Startsida / Inlägg

Ferrari-gate – Mercedes vill samla en protest

av Anna Andersson

I fredags lämnade vi Spanien, Barcelona och testerna med en märklig känsla i magen.
FIA meddelade att man nått en överenskommelse med Ferrari efter den regelöverträdelse teamet gjorde i höstas. Det som nu kallas för Ferrari-gate.
Magkänslan var inte helt bra efter det pressmeddelandet.
Uppenbarligen var det fler som hade samma känsla och det senaste är nu att Mercedes har reagerat. Enligt F1-insider.com har Mercedes stallchef Toto Wolff skrivit ett brev till samtliga icke-Ferrariteam ( alla exklusive Ferrari, Alfa Romeo och Haas). Merca vill att stallen gemensamt ska resa sig mot den privata överenskommelse som FIA har gjort med Ferrari. En överenskommelse som dessutom är hemligstämplad.

Wolffs krav på Ferrari-gate

Ferrari-gate
Wolff vill samla teamen för ett svar (AP Photo/Luca Bruno)

Det vill Mercedes inte veta av. Världsmästarteamet vill att alla detaljer i dealen mellan Ferrari och FIA ska vara offentliga.  I brevet anklagar Wollf tydligen FIA (med den förre Ferraripresidenten Jean Todt som högsta chef) för att ha en lam ledarstil.

Detta är inte första gången som F1 har sina problem med bestraffningar och liknande. Ni minns väl crash-gate, spy-gate och nu kommer Ferrari-gate.

Ferrari-gate handlar om miljoner

Detta är en affär som handlar om miljoner. Om Ferrari skulle diskvalificeras för att man brutit mot motorreglerna under hösten 2019 så försvinner teamets andraplats i VM. I ett sådant fall förändras hela resultatlistan. Det skulle få konsekvenser för utdelningen av prispengar. Red Bull som slutade trea enligt den nuvarande listan hade slutat tvåa, vilket skulle ger dem ytterligare 120 miljoner kronor i prispengar.

Ferrari-gate
Kan Williams få en större peng?  (AP Photo/Joan Monfort)

Samtliga team hade flyttats upp en placering och fått mer pengar. Tänk vad det skulle göra för ett team som Racing Point eller Williams. Om jag inte är helt felunderrättad skiljer det runt 20 miljoner kronor mellan plats tio och nio.

Det är inga kaffepengar. Inte ens i F1.
Det är ungefär åtta dagar till det är dags för presskonferenser inför säsongspremiären i Australien.
Det kan bli en mycket intressant stund.

Tävlar F1 i Vietnam och Bahrain?

Blir det någon deltävling i Bahrain eller i Vietnam? Båda länderna har nu infört hårda regler för inresor i landet. Resande från Kina, Sydkorea, Iran och Italien måste lämna en hälsodeklaration samt sitta i karantän i 14 dagar innan de tillåts komma in i landet. Det är någonting som skulle bli väldigt problematiskt för F1. Där finns team som Ferrari, Alpha Tauri och även Haas har många italienska medarbetare, där finns även bromsleverantören Brembo och däckleverantören Pirelli. Tiden för en karantän på 14 dagar inför deltävlingen finns inte.
F1 och Ross Brawn har nu meddelat att det inte är aktuellt att köra något lopp utan att alla teamen är på plats.

– Om något team inte får tillåtelse att komma in i ett land så kan vi inte tävla. Inget VM-lopp i F1 någonstans. Det vore inte rättvist, säger han till Reuters.
Enligt Brawn förhandlar F1 nu med hälsomyndigheterna i Vietnam för att hitta en lösning så att tävlingen kan genomföras den 5 april.
– De vill arrangera loppet, men måste skydda sin befolkning. Vi ser om vi kan hitta en lösning, säger Brawn.
En lösning vore att chartra flyg och köra F1-teamen direkt från Melbourne till Bahrain, utan mellanlandningar. Sedan till Hanoi.

För övrigt skulle Ferrari ha testat 18-tumsdäck för Pirelli den 5 mars. Testet har skjutits på framtiden på grund av den rådande virussituationen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB