Startsida / Inlägg

Nästa nivå av krig – och säsongen är inte ens halvvägs

av Anna Andersson

Lewis Hamilton valde att vara taktisk i Ungerns GP.
Han lusåkte på sitt utvarv för attstöra Red Bull – och vilket lär ta ordkriget mellan Red Bull och Mercedes till nästa nivå.

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas satte sina tider i den andra kvalomgången på mediumdäcken, vilket gör att de kan köra en längre första stint under morgondagens lopp.
I den sista kvalomgången smög sedan Hamilton fram innan det var dags för hans sista försök, därmed hann kollegan Valtteri Bottas och VM-konkurrenten Max Verstappen precis göra sina försök, medan Red Bulls andre förare, Sergio Perez, var för sen.

Den aktionen bröt inte mot några skrivna regler, men med tanke på hur infekterad relationen mellan Red Bull och Mercedes är lär det få ett efterspel vid sidan av banan.

– Vi visste att Hamilton var väldigt snabb, men vi trodde att vi skulle kunna ta Bottas på det andra försöket. Men med den typen av taktiskt spel, som dessutom möts av en härlig visselkonsert av publiken, hindrade Hamilton Max från att göra en snabb tid, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.

Konsulten kallar det för promenadtaktik.

– Tack gode Gud att han inte har förändrats allt för mycket, sa Marko med rösten fylld av ironi.

Ungerns GP
Tar han seger nummer nio i Budapest och ledningen i VM? (TT)

Olika strategier i Ungerns GP

Max Verstappen kunde inte hota Mercedes i kampen om pole position och startar rakt bakom Lewis Hamilton som har pole position. Britten startar på mediumdäcken, medan Max Verstappen startar på den mjukare gummiblandningen.
– De mjuka däcken är värda fem meter ungefär och det är en lång väg till kurva ett, säger Hamilton när han intervjuas efter kvalet.
Britten blev utbuad av publiken i samband med intervjun, men verkade inte ta någon större notis av det. Han är, precis som alla andra, medveten om hur tuff kampen om årets VM är trots att säsongen inte ens har nått hälften.
– Vi har legat efter hela helgen, säger Max Verstappen.

– Detta är inte det vi vill, men vi har plats tre och får se vad vi kan göra. Vi har mjukare däck med ett bättre grepp, samtidigt kommer de inte att hålla lika länge som mediumdäcken. Det kommer dessutom att bli väldigt varmt vilket kan påverka däckslitaget. Det blir viktigt att få till en bra start i morgon.

Snabba nyheter från Ungerns GP

Den förre F1-föraren Romain Grosjean tycker också till efter kvalet.

Hamilton såg tweeten och svarade:

– Det är riktigt dumt.

Mercedes båda bilar är de enda i topp tio som startar på mediumdäcken. Övriga bilar i topp tio startar på de mjuka, soft.

Ungerns GP
Lando Norris bäst i McLaren och sexa i kvalet (TT)

Det skiljer en halv sekund mellan McLarens Lando Norris som var tvåa i Q2 och kollegan Daniel Ricciardo som var elva i samma kvalsegment. Det är inte bra. Det börjar bli tufft mentalt för Ricciardo, han hade knappast förväntat sig att det skulle vara ett så stort steg att gå från Renault till McLaren.

Samtidigt möter han Norris som kört tre säsonger i bilen, som har lärt känna den och som är på väg upp i sin karriär, har ett makalöst förtroende för bilen och klarar av att bromsa betydligt senare än Ricciardo. Hur kan Ricciardo hantera det mentala spelet och hur påverkar det hans karriär? Han hade ett riktigt bra rykte för ett år sedan, men i år har det fått sig en törn. Hur länge har McLaren tålamod att vänta på honom?

Ferraris Carlos Sainz kraschade under Q2, notera att han fick en ny motor under lördagen. Det är hans tredje för året, den sista han kan byta utan att dra på sig en bestraffning i startuppställningen.

Kvalet till Ungerns GP var också tungt för George Russell.
– Vi kom hit och tänkte att det kunde bli en riktigt bra helg, men blev det första gången i år som vi missade Q2. Du kan inte få till det varje gång, säger britten som trots missen slog sin teamkollega.

Schumacher kraschade – missade kvalet

Mick Schumacher missade kvalet. Han kraschade under det tredje träningspasset inför Ungerns GP i Formel 1. Han tappade kontrollen i kurva elva och smällen uppmättes till mer än 30 g-krafter.
– Vi har analyserat all data och det verkar som om han körde väldigt aggressivt. Han ville ta ut max, men det lyckades inte, kommenterade teamchef Günther Steiner.
Mick Schumacher lämnade Medical Center efter en undersökning och han är oskadd, men bilen var inte redo till kvalet.
– Det verkar som om luftinsläppet vid kylaren är trasigt och vi får se om vi behöver byta chassi, förklarade Steiner för Sky.

Schumacher har bytt växellåda, men startar ändå sist.

Här är startgridden i Ungerns GP

Spännande information från Pirelli. Där ser ni skillnaderna mellan de olika däckvalen.

Vill du ha guiden till helgen hittar du den här. När det gäller väderprognosen så finns det en risk för regn på söndag eftermiddag. Risken ligger på 20 procent under starten, men ökar sedan under eftermiddagen.

Förare 2022

Under F1:s sommarlov kommer jag att kika närmare på kontraktssituationen inför 2022.
Det ryktas om att Sebastian Vettel och Aston Martin är överens om ett samarbete även 2022.

Även Günther Steiner, Haas, pratar om framtiden och när han får frågan om det finns någon tvivel kring att Mick Schumacher och Nikitita Masepin kör för teamet 2022 svarade han så här:
– Inte från min sida.

Nyheter från Indycar

 

Följer han Ericsson och Grosjean? (AP)

Nästa helg startar IndyCar om i Nashville, det är debut i musikens  och Josef Newgardens hemstad.
Nu nås vi av uppgifter som säger att Nico Hülkenberg kan vara på väg till IndyCar. Ed Carpenter bekräftar att han är intresserad av tysken som nu är testförare för Aston Martins F1-team.
– Jag har pratat med Nico flera gånger det senaste halvåret. jag upplever att ha absolut är intresserad av att göra ett test, säger Carpenter till motorsporttotal.com.

Hulken har kört 179 F1-lopp, men aldrig nått prispallen.

Missa inte Ungerns GP i Formel 1. Start klockan 15.00 i morgon söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB