Startsida / Inlägg

Stoppas USA:s störste talang från Formel 1?

av Anna Andersson

Inför USA GP i Formel 1 2021 måste vi också prata amerikansk racing. Finns det en framtid i Formel 1 för USA:s största talang?

Formel 1 drömmer om en amerikansk förare i Formel 1 och USA:s mest talangfulle racerförare har sex segrar i IndyCar.
Men han är inte aktuell för F1.
Reglerna stoppar Colton Herta.

USA GP i Formel 1 2021
Får Colton Herta chansen i Formel 1 (TT)

Liberty Media som äger rättigheterna till F1 gör en satsning på USA med två lopp i landet nästa år, ett i Austin och ett i Miami. På startlinjen finns även amerikanska Haas och nu pratas det om att racingfamiljen Andretti vill in i Formel 1. Det ryktas om att Michael Andretti och Andretti Autosport är på väg att ta över Alfa Romeo, men vem ska köra intill Valtteri Bottas?

Världsmästaren Mario Andretti, som avslöjade sonens planer för Sportbladet redan i februari har, länge vurmat för Colton Herta. Den 21-årige amerikanen har vunnit sex deltävlingar i IndyCar, han vann säsongens två sista deltävlingar och tog sig förbi Marcus Ericsson i sammandraget.

Herta har placerat sig på plats sju, tre och fem i mästerskapet – men det räcker inte. Han har ingen superlicens, Enligt det poängsystemet som tillämpas behövs 40 poäng för den superlicens som krävs för att köra F1. Herta har samlat ihop 32 på de senaste fyra åren.
Det är inte tillräckligt.
Han får inte räkna in den andraplats som han körde in i IndyLights 2018, där kom färre än tio bilar till start vilket gör att det mästerskapet inte är kvalificerat för superlicenspoäng.

Får Colton Herta chansen i Formel 1?

Så är det kört nu? Nej.

Det finns ett par möjligheter. Antingen ändrar FIA  sitt system eller gör ett undantag. I fredags förklarade FIA:s världsråd att man ”ska omarbeta reglerna för förarlicensen”. FIA kan också ge en förare som har 30 poäng en licens i en så kallad ”Force majeure” om det är yttre omständigheter som påverkat (typ en pandemi men så var det inte 2018 när startfältet i IndyLights var för litet).
Ett annat alternativ är att satsa på 2023, på att samla ihop de återstående poängen nästa säsong och kombinera IndyCar med fredagsträningar i F1. En förare som kör minst 100 km under en träning i F1, utan att få några straffpoäng, får en poäng per träningstillfälle. Tio sådana poäng kan delas ut under en period på tre år.

”A Free Practice Only Super Licence holder will be granted one additional point per FIA Formula One World Championship event following successful completion of at least 100 km during a free practice session, provided that no penalty points were imposed. A maximum total of 10 such additional points may be awarded per driver for free practice sessions over a 3 year period.”

Med andra ord skulle han kunna ta sig in i F1 2023 – om det nu inte görs ett undantag för USA:s mest lovande racerförare redan till 2022. Så länge en förarplats finnas tillgänglig är allt möjligt.

Snabba nyheter

Nyligen var Felix Rosenqvists kolllega, Patricio O´Ward, hos McLaren i Woking. Han körde bland annat i en simulator. McLaren har ett team i både F1 och IndyCar och när O´Ward vann sitt första lopp fick han ett besök i fabriken  och ett löfte om att testa en F1:a i present av teamets VD Zak Brown.
– Alla barn växer upp med samma dröm. Den drömmen är Formel 1, säger 22-åringen från Mexiko.

Vill du ha mer info om IndyCar? Här i Indypodden kan du höra min intervju med Marcus Ericsson och när Felix Rosenqvist berättar om sin säsong.

För övrigt gjorde Pirelli sitt sista test inför 2022 i går. Daniil Kvyatt körde 18-tumsdäcken på Paul Ricard. Nu fokuserar vi på USA GP.

Tidschema USA GP i Formel 1 2021

22 oktober
Träning 1 kl 18.30
Träning 2 kl 22.00
23 oktober
Träning 3 kl 20.00
Kval kl 23.00
24 oktober
USA GP kl 21.00

Däckval USA GP i Formel 1 2021

Efter ett års frånvaro är Formel 1 tillbaka i USA och i Texas. Delar av banan har fått ny asfalt sedan dess, men Pirelli väljer ändå att använda sig av samma tre däckval som senast, C2, C3 och C4. Anledningarna bakom det beslutet är bland annat att banans karaktär ställer många olika typer av krav på däcken och att vädret kan vara väldigt oförutsägbart under oktober. Minns när Kimi Räikkönen vann med Ferrari, då regnade nästan hela helgen bort.

Den nya asfalten ligger på start- och målrakan, samt utgången av depån, utgången av kurva 1, utgången av kurva 9 till kurva tio. Utgången av kurva 11 genom kurva 12, kurva 15 till kurva 19. Man har också ansträngt sig för att göra asfalten ännu mer ”jämn” på vissa delar av banan.
I och med att banan inte har använts på ett tag kan vi räkna med att den är rätt ”grön” och hal under inledningen av helgen. Samtidigt ska både Formel 4 och W-Series ska tävla under helgen vilket gör att den bör greppa upp.
Valtteri Bottas vann tävlingen 2019 efter en strategi med två stopp ( medium- hård – medium) medan hans kollega Lewis Hamilton slutade två med ett depåstopp ( medium-hård).

– Även om teamen har mycket fakta med sig från Austin har banan förändrats en del sedan teamen var här 2019. 40 % av banan har fått ny asfalt och på grund av pandemin har vi inte kunnat skicka vår egen personal till banan för att göra en analys. Därför är underlagets karaktär lite av ett frågetecken, säger Pirellis Mario Isola.
– Nu startar den sista delen av säsongen. Det är tydligt att varje del av strategin räknas, precis som vi såg i Turkiet.

Väderprognos inför USA GP

Enligt väderprognosen väntar en helg med uppehåll. Strålande sol under fredagen, växlande molnighet under lördagen och söndagen med temperaturer mellan 20 och 30 grader. Så gott som ingen nederbörd väntas. I alla fall inte enligt väderprognosen.

Gårdagens blogg handlade om Valtteri Bottas roll. Avgör han årets mästerskap?

I morgon kommer som vanligt en guide till USA GP i Formel 1 2021.

Väl mött då. Tack för att du läste ända hit.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB