Startsida / Inlägg

Radikalt förslag kan ge fler debutanter i Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 oroar sig för återväxten. Därför vill mästerskapets chef se debutanter i Formel 1 varje fredag.
Men Mercedes stallchef går längre än så.
– Låt oss delta med en tredje bil, som enbart får köras av debutanter, säger Toto Wolff.

Kimi Räikkönen 41, Fernando Alonso, 40 och Lewis Hamilton, 36. I Formel 1 profiterar förarna av erfarenhet vilket gör att nästan hälften av förarna har passerat 30 år och en förare som kommer till F1 blir ofta kvar länge. Det är bara 20 bilar i startfältet och eftersom att testerna numera är starkt begränsade är det svårt för talangerna att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att klättra till racingens kungaklass.

debutanter i Formel 1
Vettel som fredagsförare 2006 (TT)

Därför föreslår F1:s chef, Stefano Domenicali som tidigare haft chefspositioner hos Ferrari, att teamen måste använda sig av en ung förare under fredagens träningar.
– Under min tid i Ferrari var vi på banan varje dag. Vi testade 90 000 km om året, numera görs testerna i simulatorn, säger han till motorsporttotal.com.
– Vi vill att teamen måste köra med en ung förare under fredagen. Det ger föraren möjligheten att samla erfarenhet i tuff konkurrens.

Mindre tid ger mer spänning

Teamen har under flera år haft möjligheter att använda sig av en reservförare under fredagen och det är många som låter en av reserverna köra det första passet. Systemet infördes 2003 och då var det de sämst placerade teamen som fick köra med en tredje bil under fredagen och för att samla in mer data och också ta extra betalt av den förare som fick chansen. Exempelvis var Sebastian Vettel fredagsförare för BMW-Sauber i Turkiet 2006 och efter att han inlett med att köra för fort i depån satte han den snabbaste tiden under den andra träningen.
– Vårt förslag ger teamen mindre tid att testa inför racen och det skulle göra tävlingshelgen ännu mer spännande, anser Domenicali.

Radikalt förslag för debutanter i Formel 1

Även Mercedes teamchef Toto Wolff är positiv till förslaget att ge unga förare mer tid på banan, men han går längre än en fredagsträning i sitt förslag.
– Jag är inte bara för att ge dem den nödvändiga träningen utan också låta debutanterna köra ett eller två lopp. Då är de en del av konstruktörsmästerskapet. Om det är ekonomiskt genomförbart har jag en radikal idé. Låt oss delta med en tredje bil, som enbart får köras av debutanter, säger han.
– På en gång har du ett startfält med 30 bilar.
Han har också ett förslag till finansieringen.
– De mindre teamen kan finansiera det med pengar från föraren eller från sponsorer. Det skulle kunna bli intressant.

debutanter i Formel 1
Red Bull vill köra med tre bilar (TT)

Även Red Bulls teamchef Christian Horner håller med Toto Wolff:

– Det saknas ett eller två team, det finns många unga talanger i Formel 2. Samtidigt kommer vi tillbaka till att det är fler team som då måste dela på russinen i kakan. Det är man inte lika intresserad av, säger britten.

Han syftar på de prispengar som delas ut till topp tio i märkesmästerskapet.

– Därför förslaget om den tredje bilen. Det behövs ytterligare två eller fyra bilar på startgridden för att ge talangerna i Formel 2 chansen.
F1-kommissionen kommer att diskutera Stefano Domenicalis förslag vid nästa möte i oktober.

Snabba nyheter från Monza

Det är F1 sprint i helgen. Det betyder kval på fredagen, 100 km sprintrace på lördagen (efter den ordningen bilarna kvalade och poäng delas ut till topp tre). Sedan ett vanligt GP på söndagen där bilarna väljer startdäck fritt. Detta är andra gången i år som detta testas.

Här kan du läsa ännu mer om upplägget och reglerna. Det testades senast på Silverstone då Max Verstappen tog tre poäng i The F1 Sprint.

F1 ska utvärdera projektet efter säsongen. Nu avslöjar sportchef Ross Brawn att man diskuterar ändringar. Han säger att det kan bli ett helt sprintrace med fler poäng under lördagen och att kvalet sätter startordningen för lördag och söndag.

– Vi har vissa idéer som vi ska presentera för teamen och FIA, säger han.

Han berättar att han fick mycket konstruktiv kritik efter premiären på Silverstone och att man nu måste hitta en ”balans” för att inte minska GP-loppets betydelse.

Kvalsnack från Monza

Mercedes var snabbast i kvalet till The F1 Sprint på Monza. Valtteri Bottas som har fått en ny motor var snabbabst och startar först i morgondagens The F1 Sprint. Däremot kommer han att starta från slutet av fältet på söndag, i helgens Grand Prix. Enligt Mercedes presschef är det ett strategiskt val att ta den motorbestraffningen på Monza.

Mercedes målsättning är naturligtvis att Hamilton ska vinna i morgon, Bottas sluta tvåa medan VM-ledare Max Verstappen inte ska vara bättre än plats tre. Det skulle ge Verstappen en poängs ledning inför GP:t, medan Hamilton skulle starta i pole position.

– Här handlar det om att begränsa skadorna, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till ORF.

– Mercedes är för snabba på rakorna. Vi måste hitta rätt kompromiss här, så att vi får okej startplatser till GP:t. I racet måste vi hitta en sådan fart att vi klarar oss med ett enda depåstopp.

Här är resultatet från kvalet och du hittar en guide och helgens tider (som skiljer sig lite från det normala) här.

I dag är det 60 år sedan Wolfgang Graf Berghe och ett stort antal åskådare omkom i samband med Italiens GP på Monza. Det är också årsdag för den otäcka olyckan 1978, då Ronnie Peterson skadades så illa att han avled ett dygn senare. Här en text jag skrev för många år sedan, men den ger en liten historisk inblick kring just Monza.

Vill du ha koll på helgens tävlingar i IndyCar så kollar du här.

Där finns alla tider och en lång intervju med Marcus Ericsson som har chansen att vinna titeln i år.

Oliver Solberg tvinagdes bryta Akropilisrallyt. Han var i ledningen när hjulupphängningen strulade. Det positiva är att ha kan starta om tävlignen i morgon.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB