Startsida / Inlägg

F1:s VD: Åtta F1 Sprints 2022

av Anna Andersson

Raceweek och det är dags för Turkiets GP 2021, men först dagens nyheter.

I Italien och England skapade The F1 Sprint intressanta tävlingshelger.
Därför kan vi räkna med ännu fler sprintrace 2022.
– I mer eller mindre en tredjedel av racen, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

Turkiets GP 2021
I Italien öppnade The F1 Sprint upp för Daniel Ricciardos första seger för McLaren (TT)

Under 2021 har The F1 Sprint introducerats, vid två tillfällen under året har tävlingshelgen förändras till ett nytt format. En träning under fredagen innan det har varit dags för ett kval. Därefter har det följt en ny träning under lördagen innan The F1 Sprint , vars startordning bestämdes i kvalet, har avgjorts. Det loppet har varit 100 km och bestämt startordningen för söndagens Grand Prix.
– Majoriteten av de kommentarer som vi har fått har varit enormt positiva, säger Domenicali till Sky.
– Det är en otrolig framgång.

Planen för The F1 Sprint 2022

I år planerar Fortmel 1 att köra The F1 Sprint vid ytterligare ett tillfälle, troligen i Brasilien, och därefter ska försöket utvärderas.
Men redan nu är Stefano Domenicali positiv inför 2022 och han vill se The F1 Sprint vid betydligt fler tillfällen än tre nästa säsong.
– I ner eller mindre än tredjedel av racen, säger han.

Med tanke på att det planeras för 23 lopp nästa år betyder det att det kan bli runt sju, kanske åtta F1 Sprint nästa år. Det finns en preliminär kalender för 2022 och tanken är att den ska fastställas under oktober.
– Jag räknar med att kalendern definitivt består av 23 lopp, säger Ferraris tidigare teamchef.
Säsongen startar i mars och slutar redan i mitten av november 2022 för att ge plats åt VM i fotboll som avgörs i Qatar i slutet av nästa år. Därmed slutar säsongen betydligt tidigare än i år, trots att mästerskapet ska innehålla fler Grand Prix.
Hela den planerade kalendern hittar du här.

Vilka är dina  takar kring fler F1 Sprint och kalendern för 2022? Var med i diskussionen!

Flexibla starttider?

Regnet öste ner och Belgiens GP blev en fars. Ett par varv bakom säkerhetsbilen och endast hälften av poängen delades ut.
Den typen av söndagsunderhållning vill F1 undvika framöver. Därför ska F1, teamen och FIA nu diskutera flexibla scheman.
– Efter Spa sa vi att FIA, Formel 1 och de tio teamen har många strategiska diskussioner att ta tag i och det kommer att diskuteras vid stratgigruppens nästa möte, säger tävlingsledare Michael Masi enligt motorsporttotal.
Han hävdar att TV-sändingarna numera är flexibla.
– Vi är inte lika styrda av TV, men det ska vi prata om de kommande veckorna.

Turkiets GP 2021

Det är dags för Turkiets GP och den ikoniska kurvan med nummer åtta. Den är 640 meter lång och utgör 12 procent av varvet. Givetvis är den en high speed corner.

Detta är en deltävling som kom tillbaka till kalendern under fjolåret, som skulle ha genomförts i juni 2021, men som pandemin flyttade till oktober.

Här är tiderna för Turkiets GP 2021

Fredag 8/10:
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag 9/10:
Träning kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 10/10
Turkiets GP kl 14.00

Däcken till Turkiets GP 2021:

Turkiets GP blir säsongens 16:e deltävling (av 22) och arrangören hoppade in för att ersätta Singapores GP. När det gäller däckvalet är årets däck ett steg mjukare än förra året då tävlingen genomfördes i november. Valet har fallit på C2, C3, C4.
Enligt Pirelli har man gjort den förändringen eftersom banan var väldigt hal förra året då den var nyasfalterad, men trots det visade prov på att kunna utvecklas under helgen.

Efter fjolårets deltävling har banan tvättats med högtryckstvätt och asfalten har mognat en del. Dessutom bör temperaturerna vara betydligt varmare i år när tävlingen avgörs tidigare under hösten och därför har Pirelli valt ett mjukare alternativ än 2020.
– Turkiet var ett av de mest dramatiska och oförutsägbara loppen förra året, framförallt eftersom det var väldigt halt. De var ett dåligt grepp i banan eftersom den var nyasfalterad. Sedan regnade det också,  vilket överraskade väldigt många team, säger Pirellis Mario Isola.
– I fjol var allt nytt. Då tog vi ett konservativt beslut och valde de hårda däcken, nu väljer vi de mjukare alternativen vilket bör öppna upp för olika strategier.

I morgon kommer jag bland annat att skriva om fakta och statistik inför helgen, men givetvis får du även de senaste nyheterna. Vill du läsa mer om Formel 1 så kan du kika på gårdagens blogg om Mick Schumachers framtidsplaner.
Jag vill dessutom rekommendera podden P3 ID som precis släppt ett nytt avsnitt om Lewis Hamilton, där jag och Björn Wirdheim fick äran att medverka.

Här lyssnar du på det.

Tack för att du läser!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB