Verstappen om böterna: Hoppas domarna dricker ett fint vin
avDet var upplaget för en seger och pole position till Max Verstappen i Sao Paulos GP i Formel 1.
Men Mercedes vägrar att ge upp kampen om VM-titeln.
– Det är inte över än, säger Lewis Hamilton.
Under eftermiddagen diskades Lewis Hamilton för att DRS-vingen inte höll sig inom reglerna under fredagens kval. Därför ärvde Red Bulls VM-ledare Max Verstappen första startplats i The F1 Sprint, men det gav honom ingen pole position.
Istället tog Valtteri Bottas starten av F1 Sprint på sina mjuka däck och han behöll också ledningen in i mål.
– Starten var nyckeln här. Det var lite gambling när vi valde de mjuka däcken och jag fick verkligen kämpa. Det var inte säkert att de skulle hålla, men det gjorde de, säger Bottas efteråt.
Hamilton imponerade
Det gör att finländaren har pole position i morgondagens Grand Prix, hans tredje pole position på fyra race. Finländaren startar i första led före VM-ledaren Max Verstappen och Ferraris Carlos Sainz.
– Jag gjorde inte den bästa starten, men vi hade också den hårdare gummiblandningen, så det var lite svårare, säger Verstappen.
– De var väldigt snabba rakt fram, men jag tycker ändå att det var ett bra lopp. Vi får se hur det blir i morgon.
Hamilton tvingades starta F1 Sprint från 20:e plats, men där stannade han inte länge. Han hade viljan, han hade farten och körde sig upp genom fältet och slutade på plats fem. Det gör att Hamilton startar Sao Paulo GP i Formel 1 från ruta tio och därifrån finns det goda möjligheter för britten att ta poäng. Frågan är bara hur många det blir.
– Med den farten som Lewis hade kan han vinna i morgon, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till Sky.
– Det blir riktigt svårt att försvara oss om han har den farten.
Han ligger 21 poäng efter Verstappen i samandraget och när fyra lopp påterstår har han inte råd att förlora fler poäng på Verstappen om han ska kunna ta sin åttonde VM-titel.
Notera att det är fria startdäck i morgon, men att alla förare måste köra med två gummiblandningar. Här är resultatet från sprinten.
Notera också att Verstappen aldrig har tagit poäng i ett GP som följt efter en F1 Sprint.
Vad hände inför Sao Paulos GP i Formel 1?
Det var många frågor som väcktes under eftermiddagen och som mynnade ut i att Verstappen fick en halv miljon kronor i böter och Lewis Hamilton tvingades starta sist i F1 Sprint. Men vad var det som hände, egentligen? Det frågorna ska jag försöka svara på här:
Varför måste Max Verstappen böta?
Därför att han rörde vid bakvingen på Lewis Hamiltons bil i ”Prac ferme” efter gårdagens kval. Det bryter mot reglerna och eftersom det kan ha allvarliga konsekvenser måste han böter 50 000 euro. I domen står också att alla team och förare som gör något liknande kan räkna med olika typer av bestraffningar framöver.
Här kan du se vad som hände:
Verstappen: Are you sure that's legal? ?#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/7FkAvGEdn3
— Motorsport.com (@Motorsport) November 12, 2021
Vem betalar Verstappens straff?
På presskonferensen förklarar han att han betalar 500 000 kronor ur egen ficka.
– Det är rätt högha böter. Jag hoppas att domarna kan gå och äta något gott och dricka mycket vin. Ett fint dyrt vin. Det vore fint. Jag hoppas att de bjuder in mig också, så betalar jag, hälsar Verstappen.
– För min del betyder det att jag inte kan köpa så många ”FIFA points ”.
Varför diskvalificerades Lewis Hamilton?
DRS-vingen klarade inte FIA:s test. Eller vingen klarade delar av testet (mitt på vingen) men inte på kanten av vingen. Enligt tävlingsledningen var det inget medvetet fusk och det handlade om 0,2 mm på höger sida. Antingen har det skett ett misstag när vingen byggts samman eller har någonting gått sönder under kvalet, men det spelar ingen roll för domarna. Regelbrott är regelbrott. Därför diskades Hamilton från gårdagens kval och startade sist i dagens F1 Sprint.
Varför protesterar inte Mercedes?
Därför att de inte ville riskera hela helgen. Om de hade protesterat hade Hamilton fått starta från ruta ett, men om överklagandet inte hade gått igenom hade han också bestraffats för sprinten och söndagens GP. Den risken ville inte Mercedes ta.
Vad säger teamchef Toto Wolff om situationen?
Mercedes teamchef kallar det hela för en bagatell när han möter media på zoom efter F1 Sprinnt. DRS-vingen mätte 0,2 mm fel på höger sida.
– Situationen är betydligt mer lovande nu än den var innan F1 Sprint, säger han.
I morgon väntar Sao Paulo GP, start klockan 18.00.