Startsida / Inlägg

Sensation av Nico Hülkenberg

av Anna Andersson

Valtteri Bottas tog pole position före Lewis Hamilton vilket är oerhört starkt gjort, men det är Nico Hülkenberg som vi minns efter kvalet till helgens deltävling på Silverstone. Under sin andra helg i Racing Point tog han plats tre i kvalet, före Max Verstappen, Daniel Ricciardo och tre och en halv tiondel snabbare än Lance Stroll som har kört  bilen hela  året. Det ger tysken fina möjligheter till 2021.

Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg är tillbaka (TT)

För en vecka sedan var blev Hulken inkastad hos Racing Point sedan Sergio Perez testats positivt för COVID-19. Han hade inte kört F1 sedan förra hösten och slutade som 13:e man på kvalet och han fick inte ens starta racet eftersom bilen hade tekniska problem. Därefter visste han inte om han skulle få köra morgondagens race utan han fick ett oerhört sent besked en gång till. Nu startar han som trea i morgon – och har chansen på att ta karriärens första pallplats.

Snacka om överraskning om det skulle lyckas.

– Det  har varit helt galna dagar, förra veckan var en verklig höjdpunkt, sedan världens bottennapp på söndagen. Den  här veckan har jag kunnat förbereda mig bättre, säger Hulken efter kvalet.

– Jag är lite överraskad över att vara trea, och har ett stort leende på mina läppar. Samtidigt har jag en stor respekt för racet i morgon. Det är tufft att jag aldrig fick starta förra veckan, att jag inte fick med mig den erfarenheten. Nu gäller det att jag lärt mig snabbt. I dag är det lördag och det betyder ingenting, det är söndagen som avgör även om detta är en härlig stund.

Startuppställning F1 70 år

1) V. Bottas, Mercedes
2) L. Hamilton, Mercedes
3) N. Hülkenberg, Racing Point
4) M. Verstappen, Red Bull
5) D. Ricciardo, Renault
6) L. Stroll, Racing Point
7) P. Gasly, AlphaTauri
8) C. Leclerc, Ferrari
9) A. Albon, Red Bull
10) L. Norris, McLaren
11) S. Vettel, Ferrari
12) C. Sainz, McLaren
13) R. Grosjean, Haas F1

14) E. Ocon, Renault (straffad med tre platser)
15) G. Russell, Williams
16) D. Kvyatt, AlphaTauri
17) K. Magnussen, Haas F1
18) N. Latifi, Williams
19) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
20) K. Räikkönen, Alfa Romeo

Alla förare i topp tio kommer att starta på medium, utom Red Bulls Max Verstappen.

Han kommer att starta racet på hårda däck, det är samma däck som var medium för en vecka sedan eftersom Pirelli har gjort en förändring i däckvalen. Det är även det däck som han startade på förra veckan. Det blir spännande att se hur den strategin kan ställa till det för Mercedes.

– Jag har pole position, då är målet att vinna. Ingenting annat, säger Bottas.

Nico Hülkenberg trea – tung helg för mästare

Vettel försvann i Q2 (TT)

Vi kan konstera att det är en tung helg för före detta världsmästare Kimi Räikkönen försvann i Q1, han har inte gått till Q2 vid något tillfälle i år. Sebastian Vettel gick inte vidare gtån Q2 utan har startplats 12 i morgon och är klart slagen av Charles Leclerc (fyra tiondelar).

– Det var allt som fanns i bilen, jag gjorde allt jag kunde. Tack så mycket, sa Vettel på teamradion efteråt.

Teamet svarade:

– Förstår.

Det var ett oerhört frostigt möte över radion och Vettel är just nu ingenstans förrutom i ryktessvängen. Det pratas fortfarande om hans framtid, enligt tyska BILD har han skrivit på ett kontrakt med Aston Martin (Racing Point) för tre år. Det pratas också om en comeback hos Red Bull och Alpha Tauri, där han trivs bra med teamchef Frans Tost. Vettel påpekade i går att det är miljön, inte lönen som är avgörande.

För övrigt firar F1 70 år den här helgen och inför det plockade jag fram 15 klassiska ögonblick ur historien och fem saker jag önskar aldrig hade hänt. Det är PLUS.

Vilka är dina fem favoritögonblick? Lägg dem gärna i kommentarerna!

Racing Point och copygate

Under helgen diskuterar temat copygate, det vill säga Racing Points eventuella kopiering av Mercedes, friskt. Ferrari, McLaren, Renault, Williams och även Racing Point vill bestrida den dom som FIA kom med efter Renaults protest mot Racing Point.

Mer om själva domen läser du här.

Intressant att Ferrari vill protestera, jag tänker mest med tanke på hur de själv hanterade regelboken i samband med motorskandalen i slutet av 2019 och sedan gjorde en hemlig överenskommelse med FIA under testerna inför årets säsong.

Det är också intressant att se att Williams och McLaren, som båda har motorkontrakt med Mercedes ( McLaren från och med 2021) kliver in i handlingen.

Samma sak som Haas 2015?

Mercedes å andra sidan ser tillbaka i historien…

– Vi hade ett liknande fall med Haas 2015. De fick hela bilen från Ferrari och det fanns inte en del på den bilen som Haas designat. Ferrari gjorde allt och de använde sig av ett kryphål eftersom Haas inte deltog i F1 tidigare. De ställde upp med en bil som verkligen kunde konkurrera  eftersom det var en kopia av Ferrari, hävdar Wolff.

– Vi har sett kryphål vid flera tillfällen och vi har tagit det på ett sportsligt sätt. Då ville vi veta vad som gällde, precis som Renault nu. Vi fick besked att Haas var inte någon deltagare i VM eftersom de inte var inskrivna än. Punkt slut. När en finns måste man acceptera det och försöka slå dem. Det är bara att ta det och jobba vidare.

Det uttalandet är naturligtvis inte Haas glada över.

– Det är rent skitsnack, säger Günter Steiner.

– Vi hade ingen Ferrari, hur ska han veta det? 2015 var också reglerna annorlunda, det  blev klart först i efterhand. Vi använde oss enbart av det vi fick.

Vi kan konstatera att detta är en historia som kommer följa med oss ett bra tag.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB