Startsida / Inlägg

Starka indicier – Hamilton tvingas till motorbyte

av Anna Andersson

Avgör motorstrategin VM i Formel 1?
Risken finns.
Även VM-ledaren Lewis Hamilton hotas av en bestraffning under de avslutande sju loppen.

VM i Formel 1 går nu in i en väldigt avgörande fas. Sju deltävlingar återstår av säsongen och det skiljer två poäng mellan ledande Lewis Hamilton och tvåan Max Verstappen.
Den förstnämnde har använt tre motorer den här säsongen. Det är också det antal som en förare får använda sig av under en säsong utan att drabbas av en bestraffning och flyttas till sista startled.

VM i Formel 1
Fördel Verstappen? (TT)

Max Verstappen har däremot använt fyra motorer under säsongen. Red Bull valde att ersätta den motor som förstördes under kollisionen på Silverstone tidigare i år inför den förra deltävlingen i Ryssland. Där startade han sista led, men lyckades köra upp sig till plats två. Nu har han en näst intill ny motor  med i rotationen till de avslutande sju deltävlingarna.

Det är en fördel jämfört med Mercedes. Det är knappast troligt att Hamilton klarar av att köra de återstående sju tävlingshelgerna med de två motorer som han redan nu roterar mellan. Risken för ett motorras är otroligt stor. Rasar motorn under ett lopp straffas en förare inte bara med noll poäng i det loppet utan han tvingas också ta en ny motor vilket vid ett fjärde eller femte motorbyte innebär att han startar sist i nästa lopp.
– Det är möjligt att vi behöver göra ett motorbyte. När och var är inte bestämt, säger Mercedes teamchef till Sky.

Pekar på motorbyte för Hamilton

VM I Formel 1
När sker motorbytet?  Hamilton är inne på sin andra och tredje och lär behöva ta en till. (TT)

Dock lär det inte bli i Turkiet den kommande helgen. Det skriver tyska auto, motor und Sport vars erfarne F1-reporter Michael Schmidt har pratat med ingenjörer hos Mercedes.
– Det kommer troligen inte att hända i Turkiet, om inte Lewis har ett problem där, citeras medarbetaren.
– Men därefter måste vi få det ur världen.
Just tillförlitligheten kommer att bli avgörande under denna så enormt jämna säsong. Ett poänglöst race kan i år vara skillnaden mellan en VM-titel och en andraplats.

En bestraffning på det kan vara enormt ödesdiger.
– Blir du tvåa eller trea så är det helt okej. Det är en lång väg kvar, men man får helt enkelt inte bryta lopp. Därför ser vi över motorn väldigt noggrant, vi har inte råd att få problem med tillförlitligheten.

Mercedes har i år, till skillnad från tidigare år, haft flera mindre problem med sina motorer. Det gäller inte bara fabriksteamet utan även kundteamen. Valtteri Bottas, Mercedes, har tagit två extra motorer utöver sina tre ordinarie, Nicholas Latifi, Williams tog en ny motor i Ryssland och Aston Martins Sebastian Vettel hade stora motorproblem under träningen inför tävlingen i Holland medan McLarens Daniel Ricciardo bytte motor i Sotji. McLaren har analyserat problemet och behåller den motorn i rotation, men det skapar en osäkerhet.

– Tidigare år har Mercedes haft en enkel resa. De tryckte ner gasen under de första varven och kunde sedan skona motorn under stora delar av racet. Så är det inte längre, säger Red Bulls Helmut Marko till auto, motor und sport.
– Nu måste de pressa motorn mer och hålla i det under en betydligt längre del av lopppet. Då dyker problemen också upp.

Allt är möjligt i VM i Formel 1

Nu väntar Turkiets GP, en guide till tävlingen på en bana där du hittar säsongens mest omtalade kurva (åtta), hittar du här.
I fjol påverkades banan av att den var nyasfalterad och väldigt hal. Det blev ännu mer svårhanterligt när det dessutom kom ett oväntat regn. Till årets race har Pirelli valt att gå ett steg mjukare med däcken än 2020, då loppet avgjordes vid en senare tidpunkt på året. Mer om det här.

– Det är en spännande bana och den levererar bra racing. Därför tror jag att vi kan få se ännu en spektakulär vändning av detta fantastiska mästerskap, säger Mercedes Toto Wolff inför helgens lopp.
– Avslutningen av förra deltävlingen i Ryssland visade att allt är möjligt i den här sporten. Allt kan förändras inom bråkdelen av en sekund. Den här säsongen måste vi alla vara taggade varje sekund. Det betyder också att vi måste vara aggressiva under avslutningen av säsongen så att vi kan ta med oss så många poäng som möjligt.

Snabba nyheter

Red Bull och Toro Rosso kommer att ha en speciell lack på bilen i helgen. Det blir en röd och vit hyllning till den japanska motortillverkaren Honda som skulle ha kört på hemmaplan den här helgen. På bilarna kommer det att stå ありがとう(arigato), vilket betyder tack så mycket.

Det ger oss en stark känsla av Honda på 1960-talet.


Honda lämnar Formel 1 och samarbetet med både Red Bull och AlphaTauri efter den här säsongen.
– Alla på Honda är extremt missnöjda över att Japans GP ställdes in. Även om vi naturligtvis förstår och är införstådda med beslutet. Vi hade gärna velat köra på Suzuka, under vårt sista år i sporten när vi dessutom har två team som gör bra resultat, säger Hondas Koji Watanabe.

Sedan 2020 har Mercedes ändrat lacken på sin bil och gått mot en mörkare svart färg för att den ska tilltala mångfald. Från och med 2022 är det historia. Då kommer Mercedes återgå till den silverfärg som varit ett kännetecken för den tyska silverpilen.
– Jag hade inte förväntat mig att den lacken skulle vara kvar så länge som den har varit, säger Lewis Hamilton.
– Vi har ett bra program och då gör lacken ingen skillnad.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB