F1 skjuter upp lopp i Nederländerna, Spanien och Monaco
avF1 fortsätter att skjuta upp lopp. Efter de fyra deltävlingarna i Australien, Bahrain och Vietnam har man nu skjutit upp tävlingarna i Nederländerna, som skulle ha körts den första helgen i maj och Spanien GP som alltid går kring den 10 maj Monaco GP. Det finns inga uppgifter om dessa deltävlingar kommer att köras senare under året eller inte.
Monacos GP däremot stryks. För första gången sedan 1954 kommer F1 inte att köra ipå gatorna i Monte Carlo. Därmed ser det nu ut som om säsongen startar i Baku den 7 juni.
I går berättade bloggen om att F1 tar ”sommarlov” redan nu och stänger fabrikerna. Det gör att de kommer att kunna tävla under de två veckor som fabrikerna annars tvingas stänga i augusti. Så räkna med att det kommer att ske ännu fler förändringar i kalendern.
I går kom beskedet att LeMans skjuter upp sitt 24-timmarslopp.
När det gäller Indy 500 finns inget annat besked än att tävlingen ska genomföras, men det kan hinna ändras fram till den 24 maj.
Nya regler – detta gäller
Ytterligare en förändring presenterades i dag, den revolutionerande regeländring som skulle ha införts 2021 skjuts nu på framtiden. Till 2022. Därmed får teamen möjlighet att förbereda bilarna i tid, men från och med nästa år gäller det nya budgettaket så de kan inte plöja in allt för mycket pengar. En intressant sak är att McLaren byter motortillverkare till nästa år, det betyder att vi kommer att få se en version av årets McLaren med en Mercedesmotor. Det kan gå undan.
Vilka regler det handlar om kan du läsa här:
F1:s framtid – i punktform
▪ Bilarna ska bli sexigare igen.
Med 18-tums däck, en betydligt enklare framvinge, inga bargeboards, vissa standarddelar och ground effect återkommer. En bred bakvinge ska ge bilarna ett häftigare utseende. Däremot kommer däckvärmarna att finans kvar i alla fall till och med 2022.
– Bilarna kommer att bli mellan 3 och 3,5 sekunder långsammare per varv. säger FIAs teknikchef Nikolas Tomazis.
▪ Kampen på banan ska bli jämnare.
Det ska bli enklare att följa en bil och köra om framförvarande bil. I dag tappar en bil 50 procent av sitt downforce när man ligger bakom en bil, i framtiden ska det inte vara mer än 15 procent.
Föraren ska spela större roll
▪ Fler team ska ha möjligheten att ta pallplatser.
Sedan Australiens GP 2016 är det tre team (Mercedes, Ferrari och Red Bull) som delat på 240 pallplatser vid samtliga tillfällen utom sex ( och vid tre tillfällen har Force Indias Sergio Perez stått på pallen). I framtiden är det hur teamen spenderar sina pengar som ska avgöra, inte hur mycket pengar de spenderar.
▪ Föraren ska spela en större roll.
Även om DRS, de zoner där föraren kan öppna en vinge på bilen för att öka farten om de är tillräckligt nära framförvarande bil, finns kvar så är målet att förarna ska kunna kämpa med varandra och det är förarnas kunskaper som ska vara avgörande. Inte tekniken.
▪ Striktare regler för vindtunneln
Det ska bli hårdare regler för att utveckla bilen i fabriken. Den tid som teamen testar i vindtunneln ska minskas ytterligare.
▪ Hårdare regler för tester på banan.
Redan från och med den tredje träningen måste bilarna stanna i Parc Ferme och inget ytterligare arbete får göras på dem. Om ett team tar med nyheter till bilen måste de antingen köra det under hela helgen eller också ta av det efter den andra träningen och spara det till nästa tävlingshelg. Detta är för att minska utvecklingen av bilarna under säsong. Från och med 2021 blir det enbart tre testdagar under en säsong.
▪ Budgettak.
Från och med 2021 blir det för första gången ett budgettak på 175 miljoner dollar, som dock inte inkluderar förarlöner, de tre bäst betalda medarbetarna i teamet eller marknadsföring. Detta budgettak ska sänkas ännu mer i framtiden.