansgång, förklarar Ferraris teamchef Mattia Binotto.
– Där behöver vi jobba mer, mycket mer.
Ser vi till den racesimulation som Sebastian Vettel gjorde under torsdagen så var den långt efter Mercedes, men gårdagens förhållanden var inget vidare eftersom det var stora problem med vinden längs banan. Under fredagen körde Charles Leclerc sin racesimulering och han låg kring 1.22, vilket var ungefär en halv sekund långsammare än Mercedes racesimulering från den första testveckan ( då ska vi dock komma ihåg att banan var kvickare förra veckan och förhållandena något varmare).
– Här och nu är Ferrari inte nummer ett, säger Binotto.
Sedan är naturligtvis frågan hur mycket det är som han inte berättar….

Mer om hur teamen ligger till läser du här.

Dags för premiär för F1 2020

Ett par intressanta saker att ta med sig är att Renault är den enda motor som inte haft några problem alls under de sex testdagarna. Mercedes däremot har haft fyra incidenter, det har handlat om motorn, om MGU-H och vid två tillfällen om oljetrycket. Det har påverkat så väl Mercedes som Williams. Racing Point har däremot klarat sig utan problem.
Ferrari hade problem under den första veckan, men enligt teamchefen Mattia Binotto är det löst.
– Det har vi koll på, säger han när han får en direkt fråga.
Sebastian Vettel bekräftar att det fungerar bra och att prestandan finns där, även om man inte velat visa för mycket.
– Vi har vridit på motorn och sedan dragit tillbaka. Det är tester och alla tittar, vi har dragit på prestandan emellanåt. På varv när ingen tittar. Ni journalister kikar mest på varvtiden.

För övrigt har Ferrari bekräftat vem de vill ha som  förare intill Charles Leclerc efter 2020. Texten läser du här.

Red Bull positiva inför årets premiär för F1

premiär för F1 2020
Verstappen är positiv (TT)

När det gäller Red Bull och Honda hade det ett problem under den första veckan, men sedan är det inte motorn som varit orsaken till att Red Bull och AlphaTauri ibland tillbringat lite väl lång tid i garaget.
– Honda har visat på en väldigt stark tillförlitlighet. Vi har haft en mindre sak under dessa sex dagar och det var en försiktighetsåtgärd och vi kunde bygga in samma motor i bilen dagen efter. Så peppar, peppar, än så länge så har Honda visat på en bra tillförlitlighet, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Även Max Verstappen var nöjd med testerna.

– Vi har gjort allt vi kan och är bättre förberedda än för ett år sedan. Det känns bra. I och med att reglerna är samma som förra året så har vi en bra chans, säger han.

Vad betyder FIAs överenskommelse med Ferrari?

När vi ändå är inne på motorerna så har jag en tanke som jag inte kan släppa. Det kom just ett meddelande från FIA att man ”har avslutat den grundliga analysen av Ferraris motor”.  Det handlar om motorn från 2019, den som först var överlägsen och sedan förvandlades till ganska normal under slutet av säsongen. FIA hävdar att man har ”gjort grundliga undersökningar” och att man ”kommit överens med teamet om en rad tekniska detaljer”, om hur man ska bevaka alla F1-team 2020 på ett bättre sätt. Dessutom heter det att ”vi är överens om att inte yppa några detaljer kring den här överenskommelsen”.
Efter att ha läst de raderna kan jag inte låta bli att fundera på en sak. Om det är den här ”överenskommelsen” om monstermotorn från 2019 som ligger bakom det faktum att Ferrari inte alls har nått den prestanda som man önskat under testerna 2020….

Och är det så att FIA dömer Ferrari, men inte vill genera dem eftersom teamet ännu inte har skrivit på för F1 2021 och på så sätt försöker hitta en snygg lösning för att tillrättavisa och samtidigt döma? Det blir intressant att höra hur de andra teamcheferna reagerar på detta, men vi lär få vänta ett tag eftersom de flesta sitter på flyget på väg hem.

Uppdatering kring coronaviruset

Vi ska hinna med en snabb uppdatering om coronaviruset också. F1:s chef Chase Carey  säger till Sky att han är positiv till att de tre första loppen kommer att köras som planerat.

Det betyder deltävlingarna i Australien, Bahrain och Vietnam. Teamen var under fredagen oroade eftersom vissa medarbetare från Italien inte ens rest med till Formel 2-testet i Bahrain efter som Bahrain stängt gränsen för italienska medborgare.

Premiär for F1 2020
Kan Ferraris medarbetare åka till Bahrain? (TT)

– Vi kommer att uppdatera oss noggrant om situationen, säger Mattia Binotto.

– Vi kommer inte att åka dit och risker att inte bli insläppta. Det ansvaret har vi mot våra medarbetare och deras familjer.

Däremot kan han inte svara på vad som händer med tävlingen om italienska medborgare inte släpps in i landet.

– Det rör inte bara oss och Alpha Tauri utan vi levererar motorer till Haas och Alfa Romeo också. Plus att Pirelli är däckleverantör till mästerskapet. Då är det fyra team som inte kan köra, jag vet inte vad resten gör då. Det har vi inte diskuterat.

Mer från vad som hänt bakom kulisserna under veckans tester hittar du i tidigare blogg inlägg. Som här.

Och här.

Nu lämnar jag Barcelona för den här gången, men jag kan lova ett stort antal artiklar i så väl Sport Helg, som på sportbladet.se och i papperstidningen. Så håll utkik. Följ oss gärna på  facebook, sportbladetmotor där du får tips om flera artikla och andra nyheter kring  så väl F1 som Indycar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB