Startsida / Inlägg

Toscana Grand Prix – snabb Leclerc och besviken Perez

av Anna Andersson

När F1 kom till Mugello och Toscana Grand Prix så avslöjade Racing Point sin framtida föraruppställning. Enligt Sergio Perez fick han i onsdags reda på att han, trots kontrakt, måste lämna teamet efter säsongen. Han ersätts av Sebastian Vettel

Toscana Grand Prix
Ferrari med ny lack (TT)

Han berättar vidare att han inte har någon plan B, utan letar efter möjligheter i F1. Han har en stark ekonomisk stöttning, frågan är väl bara om han hittar ett team att trivas i. De alternativ som finns, Haas och Alfa Romeo, är alla betydligt sämre än Aston Martin. I alla fall resultatmässigt. Här ser du också hela förarlistan för 2021 – så som den ser ut i dag.

Racing Point å andra sidan  hävdar att Perez, visste vad som väntade.

– Han var informerad om  vad som pågick, säger teamchef Ottmar Szafnauer till Sky och hävdar att även Perez manager hade informerats om att det pågick samtal med Vettel. Något mer gick inte att veta eftersom Szafnauer hävdar att det slutgiltiga beslutet togs i onsdags. Samma dag som Perez fick beskedet.

Ny design inför Toscana Grand Prix

Under fredagens två träningar var det återigen  Mercedes båda bilar, samt verstappen som dominerade. Vi fick oockså möjligheten att se Ferraris nya design och Charles Leclerc skrällde till med en riktigt bra tid under det första passet. Det räckte till dagens sjunde bästa tid.

– Charles körde riktigt bra, men det lär inte se ut så i kvalet, när vi körde med mycket bränsle låg Seb väldigt nära Charles och jag tror att vi kommer att hitta våra förare ungefär på samma ställe. Vi hoppas att helgerna i Belgien och på Monza var negativa undantag för vår del, vi måste tillbaka dit där vi var i början av säsongen. Det första passet dåg bra ut, men helgen är lång och först i kvalet kommer vi se var vi ligger, säger stallchef Mattia Binotto till Sky.

Kimi Räikkönen och Sergio Perez kraschade för övrigt under den andra träningen, Perez kom från depån och hade uppenbarligen inte fått någon informstion om att Räikkönen kom med hög hastighet på start/målrakan. Det slutade med en krasch i kurva 1 och Perez måste göra ett besök hos domarna. Möjligen kan det får konsekvenser för kvalet.

Även Lando Norris flög av under det andra passet, i kurva, tre. Även han är okej.

Fredagens resultat Toscana Grand Prix

1) V. Bottas, Mercedes, 1:16.989 (FT2)
2) L. Hamilton, Mercedes, 1:17.196 (FT2)
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:17.235 (FT2)
4) A. Albon, Red Bull, 1:17.971 (FT2
5) D. Ricciardo, Renault, 1:18.039 (FT2)
6) E. Ocon, Renault, 1:18.115 (FT2)
7) C. Leclerc, Ferrari 1:18.186 (FT1)
8) S. Perez, Racing Point, 1:18.198 (FT2)
9) P. Gasly, AlphaTauri , 1:18.244 (FT2)
10) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:18.385 (FT2
11) L. Stroll, Racing Point, 1:18.462 (FT2)
12) S. Vettel, Ferrari 1:18.498 (FT2)
13) C. Sainz, McLaren, 1:18.651 (FT2)
14) L. Norris, McLaren, 1:18.658 (FT2)
15) D. Kvyat, AlphaTauri, 1:18.736 (FT2
16) G. Russell, Williams, 1:18.843 (FT2
17) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:18.944 (FT2)
18) N. Latifi, Williams, 1:18.983 (FT2)
19) K. Magnussen, Haas F1, 1:19.113 (FT2)
20) R. Grosjean, Haas F1, 1:19.224 (FT1)

Konkurrens hos Ganassi?

I veckan nåddes vi av nyheten att Jimmy Johnson, legendar från NASCAR, är klar för Chip Ganassi Racing till 2021.

– Att para ihop Jimmie med en person som Scott Dixon är en fantastisk chans. Det finns inte så många sådana människor och alla vet numera att jag vill vinna. Vårt mål är att låta Jimmie köra under de två kommande säsongerna. Vi vill visa att vi menar allvar, säger teamets ägare Chip Ganassi enligt motorsporttotal.

– Vi tycker att det är viktigt att hitta samarbeten som möjliggör den ekonomiska grund som behövs för att detta ska bli verklighet. Jimmies resultat talar för sig själva och vi anser att en förare med den kalibern gör vårt team ännu bättre,

Nu är det upp till Johnson at hitta sponsorer och det är i nuläget inte klart om denna värvning påverkar svenskarna i teamet på något sätt.

Svenskarna inför Mid-Ohio

Felix Rosenqvist är laddad (INDYCAR)

I helgen fortästter IndyCar med två deltävlinger i Mid Ohio. Efter fem lopp på ovaler är det nu dags för en traditionell racerbnana.

– Det ska bli världigt roligt med race igen på en vanlig bana, säegr Marcus Ericsson.

– Mid-Ohio är en bana som är rolig att köra, deb är rätt kuperad och det är en bana som Ganassi har gjort väldigt bra resultat på. Det känns verkligen som en bana som teamet har bra koll på hur vi ska ställa in bilen. Vi går in med en bra känsla.

Två race på lika många dagar

I helgen handlar det om en träning, två kval och två race.

– Vi förväntar oss att varta med och slåss  i toppen, säger Ericsson.

– Jag tycker att jag har ett bra momentum nu, även om de stora resultaten kanske inte har kommit, men jag tycker att jag har visat bra form och varit med i toppen hela tiden när det inte har strulat. Jag vill vara med och slåss i toppen i  båda racen, sedan får vi se hur långt det räcker.

Även Felix Rosenqvist är hoppfull. Han hade en tuff batalj med kollegan Scott Dixon på Mid-Ohio för ett år sedan, det slutade med en kanpp seger för Dixon.

– Mid-Ohio är en av mina absoluta favoriter och att få köra ett dubbelrace där blir en av årets stora höjdpunkter, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hade ett fantastiskt race där i fjol, en tuff men schysst fight med Scott hjul mot hjul på sista varvet, och även om jag inte vann var det min första pallplats i INDYCAR. Det betydde mycket för mig och jag kan inte vänta på att få komma tillbaka dit i helgen.

TIDSSCHEMA

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Alla angivelser avser svensk tid

Lördag 12 september
Fri träning: 16.45-18.00
Kval 1: 20.00-20.30
Race 1: 22.50

Söndag 13 september
Kval 2: 16.15-16.45
Race 2: 18.55

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB