Felix Rosenqvist exklusivt – första intervjun efter olyckan
avEtt mekaniskt fel låg bakom Felix Rosenqvists otäcka olycka i IndyCar.
För första gången berättar racerföraren nu om den häftiga olyckan i Detroit.
– Jag fick bara acceptera att det skulle gå åt skogen och hoppades att jag skulle komma ut på andra sidan.
Olyckan inträffade under IndyCars deltävling i Detroit. Svensken, som har haft en tung säsong, var bra med i loppet när han plötsligt kraschade in i en däckbarriär.
– Det fanns ingen tendens tidigare att någonting var fel. Man ser kanske något i svängen innan när på bilens data, men här var det bara fullgas in i muren. Pang, jag fattade inte vad som hände,. Det gick så fort. Jag hann inte reagera och det hade inte spelat någon roll vad jag hade gjort, jag hade aldrig kunnat undvika den kraschen, säger Felix Rosenqvist i en exklusiv intervju med Sportbladet.
Felix Rosenqvist om sin olycka i Detroit
Svensken som kör för Arrow McLaren SP var passagerare i sin bil utan möjlighet att kontrollera någonting, förutom möjligen var och hur han skulle köra in i banbegränsningen.
– Jag bara hoppades att det skulle gå bra och försökte styra dit där det såg lite mjukare ut. Hade jag svängt höger hade jag träffat betongmuren, men haft en lite bättre vinkel. Nu valde jag att köra rakt in i däcken och jag tror att det var rätt beslut för det är aldrig bra att krascha in i en betongmur.
Vad var det som hände?
– Det var en mekanisk bristning vid pedalstället. Vi vet fortfarande inte exakt, men bilen gav full gas. Jag hade ingen kontroll över bilen från det att jag började bromsa i kurva sex, säger han.
– Det var en kombination av olika faktorer och extrem otur. IndyCar har tagit hand om hela bilen för att analysera exakt vad som hände och för att göra de förändringar som krävs för att det inte ska hända igen. Teamet har också gjort ett bra jobb och de förändringar som krävs för att det inte ska kunna hända igen. Jag känner mig trygg, inga problem.
Comeback för Felix Rosenqvist (Phillip Abbott / LAT)
Hur upplevde du olyckan?
– Jag var i chock. Jag var vid medvetande, men även om allt känns bra så vet man inte efter en sådan krasch. Man kan ha brutit ryggen eller nacken, men sitter så fast i stolen att det inte känns. Därför är de så försiktiga när de tar ut en ur bilen och det tar också lite extra tid. Som tur var hade jag inte brutit något, utan var bara blåslagen och hade lite småskador. Kroppen spänner sig enormt mycket för att skydda sig och det känns efteråt.
Felix Rosenqvist missade det andra loppet i Detroit, samt den efterföljande deltävlingen på Road America.
– Inför säsongen gör vi läkarkontroller och efter en rejäl olycka med ett visst antal G-krafter ska man genomföra samma tester. Det handlar om hjärnskakningar exempelvis. Jag kände ingenting, men tydligen såg de symptom på hjärnskakning eftersom mina resultat avvek från de innan säsongen. Därför fick jag stå över ett lopp extra. Det hade varit tufft att köra den helgen för jag hade ont och det var rätt skönt att någon annan tog det beslutet åt mig.
Sympotom för hjärnskakining
I veckan klarade han samma läkarundersökning och i eftermiddag sitter han i bilen igen. Den här gången på Mid-Ohio, det sista loppet innan IndyCar gör ett sommaruppehåll.
– Jag är tillbaka på hundra procent och redo. Det ska bli kul att köra igen, jag ser fram emot det. Jag kom över den olyckan i samma stund som jag lämnade bilen, säger han.
– Det är sådant som händer varje förare någon gång under karriären. Jag är medveten om risken varje gång jag sätter mig i bilen. Givetvis suger det när det händer, när man är passagerare, men det var tur att det hände där det hände och inte efter en lång raksträcka där farten var högre. Det var surt att behöva missa två race för en olycka jag inte kunde undvika, men nu är jag laddad för en bra avslutning av säsongen.
•••••
Vill du läsa mer om IndyCar inför helgens lopp? En guide med tider hittar du här.
I dag startar också Formel 1 i Österrike. Det var dubbelt Mercedes i topp på den andra träningen och Max Verstyappen var trea. Här är resultatet.
Det är återigen race på samma bana som förra veckan, det har varit väldigt lugnt inför helge och det mesta har handlat om Sebastian Vettels partival, resonemang kring om Mercedes kan slå tillbaka och det faktum att Red Bull nu leder VM, vilket gör att deras tid i vindtunneln begränsas efter halvårsskiftet. Mercedes är tvåa, och år därmed mer tid.
Detta beror på ett handikappsystem som togs fram undner 2020 och där halvårsskiftet 2021 ligger som måttstock för VM 2020.