Verstappen kräver nya regler
avLewis Hamilton körde in i Max Verstappen. Hamilton vann loppet – medan Verstappen hotas av en bestraffning.
Nu rasar VM-tvåan som kräver nya regler:
– Det skulle hindra Lewis från att hålla på med dumheter, säger Verstappen inför Belgien Grand Prix.
Max Verstappen hade greppet om VM i Formel 1 han hade 33 poängs försprång på Lewis Hamilton när han kom till Storbritannien GP. Där vände lyckan.
Efter en intensiv inledning av loppet och en kollision mellan dem båda bröt Verstappen medan Hamilton kunde reparera sin bil, ta sin bestraffning och vinna loppet efter en imponerande körning.
Britten tog in 25 poäng på den incidenten.
– Där hände någonting som inte kommer att repareras så snabbt. Om den relationen överhuvudtaget går att reparera, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsportmagazin.com inför Belgien Grand Prix.
Därefter väntade Ungern GP och då startade Mercedeskollegan Valtteri Bottas en situation som ledde till att Verstappen trycktes av banan. Det resulterade i att Red Bulls stjärna bara tog fem poäng på två lopp.
Samtidigt fick Hamilton fick en andraplats till skänks när Sebastian Vettel, Aston Martin, diskades.
Av de 33 minuspoängen lyckades Hamilton snabbt bygga upp ett försprång på åtta poäng. Mercedes sista stora uppdatering slog mycket väl ut och britten är favorit inför omstarten i Belgien.
– Vi har absolut förbättrat oss och under sommaruppehållet har vi analyserat var vi har varit och vart vi vill. Jag är övertygad om att vi, med hjälp av de processer vi genomfört, nu har tagit ytterligare ett steg framåt, säger Hamilton.
Omstart med Belgien Grand Prix
Verstappen bär däremot fortfarande med sig sviterna av kollisionen i Storbritannien. Hans motor skadades så illa när han kraschade med Hamilton på Silverstone att Honda, trots flera försök, inte har kunnat rädda den. Det gör att han nu använder sin tredje och sista motor för säsongen. Vid det tillfället Red Bull behöver sätta in en fjärde motor i hans bil flyttas han tillbaka i startuppställningen.
Det gör att han, som inte kunde påverka olyckan riskerar att straffas hårdare än Hamilton, som orsakade olyckan. Den slutsatsen har fått honom att reagera kraftigt och även kräva nya regler.
– Det måste undersökas, säger Verstappen.
– Någon kör in i dig, du får skador som gör att du måste ta ytterligare en motor och det leder till en senare bestraffning. Då är det något som inte är som det ska vara. Där måste det finnas mer spelrum.
Han hänvisar till ett annat racingmästerskap, anordnat av FIA.
– I Formel E tror jag att man gör så att man får byta en del om någon annan förare har skadat din bil.
– Vi måste titta på det, framförallt när det finns en begränsning på vissa delar och nu när vi har ett budgettak.
Låt Mercedes betala
Ferraris förslag är att det team, vars förare har orsakat skadan, ska ersätta den.
– Gör man så är folk mer försiktiga. Det skulle hindra Lewis från att hålla på med dumheter, för då vet han att det påverkar hans eget team och då även honom själv också.
Även kollegan Sergio Perez var inblandad i startkraschen i Ungern och är inne på sin tredje motor. Det gör att teamchef Christian Horner ser möjligheten att undvika en bestraffning under hösten som minimal.
– Väldigt liten, säger han till Formula1.com.
– Vi har haft en enorm otur och det har kostat oss brutalt mycket sett till delar, skador och motorer. Men du vet, vi borstar av oss det som hart hänt för att fajtas om mästerskapet när den andra halvan startar.
Senaste snacket inför Belgien Grand Prix
Guiden till helgens tävling hittar du här. Det väntas en hel del regn under helgen och tiderna och en väderprognos hittar du här. I går gjorde jag en genomgång av läget bland teamen och förarna när det gäller 2022 och hela den genomgången finner du här.
Missa inte att det kommer en ny regel nu också, den beträffat depåstoppet som nu inte får gå snabbarte än två sekunder och du läser om den här.
Annas Motor – veckans lista med det senaste snacket
Pole position
Formel 1
Säsongen startar om. Lewis Hamilton har ledningen, Max Verstappen jagar. Enligt planen återstår mer än hälften av loppen och detta kan bli en makalös höst.
2) IndyCar
Tre race på två veckor. Nu får vi andas innan IndyCar avgörs med ytterligare tre lopp på lika många veckor och det är brutalt jämnt bakom ledande Pat O´Ward. Marcus Ericsson är med i fajten, bara 60 poäng från mästerskapsledningen.
3) Familjen Hansen
Dubbelseger i Höljes, nu Timmy före Kevin och dubbel ledning i VM. En bättre säsongsstart är svår att få.
4) Fernando Alonso
Spanjoren har fyllt 40 år och förlängt kontraktet med Alpine. Han kör F1 även 2022.
5) Mick Schumacher
Spa-Francorchamps var hans pappas vardagsrum. Där debuterade han 1991, vann sitt första lopp 1992 och körde sitt 300:e GP 2012. Bland annat. Nu är det sonen Mick som ska köra F1 i Belgien för första gången. 30 år efter pappas debut.
6) Timmy Hansen
Inte nog med att han leder VM i rallycross Han är också klar för Extreme E 2022. Han och Catie Munnings fortsätter att tävla för ”Andretti United Extreme E”. I helgen kör mästerskapet på Grönland.
7) Jake Dixon
Britten debuterar i motoGP, hemma på Silverstone. Han kör intill Valentino Rossi för Petronas Yamaha. Notera att Rossi har haft lika många teamkollegor de senaste två månaderna som vad han har haft de senaste femton åren….
8) Robert Dahlgren
Två segrar på tre lopp när STCC körde på Gelleråsen och den dubble mästaren har en fortsatt ledning i mästerskapet.
9) Per-Gunnar ”P-G” Andersson
Mästerskapsledaren är laddad inför den andra deltävlingen i SM. I dag startar South Swedish Rally i småländska Älmhult.
10) WRC 2022
FIA räknar med tolv bilar eller mer redan under den första säsongen med nya reglementet i rally-VM.
Motorstopp
Toto Wolff
Valtteri Bottas eller George Russell? Hela Formel 1 väntar på ett besked om vem som kör intill Lewis Hamilton nästa år. Det är dags för stallchef Wolff att börja prata.