Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson avslöjar planen för 2022

av Anna Andersson

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022.
Svensken avslöjar att kontraktet med mästarteamet Chip Ganassi är undertecknat – och att han satsar på att köra Daytona 24-timmars.
– Målet är att vinna mästerskapet nästa år och mer körning ska hjälpa mig att nå dit, säger svensken.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022
Två segrar för Ericsson 2021 (TT)

Efter sin tredje säsong i Indycar, sin andra med Chip Ganassi Raicing, är Marcus Ericsson nöjd. Han slutade sexa i mästerskapet, vann två deltävlingar och efter en olycklig inledning var han en av de förare som tog absolut flest poäng efter Indy 500 och fram till säsongavslutningen.
– Man ska aldrig säga att man är helt nöjd när man inte vinner. Samtidigt har jag fortsatt att utveckla mig i år och fått mitt riktiga genombrott. Jag visar att jag håller en nivå, som jag, på grund av materialet, inte kunde visa under mina fem år i Formel 1. Där kunde jag inte slåss om pallplatser och segrar. Det kan jag här och nu är mitt stora mål att vinna mästerskapet, säger 31-åringen från Kumla till Sportbladet.

– Sett till min utveckling har jag varit 17:e, 12:e och sexa i mästerskapet. Det betyder att nästa steg är att slåss om titeln. Det är min målbild och den med den går jag in i säsongen.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022

Men för att lyckas med det behövde han skriva ett nytt kontrakt med Chip Ganassi Racing och nu avslöjar Ericsson för Sportbladet att kontraktet är undertecknat.
– Nu är det äntligen klart. Kontrakt är en knepig sak och det är många saker som ska uppfyllas. Vi har diskuterat länge, men nu är det äntligen signerat och vi kan fortsätta bygga mot framtiden. Det känns jättekul, säger Ericsson.
– Jag har visat att jag kan leverera och Chip säger alltid att han gillar vinnare och vill ha förare som vinner race. Så resultaten i år har betytt mycket.

Ericsson hade länge femteplatsen i mästerskapet, men en avåkning i finalen gjorde att han både stukade tummen och tappade sjätteplatsen  till Colton Herta som vann säsongens två sista lopp. Svenskens teamkollega Scott Dixon slutade fyra i IndyCar medan Alex Palou, nykomling i teamet, vann mästerskapet.
– Hemligheten bakom framgångarna är att vi har haft ett sådan god stämning i teamet, en jäkla skön känsla. Det är unikt, jag har aldrig varit med om det tidigare. Givetvis vill vi slå varandra, men kan inte jag vinna vill jag att någon av mina teamkompisar ska göra det. Den känslan har pressat oss framåt som team.

•Ser föraruppställningen likadan ut nästa år?

– Chip pratar aldrig kontrakt, men den informationen har vi fått. Sedan är väl frågan om Jimmie Johnson ska köra hela serien eller utvalda delar.

•Hur ska du lyckas höja dig ytterligare till nästa år?

– En nyckel är att bli bättre i depån, där tappade vi väldigt mycket under början av säsongen och det har man inte råd med om man ska slåss om mästerskapet. Sedan måste jag fortsätta att utveckla mig i kvalen. Jämför man Alex, som vann mästerskapet, med mig så har han kvalat in som sjua i snitt, jag som tolva. I racen har vi hållit samma nivå, däremot ligger jag efter i kvalfart.

En annan nyckel handlar om ovalrace. I år var det fyra ovalrace, till nästa år återvänder ovalen i Iowa till programmet och blir en dubbelhelg. Samtidigt försvinner ett av loppen på ovalen i Texas vilket gör att det är fem ovallopp. Indy 500 ger som vanligt dubbla poäng.
– Ovalerna har varit mitt största problem. Jag har tappat närmare 100 poäng bara där, säger Ericsson.
– Visst hade vi missflyt i Texas när jag låg sexa och vi tappade ett hjul. Vi hade problem med bränslet under Indy 500 och sedan var det Gateway. Vi måste arbeta med ovalpaketet off-season, jobba med simulator och med teamet. Det kommer att bli extra fokus på ovaler 2022.

•Vad kan du göra för att förbättra din körning?

– Min plan är att köra sportvagn. IndyCar har så få tester att jag måste hålla i gång körningen hela året och jag vill köra Daytona 24-timmarslopp. Det är inte i hamn än, även om jag har goda förhoppningar. Det är många Indyförare som kör den kombinationen, men fokus kommer fortfarande att vara Indycar.

Marcus Ericsson kör IndyCar 2022
Ericsson och teamägaren Chip Ganassi (TT)

Teamt med fokus på Indy 500

Chip Ganassi Raicng har vunnit mästerskapet två år i rad, men vid sidan av mästerskapet finns det ytterligare en stor seger att ta inom amerikansk formelbilsracing. Klassikern Indy 500 och nästa år är det tio år sedan Dario Franchitti gav Chip Ganassi Racing segern i det klassiska loppet.
– Det är många år sedan nu som teamet vann Indy 500. Det är ändå så pass stort inom IndyCar och min känsla är att dags att vara starka i ”Month of May” så att Chip Ganassi Racing kan vinna Indy 500.
•Menar du att det blir en fokusflytt från mästerskapet till det här fantastiska racet i maj?
– Det gäller ju att ha en balans där. Vinner du Indy 500 är det dubbla poäng och det ger ju en jäkla skjuts i mästerskapet, säger Mmarcus Ericsson.

– För mig ligger full fokus på att ta titeln 2022.

Formel 1 i Turkiet

F1 tävlar i Turkiet den här helgen. Det är nu sju lopp kvar i bataljen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. Hamilton har bytt en komponent i sin power unit (ICE) och flyttas ner tio platser i starten av söndagens race.  Även Carlos Sainz, Ferrari, har en bestraffning. Han har hämtat sin fjärde power unit, en uppdaterad version av den tidigare motorn och startar sist. Mer om F1 inför helgens tävling läser du här.

Där finnns också mitt tips hur säsongen slutar – bana för bana.

I veckan blev också Oliver Solberg klar för WRC 2022. Jag fick ett långt samtal med honom också och den artikeln läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB