Startsida / Inlägg

Österrike GP i Formel 1 och IndyCar med comeback av Felix

av Anna Andersson

Mercedes teamchef Toto Wolff har meddelat att teamet satsar mot 2022. Men det betyder INTE att man ställt in säsongen 2021. Redan till Österrike GP i Formel 1 kommer nya uppdateringar.

Österrike GP i Formel 1
Mercedes med uppdateringar (TT)

– Vi har planerat  en hel rad med saker som kommer att göra vår bil snabbare under de kommande veckorna, säger Mercedes James Alison till podcasten F1-Nation.

Han påpekar också att han hoppas att teamet ska bli nöjda med dem och att Toto Wolfs uttalande att teamet nu har fokus på 2022 inte betyder att de har ställt in utvecklingen av årets bil. Mercedes är långtifrån redo att ge upp kampen om årets två VM-titlar.

– Att vi ändrar fokus betyder inte att det inte finns saker i vår pipeline som vi tog fram redan innan vi växlade fokus, säger teknikchef Allison och påtalar att det handlar om uppdateringar inom aerodynamik och motor.

Snabba nyheter inför Österrike GP i Formel 1

Du missade väl inte Sebastian Vettels intervju med Der Spiegel. Du kan läsa om det här. Där påpekade han också att han anser att F1-kalendern måste bli mer miljövänlig.

– Kalendern är meninglös, den följer enskilda länders och enskilda sponsorers intressen, säger tysken.

Ferraris chef Mattia Binotto tror att det är personalen som är skillnaden mellan Mercedes och Red Bull i år. Att det handlar om kontinuitet.

– Innan man tittar på den tekniska aspekten, och där har Red Bull gjort ett bra jobb, så anser jag att det är rätt att konstatera att stallet skördar framgångarna eftersom teamet är stabilt, citeras Binotto av motorsporttotal.com.

Teamchef Christian Horner har varit en del av Red Bull sedan starten 2005 och Adrian Newey är fortfarande en viktig del av teamet och han har arbetat där i 15 år. Jonathan Wheatley, som bland annat är ansvarig för de rekordsnabba depåstoppen, har varit en del av teamet i tio år och Dan Fallows, som dock är på väg att lämna teamet för Aston Martinn, har varit ansvarig för aerodynamikavdelningen sedan 2014.

Österrike GP i Formel 1

Bana: Spielberg – Red Bull Ring
Helgens tider hittar du här.
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Depåraka: 290 meter ( Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2020: 1 depåstopp ( den mest valda strategin var 1 depåstopp)
Depåstopp 2020: Totalt 59
Segrar från pole position: 5
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt två gånger under de åtta race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

Statistik Österrike GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet Steiermarks GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:3.841 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:19.273 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:3.003 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Förare med flest poles

Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (3)
Felipe Massa (1)
Max Verstappen (1)
Charles Leclerc (1)

Österrike GP i Formel 1
Prispallen frånn förra helgen (TT)

Steiermark GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)
2021: 1:7.058 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren)
2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)
2019: 1:7.475 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste vinnarna:

2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull
2018 Max Verstappen Red Bull

Förare med flest vinster:

Max Verstappen (3)
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (2)
Valtteri Bottas (2)

 

IndyCar Mid Ohio

Felix är tillbaka efter ett missat race (Felixracing)

Felix Rosenqvist är tillbaka i IndyCar. Han har fått klartecken att köra söndagens deltävling. Mer om det i morgon.

Det känns otroligt skönt att kunna återuppta säsongen och ge sig ut på banan igen, säger Felix Rosenqvist.

Svensken kraschade svårt i Detroit den 12 juni, men genomgick en ny medicinsk undersökninng i går (tisdag) och har nu fått klartecken att starta helgens race. Därmed har vi tre svenskar i Mid-Ohio, Marcus och Felix i IndyCar och Linus Lundqvist i IndyLights.

På fredag kör dessutom Rasmus Lind IMSA.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB