Startsida / Inlägg

Årets första test i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Nu är säsongen i gång. I dag var det dags för årets första test i Formel 1 2021, den första testdagen av tre.

Tre.

För ett par år sedan var det tre omgångar med tre dagar i varje, i fjol var det sex dagar uppdelade på två tre dagarspass och nu är det tre dagar. Totalt.

Det är inte mycket.

Den här dagen är också svår att värdera eftersom det var väldigt blåsigt och i Bahrain så betyder det guvetvis att det är mycket sand på banan. Ni ser själva, det var en sandstorm som drog fram under eftermiddagen:

 

Aston Martins första test i Formel 1 2021

Mick Schumacher körde sina första varv som Haasförare, men det blev inte många. Ett tekniskt problem satte stopp.

– Det var roligt och det är positivt att kunna testa på banan. Det är som en extra fredagsträning, alltså  får vi tre extra träningar innan säsongsstart, säger Mick  till Sky.

Mercedes tappade mycket tid eftersom Bottas var tvungen att byta växellådan under förmiddagen, men teamet var inte det enda som hade problem. Aston Martin fick stanna med ett elfel, men trots det var Sebastian Vettel nöjd:

– Det finns massor av saker att förbättra, men det var roligt, sa han efter sin första dag i en grön bil.

Alonso gör comeback

Flest varv körde Max Verstappen i sin Red Bull (139), han var också snabbast 1.30,6. Även Alfa Romeo och Alpine med Esteban Ocon körde på bra och nu väntar vi på fansmannens kollega Fernando Alonso som är redo för morgondagen:

– Jag mår bra. Jag ser fram emot att få vara en del av paddocken och sporten igen, säger han under presskonferensen och berättade att han fick återhämta sig hemma i tio dagar och missade en del tid i fabriken eftersom reglerna är så stränga i Storbritannien. Han förklarar också att han bara missat ett par PR-dagar och filmdagar.

– Men det är jag rätt glad över.

Alonso lämnade F1 för två år sedan. Sedan dess har han tävlat i WEC, försökt  sig på IndyCar och även utmaningen Rally Dakar.

– Jag har känslan att jag har varit i min livs form de senaste åren, ja månaderna, säger han.

– Jag behövde bestämma mig för vilken utmaning jag skulle anta och  eftersom jag aldrig har varit i bättre form så tänkte jag att F1 kanske är helt rätt.

Fortsatta tester i helgen

Här är dagens varvtal – notera att Mercedes är i botten. Det tror jag inte att vi har varit med som sedan hybrideran startade 2014.:

Red Bull: 139
Alfa Romeo: 131
Alpine: 129
Ferrari: 116
AlphaTauri: 111
Aston Martin: 97
McLaren: 91
Haas: 85
Williams: 83
Mercedes: 48

Testerna fortsätter under lördag och söndag. Mer om testerna och en ranking av teamen inför testerna läser du här. Det senaste inlägget i bloggen läser du här och säsongens alla lopp hittar du här.

Jag har också passat på att göra ett kamikazetips – så slutar F1 2021.  Det är Plus och för er som tycker att det är skräp att det är inlåst för 29 kronor så kan jag bara säga att även jag behöver få betalt för min arbetstid. Ett av problemen just nu är att det är för få som kan tänka sig att betala för att läsa om Formel 1 jämfört med fotboll, hockey eller vintersport. Därför kommer bloggen med största sannorlikhet också att försvinna inom ett par veckor. Trots en sponsorjakt har inget företag velat ta sig an bloggen och då går det inte heller att lägga arbetstid på det. Tyvärr.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB