Startsida / Inlägg

”Vi vill ha banor som upplevs så farliga som möjligt”

av Anna Andersson

Det är dags för Nederländernas GP i Formel 1.
På en bana som är ombyggd efter en helt ny filosofi.
– Vi vill ha banor som upplevs som så farliga som möjligt, säger banarkitekten Jarno Zaffelli.

Han är grundare och VD för Circuit Design som ligger bakom ombyggnationen av F1-banan i Zandvoort. Den är tillbaka i F1 efter 36 år.
Nederländernas GP i Formel 1 har blivit ett faktum sedan Max Verstappen tagit sporten med storm och skapat ett hysteriskt intresse för sporten i sitt hemland.
I helgen väntar ett Grand Prix på en bana med högt bankade kurvor, det handlar om upp till 18 grader vilket är dubbelt så mycket som exempelvis i Indianapolis, USA.

Nederländernas GP i Formel 1
Verstappen i topp igen? (TT)

– Om du bara drivs av säkerheten så kan du inte bygga någon äkta racerbana. Då bygger du en parkeringsplats eller en avåkningszon, säger Zaffelli i en dokumentär om banan.
– Du måste drivas av känslan för hur banan ska köras, hur körkänslan är och vilken feedback som kommer. Först därefter behöver du fundera över hur du ska göra banan säker, efter de objektiva kriterier som finns. Den saken hjälper dock FIA till med så att vi kan koncentrera oss på själva banan och dess design.

Comeback för Nederländernas GP i Formel 1

Han är tydlig med att han har försökt behålla banans själ eftersom ägarna gav honom uppdraget att:
– Gör det ni behöver, vi vill ha en bergochdalbana.

Här kan du se dokumentären, den är på engelska och med engelsk text.

Här kan du se hur det såg ut när Max Verstappen körde banan med en äldre Red Bull 2020.

Verstappen är för övrigt laddad inför sitt hemmalopp. Han ligger tre poäng bakom Lewis Hamilton och kommer att ha ett orange hav bakom sig under hela helgen.
– Med tanke på att racet blev inställt förra året kommer det att kännas ännu mer speciellt i år och det skulle vara fantastiskt att få vinna ännu att lopp framför den orange armén, säger Verstappen.

 

Snabba nyheter inför Nederländernas GP i Formel 1

I går meddelade Kimi Räikkönen att han avslutar sin karriär efter säsongen. Du läser det här.

F1 tycks ha lyssnat på kritiken efter Belgien GP och bekräftar nu att de arbetar med olika möjligheter att hitta en lösning för de fans som stod i regnet i flera timmar och väntade på ett lopp som aldrig avgjordes.

Mercedes har tagit sitt beslut när det gäller föraruppställningen för 2022, men väljer att inte kommunicera det. Inte än. Det sägs att det beror på att de vill hitta en lösning åt Valtteri Bottas. Det senaste ryktet säger att Bottas och Formula E-vinnaren Nick de Vries landar hos Alfa Romeo medan Alex Albon sägs vara på väg till Williams. Red Bull bekräftade redan förra helgen att de arbetar för att hitta en lösning till Albon och att Williams VD Jost Capito har en bra relation med Red Bull sedan sin tid i Volkswagens WRC-satsning.
Förra veckan gjorde jag en rejäl genomgång av förarkarusellen. Du hittar den här.

Kurvan med namnet med Parabollica försvinner från Monza. Eller själva kurvan är kvar, men den döps om efter Michele Alboreto lagom till Italien GP nästa helg. Det nya namnet blir Curva Alboreto
Italienaren Michele Alboreto körde 194 F1-lopp för bland annat Ferrari och Minardi. Han tog 23 pallplatser. Han omkom på Lausitzring. år 2001.

Här är lite humor från Twitter. Frågan är om det är en feltaggning eller inte?

 

Sedan lite nyheter från USA: Nu meddelar Rahal Letterman Lanigan Racing att Oliver Askew ska köra bil nummer 45 i de tre avslutande loppen i Indycar 2021.

Letar du efter guiden till helgens lopp finns den här och tiderna finns här.
Väl mött i morgon igen. Då startar vi med träningarna till Nederländernas GP i Formel 1.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB