Startsida / Inlägg

Azerbajdzjan GP i Formel 1 – Bottas fast i Finland

av Anna Andersson
Azerbajdzjan GP i Formel 1
Hamilton på dagens presskonferens (TT)

Max Verstappen eller Lewis Hamilton?
Det är den stora frågan inför Azerbajdzjan GP i Formel 1.
För första gången någonsin har Verstappen ledningen i mästerskapet och vad betyder det i Baku? På stadsbanan med F1-säsongens längsta raksträcka?
En av de stora snackisarna inför helgens race är huruvida Mercedes väljer att protestera mot Red Bulls flexibla bakvinge eller inte.

Mercedes och Hamilton reagerade på företeelsen efter Spaniens GP i början av maj och var irriterade över att FIA skärper reglerna först till sommaren, inte redan nu.
– Jag har hört att de klarade testerna för den här helgen, säger Lewis Hamilton under dagens pressträff.
– Vi får försöka göra det bästa av vårt paket. Förhoppningsvis blir det bättre framöver, när de startar mätningen av den här typen av detaljer.

Protesterar Mercedes?

I samband med tävlingen i Monaco för två veckor sedan sa Hamilton att Red Bulls flexibla bakvinge skulle kunna ge teamet en fördel av sex tiondelar per varv i Baku. Hans teamchef Toto Wolff hotade med att lämna in en protest och att det är flera stall som håller med honom (läs kundteamen Aston Martin och McLaren)
Frågan är om Mercedes gör allvar av hotet.
– Jag tror inte det blir någon protest, säger F1:s sportchef Ross Brawn.

Han har tidigare arbetat för team som Ferrari, Benetton, Brawn GP och Mercedes.
– Jag tror att detta är den 27 versionen av flexibla vingar i F1-historien. Under mina 40 år inom racingen har jag varit med om detta många gånger. Jag minns när Williams tekniska direktör Patrick Head hoppade på vår framvinge för att visa att den inte var tillräckligt fast.

 Nyheter inför Azerbajdzjan GP i Formel 1

Valtteri Bottas missade mediadagen i Baku. Han satt fast på flygplatsen hemma i Finland eftersom det var något tekniskt problem med hans flygplan och försöker att ändra resan så att han hinner ner till Baku under torsdagens kväll.

Azerbajdzjan GP i Formel 1
Alonso, 39 (TT)

Fernando Alonso har haft en tuffare comeback än vad han hade förväntat sig. Den tidigare världsmästaren har tagit fem poäng på lika många lopp.
–Det beror på hans ålder, säger Nico Rosberg som numera är expert på Sky.
– Det är inte enkelt att hantera Alpines bil och Alonso verkar ha svårt för det. Från och till blixtrar han till, men det påminner mig lite om Michael Schumachers comeback då vi var stallkollegor hos Mercedes.

Schumacher hade då varit borta från F1 i tre säsonger. Alonso var borta i två.
– Det har med åldern att göra. Fernando var inte i F1 under två år och det tar lite tid innan han är tillbaka där han var.

Tips på motorläsning

I går skrev jag om Lewis Hamiltons kritik mot Formel 1, han kallade F1 för ”en pojkklubb för miljardärer” och kritiserade kostnaderna för kategorierna under Formel 1.
Vill du ha statistiken inför helgen? Den hittar du här.
Tiderna och en väderprognos här.

Missade du förra helgens stora intervju med Kenny Bräck? Den hittar du här.

Sedan finns den långa intervjun med Stedan Johansson där han berättar om hur han bearbetar sorgen med konst här. Det är den första delen av fem i en artikelserie om Sveriges F1-förare. De har även publicerats i papperstidningen.

I helgen startar sedan WTCC, STCC och det är WRC på Sardinien. Tyvärr utan Oliver Solberg, hans pappa har testats positivt för COVID-19 och Oliver sitter i karantän. Otroligt synd att han skulle missa VM-chansen den här helgen, men vi hoppas på nya möjligheter framöver.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB