Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson: Drömmer om att vinna titeln

av Anna Andersson

För första gången slåss Marcus Ericsson om ett titeln i ett stort mästerskap. I IndyCar.

–Det är drömmen och jag går in med allt att vinna utan  någonting att förlora, säger han.

Marcus Ericsson IndyCar
Marcus Ericsson i bil nummer 6 (TT)

IndyCar startar nu sin avslutning av säsongen. Tre lopp på lika många veckor och det första avgörs i Portland, där mästerskapet inte tävlade i fjol och där Marcus Ericsson inte fanns med på gridden 2019. Då var han i Belgien och som reservförare åt Alfa Romeo.

– Den banan var ett litet frågetecken inför säsongen, men vi var där och testade i slutet av juli tillsammans med McLaren och Shank, det var bara åtta bilar på banan. Det är inga som har kört där de två senaste åren och ingen som har kört där med aeroscreen. Jag tycker att vi har en bra chans, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson slåss om titeln i IndyCar

Helgens deltävling är kort, det vill säga en träning innan kvalet och sedan ytterligare en träning efteråt.

– Det betyder att man måste rulla ut med en bra grundset-up. Du hinner inte göra några stora justeringar på ett pass. Därför är det bra att  vi testade där och kan börja med små justeringar direkt, säger Ericsson.

Han är 60 poäng efter ledande Pat O´Ward, McLaren, inför avslutningen. Därefter följer hans Ganassikollega Alex Palu, Penskes veteran Josef Newgarden och kollegan Scott Dixon som även vann titeln 2020.

En maxad helg ger ungefär 54 poäng – med andra ord har svensken  slagläge inför de tre avslutande tävlingarna.

– Jag ska jobba vidare som jag har gjort, är fortfarande den förare som tagit flest poäng efter Indy 500 och varit topp  tio i varje race, säger han.

– Jag går in med inställningen att jag har allt att vinna och sedan får vi se vad som händer. De framför mig i tabellen har en större press. Palu har lett nästan hela året, O´Ward leder nu, Newgarden och Dixon slåss alltid om tiden. Det känns som om de har något att förlora, allihop. Jag har inegnting att förlora och det kommer jag att dra nytta av.

Marcus Ericsson IndyCar
Ericsson efter sin första seger i IndyCar (TT)

Killarna i topp två är rätt nya i situationen, de som följer har kämpat om många mästerskap och du har erfarenheter från F1. Hur kan detta påverka utgången?

– Det blir intrerssant att se hur Pat och Alex, som inte har så mycket erfarenheter, hanterar utmaningen. Jag, Scott och  Josef har betydligt mer erfarenheter. Man är inte 20 längre, tyvärr. Just erfarenheten kan bli avgörande, man vet aldrig hur folk reagerar när det kommer till en mästeskapsfinal. Vi såg redan i förra deltävlingen på Gateway att saker kan hända snabbt och man kan bli avkörd. Nollar du händer det grejer.  Den här toppfajten kommer svänga många gånger än.

– Vinner jag i Portland och de andra missar pallen är jag plötsligt nära ledningen. Det kan svänga väldigt snabbt i det här mästerskapet.

Ni har tre bilar i  toppen. Kan det  bli fråga om teamorder?

– Nej, det tror jag inte. Kanske i det sista racet om en av oss från Ganassi slåss om titeln och de andra är avhängda. Då får man kanske hjälpa till. Inför varje race säger Chip att han har en regel och det är att det  inte finns  några teamorders, men att ingen får köra ihop med en teamkamrat. Sedan slår han näven i bordet. Jag tror att han vill att vi ska tävla om det, på ett juste sätt.

Ni är tre man i toppen, de andra teamen har en förare var i toppfajten. Kan det bli frågan om teamkörning från deras sida?

– Kanske, jag har inte funderat på det, men det känns inte som om det är lika mycket teamspel i Indycar som i F1. Här jobbar man med sin grupp, för sin egen skull. Just teamarbetet är en stor skillnad mellan F1 och IndyCar. Här är det mer fokus på ett sportsligt perspektiv och det är lite roligare.

Vill du lyssna på hela intervjun och få ännu mer IndyCar snack inför avslutningen? Då finns vårt samtal att ladda ner hos Indypodden. Finns där poddar finns. Eller här.

Här är mästerskapstabellen.

Även Felix Rosenqvist tävlar i Portland i helgen och han stod på pallen senast IndyCar var i Portland.

– Det finns mycket att uppnå under de här sista racen, säger Felix Rosenqvist.

– För egen del vill jag naturligtvis avsluta säsongen på topp. Vi har inte haft det lätt i år och det hade betytt oerhört mycket att ta med sig en positiv känsla in i vinteruppehållet. Jag har inget att förlora, och sedan vill jag naturligtvis göra vad jag kan för att hjälpa Pato och teamet. Vi kommer att ge allt för att avsluta så bra vi någonsin kan.

Här är helgens tider för Grand Prix of Portland.

Lördag 11 september

Fri träning 1: 18.00-19.15
Kval:
 21.15-22.30
Fri träning 2: 
00.15-00.45

Söndag 12 september
Race (110 varv): 21.40

Lindh och Lundqvist i Indy Lights!

Även IndyLights kör i helgen och där slåss Linus Lundqvist fortfarande om en mästerskapsseger. Han är trea i mästerskapet och topp tre får ett Indycar test.

Det är träning och kval i morgon fredag, samt kval 2 och ett race lördag och ytterligare ett race på söndag. Du följer tävlingen på hans hemsida.

– Det börjar dra ihop sig och vi kommer ha mycket tid i bilen under de närmste två-tre veckorna, säger Linus Lundqvist.

– Jag känner mig redo, och framför allt extremt sugen på att återvända till prispallen – allra helst högst upp. Portland blir ännu en helt ny bana för mig, men vi har mycket träningstid på fredag och jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att vara med och slåss där uppe som vi brukar. 

Rasus Lindh ( Rasmus Lindh Racing)

En annan rolig nyhet är att Rasmus Lindh äntligen ska köra IndyLights. Han har skrivit på för Juncos Hollinger Racing och ska köra bil nummer 51 i de tre avslutande loppen 2021.

– Jag ser verkligen fram emot att köra Indy Lights igen. Jag har inte suttit i den typen av bil sedan vi startade träningen inför St Pete i mars 2020, säger Lindh.

– När Ricardo Juncos ringde mig och sa att det fanns en ledig förarplats var det ett givet ja från min sida. Jag tycker det är fantastiskt att få köra de tre tävlingarna och det krockar inte heller med IMSA där jag kör hela säsongen i år.

Korta F1-nyheter

Robert Kubica behåller förarplatsen hos Alfa Romeo även detta år. Kimi Räikkönen är ännu inte helt frisk från COVID-19 utan han står över ytterligare ett lopp.

Vill du läsa mer om F1? Här är guiden med tider, däck och statistik till Italien GP. Där hittar du också det senaste kring stallbråket i Haas.

Den senaste veckan har det också hänt mycket på förarmarknaden, i går presenterade Williams sina förare. Här hittar du team och förare till 2022.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB