Startsida / Inlägg

Sebastian Vettel: Är jag en hycklare?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har skapat starka reaktioner i Tyskland.
Genom att berätta att han ska rösta på ”Die Grünen” i höstens riksdagsval.
– När jag, för ett par år sedan, började lägga en större vikt vid hållbarhet var jag tvungen att ställa mig frågan. Är jag en hycklare?. erkänner Sebastian Vettel.

Sebastian Vettel
Kör i grönt och väljer grönt (TT)

Den flerfaldige världsmästaren bor med sin hustru och tre barn i Schweiz, men eftersom ha är tysk medborgare har han rätt att rösta i höstens tyska riksdagsval. I en intervju med nyhetsmagasinet  Der Spiegel avslöjar ha också hur han kommer att rösta.
– Ja, jag kommer att välja grönt, säger han.
– Jag skulle önska att Tyskland inleder den här förändringen för att visa världen att vi är en bra förebild. Att vi inte bara pratar om det utan också gör någonting.

Sebastian Vettel väljer elbil och kranvatten

Sebastian Vettel berättar att han kör en elbil, han sålde sin samling av sportbilar i början av året, han har solceller på taket, undviker plastpåsar och väljer bort vatten på flaska. Under förra våren, när F1 stod stilla, praktiserade han på ett ekologiskt lantbruk och trots sitt arbete undviker han flygplan så mycket han kan.
– Till banor som Monza, Imola och Spielberg tar jag tåget eller kör, säger han.
Sebastian Vettel är tydlig i sin ståndpunkt och förespråkar även en hastighetsbegränsning på autobahn, vilket är helt oförståligt för majoriteten av den tyska befolkningen.

Den fria farten på autobahn anses vara helig.
– Den tid när man kunde köra hur fort man ville på autobahn är ändå förbi. Det känns som om det är vägarbete på hälften av sträckan och på den andra är det ändå kö. Man kan inte köra fort. Jag tror att det vore bättre om man införde en hastighetsbegränsning på 120 eller 130 km/timmen så att trafiken flyter bättre.
Hans uttalande har mött starka reaktioner i Tyskland, på sociala medier och inom tysk politik. Bland annat rasar Alex Wallrabeinsten, rådgivare till CDU (Kristdemokraterna) på Twitter:
– Ärligt. Betalar sin skatt i Schweiz, flyger i privatplan runt jorden. Trycker gasen i botten på ett icke miljövändligt sätt. Hur stor hycklare kan man vara. Det är absurt.

Vettel –  en hycklare?

Formel 1 har under en lång tid varit en stor klimatbov, enligt Bild producerade F1 256 551 ton koldioxid år 2019, men ambitionen är att sänka den siffran så att sporten är klimatneutral år 2030.
– När jag, för ett par år sedan, började ta hänsyn till hållbarhet var jag tvungen att ställa mig frågan. Är jag en hycklare?, säger Vettel till Der Spiegel.
– Å ena sidan förorenar jag miljön med mitt arbete, å andra sidan förespråkar jag olika insatser för att skydda miljön. Därför valde jag att först ändra mina egna vanor, som att flyga ofta, och sedan började jag prata om det.
Kritiken mot att han väljer i Tyskland, men bor och betalar sin skatt i Schweiz, har varit hård, men Vettel håller fast vid sin ståndpunkt.
– Jag väljer grönt, oavsett vilket land jag röstar i. Det handlar om vår planet, inte om ett landm citeras han av AutoBild.

Snabba nyheter

Sebastian Vettel har också kört för Red Bull
Verstappen på Red Bull Ring (TT)

Max Verstappen firade gårdagens seger med en burnout efter målgång. Nu har han och stallet fått en varning av tävlingsledningen.
– Det var ingen perfekt situation. Jag pratade med teamet direkt och förklarade att vi inte kommer att tolerera någonting liknande framöver, citeras tävlingsledare Michael Masi av motorsporttotal.
Charles Leclerc körde in som sjua, trots att hans lopp var på väg att ruineras på det första varvet. Efter en incident med Pierre Gasly låg han längst bak i fältet, men han slutade på plats sju.
– Det var mitt livs bästa lopp, säger Leclerc.
Det är en mening många förare har sagt många gånger, eller hur många gånger körde inte Fernando Alonso sitt livs lopp under de sista åren med McLaren?

George Russell var på väg mot sina första poäng i en Williams, men tvingades bryta.
– Jag vet inte vad jag ska säga, suckar han.
Det pratas om att Mercedes snart ska presentera honom som förare för 2022 och Williams teamchef Jost Capito räknar med att Russell snart vandrar vidare.
– Givetvis är han dum om han inte tar chansen att köra en Mercedes om han får den, säger Capito.

Mina vänner, det är raceweek igen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB