Tävligsledaren: Vi borde aldrig ha kört Q3
av2021 är Nederländernas GP är tillbaka i Formel 1. För första gången på 36 år. För Max Verstappen betyder det ett hemmalopp och att läktarpartierna lär färgas i orange.
Innan dess avslutar vi Belgien GP. Igen. Sedan har Kimi Räikkönen bekräftat att han lägger av.
Regnet vräkte ner i Belgien.
Trots det kördes kvalet – och Lando Norris kraschade illa.
Nu erkänner tävlingsledaren:
– Vi borde aldrig ha kört Q3.
Det var dåligt väder under hela tävlingshelgen i Belgien. Regnet tilltog inför den avslutande delen av kvalet och när Sebastian Vettel körde ut sin Aston Martin i Q3 försökte han tillkalla tävlingsledningens uppmärksamhet över radion och bad dem flagga av passet, men han fick inget gehör.
– Det är så många som pratar på radion, man kan inte lyssna på alla, förklarar tävlingsledare Michael Masi till motorsporttotal.
Kort där efter tappade Lando Norris kontrollen över sin McLaren och kraschade illa.
Skulle antagligen inte ha startat
Han klarade sig utan skador, men olyckan kunde ha slutat betydligt värre.
Nu erkänner tävlingsledare Michael Masi att det var fel att köra det avslutande kvalet.
– Jag pratade med flera förare efter kvalet och de gav mig konstruktiv kritik, citeras han av motorsporttotal.
– Det är klart att man är klokare i efterhand och med tanke på allt som de berättade om förhållandena och hur de upplevde banan så skulle vi antagligen inte ha startat Q3.
Han anser att det är lättare att göra en bedömning av situationen i efterhand än vad det är just när den pågår.
– Varje bana är annorlunda och det handlar om hur vattnet sjunker undan, hur däcken reagerar och så vidare. Man måste analysera varje situation för sig.
Situationen under lördagen låg också till grund för det beslut som togs på söndagen, då regnet återigen öste ner och förarna enbart körde två varv bakom säkerhetsbilen.
– Förarna gav mig feedback, på vad som kan hände och vad som inte för det. Det var till stor hjälp under söndagen, säger Masi.
– Vi ber alltid förarna om feedback, så var det på Hockenheim 2019, i Turkiet 2020 och det är en direkt feedback som talar om vad som är möjligt och vad som inte är det.
Verstappen vill inte återvända till Spa
Det har pratats om hurm an ska kompensera publiken och om det går att genomföra deltävlingen senare i höst. Flera förare är positiva till att komma tillbaka till Belgien, men det är inte inte Max Verstappen som faktiskt är belgisk medborgare. Han har dubbla medborgarskap.
– Det är redan för många lopp och därför ska vi hitta rätt banor till de lopp vi kör. Då ska vi givetvis köra på de bra banorna, men det finns ingen anledning att komma tillbaka hit när vi redan har 22 lopp, säger han.
Carlos Sainz har ett annat förslag.
– Det har varit svåra år och förra året hade vi inga åskådare alls, och i år var läktarna nästan fullsatta. Det hade varit kul att få ge dem en show.
– Jag ser ingen annan lösning än att man kör två lopp nästa år.
Flera stjärnor har kritiserat F1 för att det delades ut poäng efter det två varv långa loppet.
– Det är ett skämt. Vill vi ha poäng efter kvalet så ska man införa poäng i kvalet. Vad gjorde vi i dag? Jag trodde att man behövde köra 25 procent av ett race för att dela ut poäng. Där ser man hur gammal jag har blivit , sa Sebastian Vettele efter loppet.
Nya regler diskuteras i oktober
I går måndags BBC om att F1 diskuterar nya regler för att undvika liknande situationer framöver och nu svarar FIA:s president Jean Todt med följande skrivelse på sociala medier:
”FIA kommer tillsammans med Formel 1 och teamen att noggrant se över regelverket och ta lärdom av det som hänt och se vad vi kan förbättra framöver. Resultatet och de poäng som delades ut kommer att diskuteras på nästa möte med F1-kommissionen, den femte oktober.”
Nu är det dags att vända blicken mot Nederländernas GP 2021.
Guiden till Nederländernas GP 2021
Fakta och statistik inför comebacken
Bana: Circuit Park Zandvoort
Längd: 4252 m
Varv: 72 (306,144 km
Varvet körs medsols.
Kurvor: Vänster: 4. Höger: 10.
Däckval och tider:
Debut: 1952. Alberto Ascari, Ferrari vann från pole position.
Vinnare från pole position: 12.
Vinnare från högsta startplats: Startplats 10:
1985: Niki Lauda, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren, 1985)
1985: 1:16.538 (Alain Prost, McLaren)
1984: 1:19.465 (René Arnoux, Ferrari)
1983: 1:19.863 (René Arnoux, Ferrari)
1982: 1:19.780 (Derek Warwick, Toleman)
1981: 1:21.830 (Alan Jones, Williams)
Fem senaste vinnarna:
1985: Niki Lauda, McLaren
1984: Alain Prost, McLaren
1983: René Arnoux, Ferrari
1982: Didier Pironi, Ferrari
1981: Alain Prost, Renault
Flest vinster:
Jim Clark (4)
Niki Lauda (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jack Brabham (2)
James Hunt (2)
Alain Prost (2)
Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham, 1985)
1985: 1:11.074 (Nelson Piquet, Brabham)
1984: 1:13.567 (Alain Prost, McLaren)
1983: 1:15.630 (Nelson Piquet, Brabham)
1982: 1:14.233 (René Arnoux, Renault)
1981: 1:18.176 (Alain Prost, Renault)
Flest pole position:
René Arnoux (3)
Alberto Ascari (2)
Alain Prost (2)
Niki Lauda (2)
Nelson Piquet (2)
Jochen Rindt (2)
Mario Andretti (2)
Graham Hill (2)
Omkörningar per lopp:
1985: 46
1984: 43
1983: 65
VM-tabellen 2021 hittar du här.
Tack för att du läser!