Hamilton efter olyckan: Tacksam att jag lever
avKollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton kunde ha slutat väldigt illa.
Verstappens bil träffade Hamiltons huvud.
– Det blir tajtare och tajtare, men jag lever, säger världsmästaren.
Fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton slutade med en kollision på det 26:e varvet av Italiens GP. Verstappens Red Bull flög över Hamiltons Mercedes och träffade världsmästarens bil, halo och hjälm.
Ett par timmar efter loppet bekräftar Hamilton att han har ont i nacken.
– Ju mindre adrenalin som finns kvar i kroppen ju större blir smärtorna, säger den flerfaldige mästaren till motorsport-magazin.com
– Bilen landade på halon, men bilen var i en vinkel som gjorde att jag fick insidan av hjulet i huvudet.
Kollisionen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton
Han fortsätter:
– Jag kommer troligen att behöva uppsöka en specialist för att vara okej till nästa lopp.
Hamilton berättar att han aldrig tidigare under sin racingkarriär träffats av en bil i huvudet.
– Det var en stor chock. Jag är så tacksam att jag lever. Jag är väldigt, väldigt lycklig över att Halon räddade mig i dag.
Glad the Halo was there ? #F1 #ItalianGP ?? pic.twitter.com/VmYiIUhyRa
— Jean Todt (@JeanTodt) September 12, 2021
Årets andra kollison mellan Vertappen och Hamilton
Detta var andra gången i år som de båda VM-kombatanterna har varit inblandade i en rejäl kollision. Vid båda tillfällena är det i GP-loppet efter en F1-sprint, på Silverstone och i Monza.
I juli var det Max Verstappen som fick uppsöka sjukhus efter en incident i Storbritanniens GP och den nuvarande VM-ledaren var efteråt mycket irriterad över att Hamilton firade sin seger trots att han själv befan sig på sjukhuset. Nu slår Hamilton tillbaka.
– Jag såg hur Max gick ut och promenerade i väg. Det är brukligt att man i alla fall ser efter hur den andra föraren mår efter en sådan olycka, påtalar Hamilton.
Verstappen ansåg inte att det fanns någon anledning att stanna hos Hamilton:
– Jag såg att han försökte lägga i backen och då måste han vara okej, svarar Verstappen.
Verstappen straffas
Domarna tittade på incidenten efter loppet och bestraffade Verstappen. Den nederländske föraren flyttas tillbaka tre positioner i starten av nästa deltävling som avgörs i Ryssland den 26 september. Hamilton anser att domen är korrekt, det gör däremot inte Max Verstappen.
– Jag är inte helt överens med den domen eftersom jag anser att det var en raceincident, säger Verstappen i en kommentar.
Hans teamchef Christian Horner är av samma åsikt:
– Vi är besvikna över att Max flyttas tillbaka tre platser, men vi accepterar doman, säger Horner enligt motorsport-total.com.
Under söndagskvällen gick även tävlingsledare Michael Masi ut i media och förklarade domarnas bedömning. Han anser att domarna har följt samma linje under hela säsongen.
– När två förare kolliderar och båda bryter loppet bestraffas den som bär ansvaret för olyckan, säger han till motorsport-total.com.
Taktisk foul?
En annan diskussion som kommit upp efter loppet är Toto Wolffs uttalanden kring olyckan. I en intervju med österrikiska ORF pratar Mercedes teamchef om en taktisk foul, att en förare försöker ta med den andra av banan.
– Vi måste vara försiktiga här och jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det, men taktiska fouls är en sådan sak. Du vet att den andre föraren ligger framför och kommer att vinna loppet, då stänger man dörren eller försöker med kofoten.
Det uttalandet håller Christian Horner inte alls med om och han påpekar att han är besviken över det som Wolff antyder.
Formel 1 tar nu paus i en helg innan det är dags för Rysslands GP. Max Verstappen har fem poängs ledning i kampen om mästerterskapet. Vill du läsa mer om Italien GP gör du det här.
Där pågår också en intressant diskussion bland er läsare, tack för att ni engagerar er!
IndyCar i Portland
Felix Rosenqvist noterades för säsongsbästa efter en sjätteplats i Portland och Marcus Ericsson var sjua efter en tuff inledning av racet.
Tävlignen påverkades av att det, precis som vanligt, var trångt genom chikanen, direkt efter start och många förare tvinagdes gena för att undvika olyckor. Tävlingsledningen instruerade samtliga förare som inte klarat chikanen att backa tillbaka genom fältet, och Rosenqvist föll ner till 18:e plats.
– Vi fick en tuff start, men vi ställde om till en tvåstoppsstrategi och lyckades göra det bästa av situationen, säger Felix Rosenqvist.
– Det blev ett helt annat race än vi hade tänkt oss, med mycket bränslesparande, men teamet löste det bra strategimässigt och jag kunde göra det som behövdes på de kritiska varven runt depåstoppen. Det var absolut vårt bästa race i år och nu ska vi försöka rida på den här vågen säsongen ut.
INDYCAR-fältet förflyttar sig nu söderut längs den amerikanska västkusten till Laguna Seca i Kalifornien, där säsongens näst sista race äger rum redan nästa helg.
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 14
Grand Prix of Portland
Portland International Raceway (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 110 varv
2: Alexander Rossi (USA), Andretti, +1.289s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +4.440s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 14/16 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 477 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 452 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 443 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 428 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 402 p.