Startsida / Inlägg

Romain Grosjean: Jag var fem kanske, tio sekunder från att dö

av Anna Andersson

För ett år sedan tappade Romain Grosjean kontrollen över bilen i Bahrain.
Den förvandlades till ett eldklot.
– Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö, erkänner han.
– Mina händer brann och normalt sett tar du bort händerna när du rör vid någonting som är hett, men jag höll kvar mina händer i elden eftersom det var det enda sättet för mig att ta mig ut.

 

Romain Grosjean
Kraschen i Bahrain 2020 (TT)

Romain Grosjean lämnade Formel 1 efter en av de värsta krascherna i F1-sportens historia. Han tappade kontrollen över sin bil efter en incident i starten av Bahrain GP. Krafterna nådde upp till 63 G när han slog i barriären och han bil förvandlades till ett eldklot. I 27 sekunder satt han fast i den brinnande bilen och visste inte hur han skulle ta sig ut.
Nu berättar han för den tidigare världsmästaren Nico Rosberg om den fruktansvärda upplevelsen.

– Jag var inte rädd. När jag går i Kvyat tar det sex tiondelar innan jag kraschar och jag inser inte att jag ska krascha. Jag märkte inte att det var 63 G. Det är mycket, men jag var redo att hoppa ur bilen.

Barnen gav energi

Det gick inte. Han satt fast i den brinnande bilen. Lågorna slog omkring honom och det var omöjligt för någon från utsidan att ta sig in.

– Det var ett nattrace så jag visste inte om jag var upp och ner eller inte. Jag såg ingenting. Sedan insåg jag att det brann och jag försökte hoppa ut, men jag satt fast, berättar han i intervjun på Youtube.
– Min fot satt fast och jag drog så hårt i mitt ben att min ankel kunde ha stannat kvar i bilen. Jag hade inte brytt mig. Jag ville bara ut ur bilen. Vid ett tillfälle trodde jag att det var det. Att det var min dag, att spelet var slut. Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö. Jag tänkte på mina barn och på att jag inte kan lämna dem utan sin pappa. Då hittade jag den sista energin för att ta mig ur bilen.

Romain Grosjean – varje sekund är en bonus

Romain Grosjean
Den skadade vänstra handen (TT)

Nico Rosberg frågar om han var rädd:
– Under den tiden har du inte tid att vara rädd. Vid ett tillfälle accepterade jag nästan att vara död och det är något jag måste jobba med tillsammans med min psykolog. För hur man kan acceptera det? Att vara död? Folk säger att du ser hela ditt liv i repris, men jag såg ingenting sådant.

– Jag såg lugnet, kroppen som slappnar av och det är en väldigt märklig känsla. Det är ingen väg jag önskar att någon ska gå, men det gör dig hundra, tusen gånger starkare.

 

Romain Grosjean från F1 till IndyCar

I dag tävlar Romain Grosjean i IndyCar, men han har fortfarande stora problem med sin vänstra hand. Den har han opererat flera gånger, den tål inte kyla och får inte heller ta emot något solljus de kommande två åren. Därför bär han alltid handskar eller en tjock solkräm.
Samtidigt har han ont, dygnet runt och måste göra sjukgymnastövningar flera gånger i timmen för att behålla rörligheten i handen.
– Det är som om jag har haft en andra födelsedag, varje sekund jag lever är en bonus, säger han.

Du kan se hela den 45 minuter långa intervjun här ovan.

Han pratar också om IndyCar och om de tidigare delar av sin F1- karriär, om Fernando Alonso och om Kimi Räikkönen. Missa inte heller den sista delen där de sitter och snicksnackar på franska om IndyCar kontra F1. Så härlig stämning mellan två polare.

 

Saudiarabien Grand Prix

Nu lite information om helgens deltävling i Saudiarabien. Här är alla tider:

Fredag 3.12
Träning 1 kl 13.30
Träning 2 kl 17.00
Lördag 4.12:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag 5.12:
Saudiarabien GP kl 18.30

Du kan läsa mer om Red Bulls stora förhoppningar inför helgen här.

Däckval

Pirelli tar med sig den mellersta gummiblandningen till Jeddah, C2, C4 ich C4. För andra gången på lika många lopp ställs F1 inför en ny bana, men Pirelli gör ett helt annat däckval.

Det finns väldigt lite data, men de simuleringar som gjorts visar att de mellersta gummiblandningarna är det bästa valet för den här banan som både är snabb och har flera kurvor som följer i varandra. Banan är den längsta stadsbanan i kalendern och har 27 kurvor. Den mest krävande är, kurva 13, en vänsterkurva som har en bakning på 12 grader.
Detta är återigen ett nattrace, start klockan 20.30 lokal tid, vilket gör att temperaturen sjunker jämfört med FP1 och FP3 som hålls innan solnedgången. FP3 och kvalet hålls däremot efter solnedgången och bör vara representativa.

– Jeddah är troligen det största frågetecknet i år, banan stod klar alldeles nyligen och det gör att vi bara kan lite på de simuleringar som F1 och teamen har gjort, säger Pirellis Mario Isola.

– Banan ser ut att vara väldigt olik allt annat, med hög fart och snabba kurvor och det påverkar däcken. Jeddah har fler kurvor än någon annan bana under året.

I morgon får du en guide till banan och också banarkitekten Herman Tilkes tankar om sin nya skapelse.
Vi hörs då!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB