Startsida / Inlägg

”Trollar fram en raket när VM ska avgöras”

av Anna Andersson

Max Verstappen leder VM när tre lopp återstår. Men inför Qatar GP i F1 är Red Bulls chefer oroade.
Detta på grund av Lewis Hamiltons motor.
– Mercedes har lyckats med ett mästerverk, de bara trollar fram en sådan raket just när VM ska avgöras, säger Helmut Marko.

Qatar GP i F1
Oro hos Red Bull (TT)

Red Bulls motorsportkonsult hittar knappt orden efter deltävlingen i Brasilien. Mercedes Lewis Hamilton diskvalificerades under fredagens kval för att bakvingen inte höll sin inom reglementet, han startade F1 Sprint från sista startplats, gick i mål som femma, men fick ytterligare en bestraffning och startade GP-loppet som tia. Trots det körde han upp sig genom fältet, han körde om ledaren Verstappen, vann loppet och tog in poäng i kampen om VM-titeln.

Det betyder att det skiljer 14 poäng till Verstappens fördel när tre lopp återstår och eftersom det skiljer sju poäng mellan en första och en andraplats har båda förarna har avgörandet i egna händer.
Men Red Bulls chefer är oroade.
– Mercedes har inte kunnat leverera den typen av motor de senaste åren, inte vad jag kan minnas i alla fall. Helt otroligt! Det är bara Hamiltons motor som är överlägsen, de andra bilarna med Mercedes motorer höll sig inom vad vi förväntat oss. säger Marko till Sky.
– Vi har redan pratat med Honda, vår motorleverantör, vi vill gärna veta hur det där har gått till.

Debut för Qatar GP i F1

Inför de tre avslutande loppen, som avgörs på två banor där F1 aldrig tidigare tävlat och en tredje som till stora delar är ombyggd, väntar okänd mark. I helgen debuterar F1 i Qatar, där det finns en lång raksträcka på ungefär en kilometer, men sedan följs av kurvor som följer efter varandra som på ett pärlband. Därefter väntar nybygget i Saudiarabien med sina långa raksträckor, något som bör passa Mercedes.
– Är Hamilton så överlägsen i Qatar, Saudiarabien och Abu Dhabi kan vi glömma VM-titeln, säger Marko till F1-Insider.com.

Mercedes har dock haft problem med tillförlitligheten på sina motorer och med att motorn snabbt tappar i prestanda, men det blir inga fler byten i år.
– Vi kör med de två vi nu varvar emellan resten av säsongen, bekräftar Mercedes stallchef Toto Wolff tävling i Qatar.
– Det finns frågetecken kring tillförlitligheten, men vi hoppas att vi har hittat rätt lösning på den problematiken.

Här är VM-sammanställningen.

Snabba nyheter från Qatar GP i F1

FIA har lämnat besked kring Mercedes beäran om en ny undersöking av incidenten på varv 48.  Förbundet avslår Mercedes begäran. Det blir ingen ny undersökning och resultatet från Brasilien står fast.

Max Verstappen var snabbast på den första träningen. Resultatet hittar du här.

Lewis Hamilton var fyra och beklagade sig över motorns prestanda, men trots att teamet fick frågan vilken motor han använde kom inget konkret svar. Vi kan utgå i från att det är en äldre motor och inte någon av de två han vill använda under säsongsavslutningen.

Under den andra träningen var Valtteri Bottas snabbast före AlphaTauris Pierre Gasly och Max Verstappen. Red Bulls förare fick frågan om han kommer att kunna slåss om pole och segern:

– Det är för tidigt att säga någonting. Vi får se i morgon, det är fortfarande så många saker som vi måste titta på. Allt är så nytt.

Här är resultatet från träning två.

Stor skillnad på däckvalen

Pirellis Mario Isola förklarar att det skiljer 0,7 sekunder mellan den mjuka gummiblandnignen och mediumdäcken.

– Underlaget förändrade sig väldigt mycket från den första till den andra träningen och jag räknar med att det är likdant i morgon, säger Pirellis chef.

– De hårda däcken fungerade riktigt bra under den första träningen när det var varmt, men när det blev kallare under det andra passet, fungerade soft och medum bättre.

Kvalet avgörs kvällstid, racet också. Frågan är om det är någon som klarar av att ta sig till Q3 på mediumdäcken i morgon?

FIA kommer att titta på banbegränsningen ”Tracklimits” extra mycket i kurva 4,12,13,14 och 16. Enligt Pierre Gasly, AlphaTauri, är banbegränsningen ett stort problem i Qatar,
– Här är det viktigt att reglerna är tydliga, säger han i samband med presskonferensen och förklarar:
– Michael (Masi tävlingsledare) börjar med den här listan. I slutet av helgen kommer säkerligen kurva 1,2 och 6 också läggas till. Det kommer att vara problematiskt överallt.
Enligt Gasly fins det för många möjligheter för förarna att skaffa sig fördelar utanför banan i Qatar.
Detta kan bli en följetång.

Det är hårda däck som gäller i helgen. Du hittar kommentarer från Pirelli och helgens tider här.
Qatar GP i F1 avgörs i strålkastarnas sken.

I veckan blev också den siste föraren till F1 2022 klar. Hela startfältet till nästa säsong hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB