Startsida / Inlägg

Mick Schumacher avslöjar planen för framtiden

av Anna Andersson

Han kör för bottenteamet Haas. Men framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari.
– Jag vet vad jag måste göra för att bevisa att jag klarar av det, säger Michael Schumachers son.

 Mick Schumacher finns hos Ferrari
Mick Schumacher har redan testat för Ferrari flera gånger (TT)

Mick Schumacher kom till F1 2021. Han har haft ett tufft år i fältets sämsta bil, ändå har han förlängt kontraktet med det amerikanska teamet över 2022.

Framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari.
– Med tanke på all den historia som binder samman Ferrari och Schumacher, det är en väldigt speciell kombination och förhoppningsvis något som kan återupptas i framtiden, säger 22-årige Schumacher i podcasten In the Fast Lane.

Framtiden för Mick Schumacher finns hos Ferrari

Hans pappa gjorde Ferrari till världsmästare första gången år 2000, då hade teamet väntat i 21 år på den titeln. Fram till och med 2006, då han lämnade teamet, vann Schumacher ytterligare fyra förar-VM och 72 GP-lopp.

Sedan ett par år tillbaka är hans son Mick är en del av Ferraris förarakademi och det italienska teamet lotsade honom till Formel 1 och kundteamet Haas år 2021.
– Jag vet vad jag måste föra för att bevisa att jag klarar av det, säger Mick Schumacher.
– Därför har de alltid ett öga på det jag gör och de har hjälpt mig på många olika sätt.
Ferrari har nu kontrakt med Charles Leclerc till och med 2024 och inför årets säsong skrev de kontrakt med Carlos Sainz och spanjoren har imponerat. När han slutade trea i Ryssland för förra helgen gick han också om Leclerc i VM-sammandraget.

Ferrari med ny motor i Turkiet

Det är raceweek igen och vi ska under veckan fokusera  på Turkiets GP. Vi börjar med att kika på Ferrari. Charles Leclerc fick en ny motor i Ryssland och startade i sista led i det senaste GP-loppet.
Nu får även hans kollega Carlos Sainz en uppdaterad motor. Det skriver italienska motorsport.com. Ett motorbyte skulle innebära att spanjoren startar i sista led under Turkiets GP den kommande helgen.
Ferrari befinner sig i en mycket tuff kamp med McLaren om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet och när sju deltävlingar återstår är det McLaren som har ett litet övertag.
När vi ändå är inne på Ferrari. Här kan du se Charles Leclerc köra på Imola med förbundna ögon. Fixar han det? Kolla själv.
Monegasken har kör banan i simulatorn och utbrister:
– Detta är fruktansvärt svårt!

När vi ändå är inne på Ferrari så kan du läsa om de unga svenska tjejerna som är uttagna för att tävla om en plats i Ferraris akademi. 28 tjejer har tagits ut, fyra av dem är från Sverige. Här är artikeln om Alexia, Milla, Siri och Emma som har fått chansen i FIA Girls on Track Rising Stars.

Monsterkontrakt för  Qatar

Qatar är klart för Formel 1. Landet har skrivit ett kontrakt över elva år – debuten sker redan i november 2021.
Australien kunde inte arrangera något F1-lopp i år, därför har den tilltänkta helgen länge stått som TBA i kalendern. I början av veckan avslöjade Red Bulls teamchef Christian Horner att det är Qatar som tar platsen och nu är det klart att det blir ett nattrace den 21 november.
Därefter tar Qatar ett års paus och återkommer sedan med ett avtal över tio år från och med 2023 och det kan hända att tävlingen då kommer att arrangeras på en helt ny racerbana som nu befinner sig i planeringsstadiet.

Därmed blir det fyra F1-lopp i regionen, i Qatar, Abu Dhabi, Bahrain och Saudiarabien.
Loasil, där tävlingen i Qatar avgörs, är 5,380 km lång och har hela tiden varit en del av motoGP. 2009 körde GP2 Asia på banan och med i det startfältet fanns Sergio Perez.
– Jag kommer knappt i håg banan, citeras han av motorsporttotal.com.
– Men jag minns att den var väldigt jämn och flack.
F1 ska köra 57 varv på Loasil och det är tänkt att det ska finnas en DRS-zon.

Linus Lundqvist avslutade med seger

Linus Lundqvist avslutade säsongen i IndyLIghts med en seger i svåra väderförhållanden. Han tog hand om ledningen redan på det första varvet av söndagens finalrace, och var sedan aldrig hotad i ett lopp där han långa stunder var flera sekunder per varv snabbare än konkurrenterna i INDYCAR-seriens främsta matarklass.

Lundqvist var över tio sekunder före mästerskapstvåan David Malukas i mål. Han var 40 sekunder före tredjeplacerade Benjamin Pedersen, och en bra bit över minuten före nykrönte mästaren Kyle Kirkwood (femma) efter en imponerande uppvisning i säsongens första och enda regnrace.

– Ett helt otroligt race, och en helt fantastisk känsla, säger Linus Lundqvist.

– Mitt stora mål den här helgen var att få vinna ett race till den här säsongen, men jag hade inte drömt om att göra det på det här sättet. Det är alltid lurigt i den här väderleken. Jag kunde öppna upp en lucka direkt och fokusera på att ta hand om däcken. Vi kunde inte ha fått en bättre avslutning på säsongen och det här betyder väldigt mycket för mig på så många sätt.

Svensken var sexa i det första loppet sedan han rabbats av efter ett motorras i kvalet och fått kämpa sig upp genom fältet. Rasmus Lindh var tia det första loppet och åtta i det andra.

Linus Lundqvist avslutar sin debutsäsong i Indy Lights med totalt tre segrar, 11 pallplatser, tre pole positions och två snabbaste varv på sitt CV. 22-åringen blir trea totalt i mästerskapet, som bäste icke-amerikan. Nu väntar ett test för IndyCar den 29 oktober.

Tack för att du läste ända hit.

Nu är det raceweek igen och räkna med nytt material varje dag.

Välkommen tillbaka – om och om igen!

Du vet väl att varje klick på F1-bloggen räknas när det handlar om att säkra en sponsor till bloggen för nästa säsong?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB