Startsida / Inlägg

Lewis Hamiltons hårda kritik mot vägen till Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 har blivit en miljonaffär. Vägen dit kostar långt mer än 50 miljoner kronor – och det garanterar inte ens en plats i racingens kungaklass.
– Personligen anser jag att vi lever i en ålder då F1 är pojkklubb för miljardärer, säger Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton
Hamilton kritisk mot pengarna inom F1 (TT)

Priset för att ta sig till Formel 1 har ökat markant, för ett par år sedan låg kostnaden för en karriär fram till Formel 1 på ungefär 50 miljoner kronor och i den summan var inte ett F1-kontrakt inräknat. Nu har kostnaderna stigit ytterligare.
– En bra säsong i go-kart kostar runt två och en halv miljoner kronor, en säsong i formel 4 runt fem miljoner kronor och en säsong i formel 3 runt tio miljoner, berättar Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Det är helt absurt och det måste få ett slut.

Med tanke på att en förare ofta behöver flera säsonger i en serie för att avancera, Marcus Ericsson körde exempelvis fem säsonger i dåvarande Formel 2, blir summorna enorma.

Lewis Hamilton kritisk

I dag är det näst intill omöjligt att ta sig till Formel 1 utan ett en plats i ett av de större teamens akademier, Mercedes, Red Bull och Ferrari har egna utbildningar för att stötta och drilla de bästa talangerna som exempelvis Charles Leclerc, Mick Schumacher, Yuki Tsonoda och George Russell. Lewis Hamilton fick under  sin ungdom stöttning från McLaren.
En annan väg är att ha förmögna föräldrar. Nikita Mazepins pappa har investerat i Haas, Nicholas Latifis pappa har satsat sina pengar på Williams och Lawrence Stroll är en av ägarna bakom, Aston Martin, där hans son Lance är en av förarna.
– Om jag tänker tillbaka på hur jag började en gång, i en normal familj från arbetarklassen. Jag hade inte haft en chans att lyckas med det i dag, aldrig, säger Lewis Hamilton till AS.

”De har så mycket pengar”

Han syftar på att killar och tjejer som inte har en stark ekonomisk backning inte ens har chansen att ta sig genom supportklasserna under F1.
– Alla killar som du fajtas mot har så mycket mer pengar. Vi måste arbeta för att ändra det i framtiden att göra det mer tillgängligt för killar från en välbärgad bakgrund men även från de som kommer från en vanlig familj. Även Toto Wolff, teamchef hos Mercedes, är av samma åsikt.
– Det måste vara möjligt för ungdomar som inte har en ekonomiskt stark familj att nå framgång, citeras Wolff av motorsporttotal.

Han påpekar att det är viktigt för F1-teamen att kunna hitta talanger, oavsett vilken bakgrund de har och att han inte vill kritisera de förare som har haft en stark ekonomi inom familjen.
– Inom F1 har förare alltid haft olika bakgrund och var och en har haft sin historia att hantera, säger Mercedes teamchef.
– Barn som kommer från privilegierade familjer behöver inte alltid ha det enklare, de kämpar mot sina egna demoner.

Lewis Hamilton
Lance Stroll efter pole position i Turkiet 2021 (TT)

Ett tips innan vi går in på  guiden till helgens lopp. Jag har gjort en artikelserie med de svenska F1-förarna genom tiderna. Pratat med hälften av dem. De första tre delarna har gått i tidningen, men köpte du den inte kan du läsa del 1 här. Stefan Johansson: Jag bearbetar sorgen med konst. Ett mycket öppet  och ärligt samtal med en av Sveriges största racerförare.

Sedan är Mattias Ekström klar för en fabrikssatsning mot för att vinna Rally Dakar.

Guide Azerbajdzjan GP 2021

Baku City Circuit
Tiderna och däckval hittar du här:
Varv: 51
Längd: 6,003 km –motsols
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Banans debut: 2016.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 2

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Daniel Ricciardo på den tajta banan – han vann i Baku 2017. (TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
– Baku är en unik stadsbana, väldigt olik alla andra stadsbanor vi kör på för här går det att köra om på flera ställen. För egen del har Baku alltid varit intressant, jag har tagit många poäng där, som den galna segern 2017, säger Daniel Ricciardo.

– Det finns saker i Baku som framtidens banor bör ta efter, de långa, breda rakan gör att det finns möjlighet att hitta slipstream och köra om. Det blir tajt racing.

Statistik och Fakta – Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2021

Kval 2019 – topp 8:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sergio Perez, Racing Point
6. Daniil Kwjat, Toro Rosso
7. Lando Norris, McLaren
8. Charles Leclerc, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare som tagit pole:

Nico Rosberg (1)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Azerbajdzjan GP 2019 – topp 8

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Sergio Perez, Racing Point
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Vinnare:

2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Daniel Ricciardo Red Bull
2016 Nico Rosberg Mercedes

Omkörningar per lopp:

2019: 50
2018: 50
2017: 42
2016: 62

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB