Startsida / Inlägg

Nytt förslag: Två titlar och ett Grand Slam i Formel 1

av Anna Andersson

Nu är ett program för IndyCar 2022 klart. Det ska du få, men först den senaste snackisen från Formel 1.

F1 fortsätter att leta efter rätt koncept,
Nästa förslag:
Sju sprints, två titlar och ett Grand Slam.

program för IndyCar 2022
Årets första segrare i The F1 Sprint (TT)

Efter den senaste tävlingshelgen på Monza i Italien pratas det inte bara om kraschen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. Det snackas också om The F1 Sprint, det 100 km långa sprintlopp som avgörs på lördagen och fastställer startuppställningen i söndagens Grand Prix vid tre tillfällen under årets säsong. Den typen av lördagsunderhållning ska genomföras vid ytterligare ett tillfälle i år och det blir troligen i Brasilien.
Efter säsongen ska konceptet utvärderas och efter den senaste deltävlingen var det många kritiska röster, en av dem var Mercedes teamchef Toto Wolff.

Han anser att det är för få poäng på spel under lördagen.

Sju F1 Sprint på ett år?

Formel 1, med VD Stefano Domenicali, är däremot av en annan åsikt.
Han anser att resultatet i sprinten tvingade Mercedes till en helt annan strategi än vad om var tänkt.
– Rektionerna, spänningen och rytmen är bra. Vi funderar över formatet, men jag kan tänka mig att vi kan ha upp till sju F1 Sprint på en säsong, säger han till tyska Sport Bild.
Han avslöjar att han ser två parallella mästerskap, ett sprintmästerskap och ett traditionellt VM.
– Vi funderar exempelvis på en Grand Slam för Formel 1, en extra titel som i tennis. Den som säkrar både sprintmästerskapet och VM-titeln vinner Grand Slam. Formel 1 behöver förändring och sporten måste bli intressant för en yngre publik.

Är det rätt väg att gå?

Personligen är jag tveksam. The F1 Sprint mixar upp det hela, den gav Daniel Ricciardo möjligheten att göra sin pangstart inte bara en utan två gånger samma helg vilket lade grunden till hans seger i Italien.
Sju gånger på en säsong? Tja, kanske?
Ett eget Sprint-VM? Än så änge är jag är inte övertygad om att det är  rätt väg att gå.
Jag har svårt att tro att det är en sådan sak som lockar en yngre publik. Jag tycker nog att ett sprintlopp har en tendens att vara spännande i början, innan det stabiliserar sig och blir en väntan på målflagg.

För Formel 1 handlar det snarare om att göra sporten ännu mer tillgänglig, samtidigt som man bygger stjärnor, precis så som Netflix arbetar. Samtidigt måste mästerskapet erbjuda en spännande kamp på banan där flera förare slåss om segern. Personligen tycker jag att den väg som mästerskapet tar i år känns lockande.

Vad tycker du?
Är ett Grand Slam rätt väg för Formel 1?

Snabba nyheter från Formel 1

Willliams förare – men med en option för Red Bull (TT)

Red Bull bekräftar att man gått Mercedes till mötes i fallet Williams. Alex Albon är nu mera Free Agent.
– Vi har släppt Alex och han är Williams förare för 2022, men vi behåller kontakten vilket innebär framtida optioner, säger teamet i ett uttalande.
Christian Horner förklarar det för Motorsport-Magazine:
– Det betyder att vi har en bra relation med Alex och att vi har en option på hans tjänster om vi behöver dem år 2023. Hans kontrakt hade ändå gått ut nästa år, vi snabbade på processen och säkrade oss en option för framtiden.

Frågan är väl om Mercedes anser honom som fri från Red Bull? Detta  blir spännande att följa.

Det pratas om omvänd startordning. Fernando Alonso har sin åsikt klar:
– Jag skulle ta det, eftersom jag sitter i en långsammare bil. Men jag tycker inte att det är rättvist, säger han.
– Jag vet ingen annan idrottsgren som jobbar så hårt för att förbättra showen. Formel 1 borde vara nöjda och stolta över den show man levererar.
Inte heller den flerfaldige världsmästaren Alain Prost är lycklig över idén.
– Bäst bil och bäst förare måste vinna, säger han i sin podcast Prost in the Paddock.
Alpines rådgivare påpekar att han hatar förslaget och att han lämnar sporten om det införs.

Nu är det dags för IndyCar och jag väljer att flytta en väderprognos, tider och däck till onsdagen innan ni har tröttnat på att läsa…

Nytt program för IndyCar 2022

Progra, för IndyCar 2022
Felix tävlar med McLaren i IndyCar även 2022 (TT)

Ett program för IndyCar 2022 är klart och säsongen startar  redan i februari. Det är betydligt tidigare än vad som har varit brukligt för det amerikanska  formelbilsmästerskapet. Nästa år innehåller säsongen 17 deltävlingar, varav fem ovalrace.

Däremot blir det ingen doubbelheader på ovalen i Texas och för första gången sedan 2012 blir det inte heller några dubbla race i Detroit. Den tävlingen flyttas också fram en vecka och ligger i direkt anslutning till klassikern Indy 500.

Program för IndyCar 2022

27.02.2022: St. Petersburg (stadsbana)
20.03.2022: Fort Worth (oval)
10.04.2022: Long Beach (stadsbana)
01.05.2022: Birmingham (traditionell racerbana)
14.05.2022: Indianapolis-GP 1 (traditionell racerbana)
29.05.2022: Indy 500 (oval)
05.06.2022: Detroit (stadsbana)
12.06.2022: Elkhart Lake (traditionell racerbana)
03.07.2022: Mid-Ohio (traditionell racerbana)
17.07.2022: Toronto (stadsbana)
23.07.2022: Newton 1 (oval)
24.07.2022: Newton 2 (oval)
30.07.2022: Indianapolis-GP 2 (traditionell racerbana)
07.08.2022: Nashville (stadsbana)
20.08.2022: St. Louis (oval)
04.09.2022: Portland (traditionell racerbana)
11.09.2022: Laguna Seca (traditionell racerbana)

I gårdagens blogg presenterades kalendern för Formel 1  2022.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB