Startsida / Inlägg

Så mycket kostar det att arrangera Formel 1

av Anna Andersson

Hur mycket betalar arrangören i Formel 1?
Den frågan har ställts flera gånger, men nu säger sig sport.de och F1 Insider ha tagit fram en lista över hur mycket det faktiskt kostar att arrangera ett Grand Prix i Formel 1. Totalt handlar det under den kommande säsongen om närmare 700 miljoner euro, mer än sju miljarder kronor.

Så mycket betalar arrangören i Formel 1

Nedan ser du Grand Prix, vilket pris arrangören betalar och hur länge banan har kontrakt med Formel 1.

 

Miami, USA – debuterar i samarbete med FIA

Miami International Autodrome har kontrakt till och med 2031.

Monaco – cirka 141 miljoner kronor

Circuit de Monaco har kontrakt till och med 2021, men nu förhandlar man om 2022 och banan finns med i kalendern.

Imola, San Marino – cirka 188 miljoner kronor

Autodromo Enzo e Dino Ferrari har kontrakt till och med 2025.

Frankrike – cirka 206 miljoner kronor

Circuit Paul Ricard kontrakt till och med 2022.

betalar arrangören i Formel 1
Starten på Belgien GP 2018 (AP )

Belgien – cirka 206 miljoner kronor

Circuit de Spa-Francorchamps har kontrakt till och med 2022.

Österrike – cirka 234 miljoner kronor

Red Bull Ring har kontrakt till och med 2022.

Storbritannien – cirka 234 miljoner kronor

Silverstone Circuit har kontrakt till 2024.

Spanien – cirka 234 miljoner kronor

Circuit de Barcelona-Catalunya har kontrakt till 2026.

Japan – cirka 234 miljoner kronor

Suzuka International Racing Course, har kontrakt till 2024.

Mexiko – cirka 234 miljoner kronor

Autódromo Hermanos Rodríguez har kontrakt till 2022.

Austin, USA – cirka 234 miljoner kronor

Circuit of The Americas kontraktet gick ut 2021, men finns i kalendern 2022. Förhandling pågår.

Brasilien – cirka 234 miljoner kronor

Autódromo José Carlos Pace har kontrakt till och med 2025

betalar arrangören i Formel 1
Monza en klassiker – här år 2000 när Michael Schumacher vann för sitt Ferrari (AP)

Italien – cirka 234 miljoner kronor

Autodromo Nazionale di Monza har kontrakt till och med 2024.

Kanada – cirka 282 miljoner kronor

Circuit Gilles-Villeneuve har kontrakt till och med 2029.

Nederländerna – cirka 282 miljoner kronor

Circuit Park Zandvoort har kontrakt till och med 2023.

Australien – cirka 328 miljoner kronor

Albert Park Circuit har kontrakt till och med 2023.

Singapore – cirka 328miljoner kronor

Marina Bay Street Circuit har kontrakt till och med 2028.

Abu Dhabi – cirka 375v miljoner kronor

Yas Marina Circuit har kontakt till 2030.

Ungern – cirka 375 miljoner kronor

Hungaroring har kontrakt till och med 2027.

Bahrain – cirka 422 miljoner kronor

Bahrain International Circuit har kontrakt till 2022.

Kina – cirka 469 miljoner kronor

Shanghai International Circuit kontrakt till 2025.

Ryssland – cirka 469 miljoner kronor

Sothi Autodrom 2022, 2023 till 2025 på Igora Drive Circuit i St Petersburg.

Saudiarabien – cirka 516 miljoner kronor

Jeddah Corniche Circuit kontrakt till 2025, men från och med 2023 planeras tävlingen att genomföras i Qiddiya.

betalar arrangören i Formel 1
Marcus Ericsson i den klassiska svängen i Baku (Sauber)

Azerbajdzjan – cirka 516 miljoner kronor

Baku City Circuit kontrakt till och med 2024.

Qatar – cirka 516 miljoner kronor

Losail International Circuit kontrakt till och med 2031.

Nyheter från F1 och Daytona 24-timmar

Varken det chassi som Red Bull eller Mercedes har tagit fram till 2022 har klarat det första krocktestet än. Det skriver italienska motorsport.com.

Enligt BBC kommer FIA att göra en omoganisation vilket gör att tävlingsledare Michael Masi inte att ha kvar uppdraget när säsongen startar. Detta dementeras dock av FIA.

Kimi Räikkönen blir teamchef i MXGP. Han har länge varit engagerad i sporten, men tar nu en ny roll. Mer läser du här.

Klassiska Daytona 24-timmars gav oss en svensk segrare i DPi. Meyer Shank Racing bröt Wayne Taylor Racings segerserie och Tom Blomqvist (son till rallylegendaren Stig) vann tillsammans med Oliver Jarvis, Helio Castroneves och Simon Pagenaud.
Tävlingen avslutades med en 30 minuter lång fajt mellan bil nummer #60 och bild #10 (R. Taylor/Albuquerque/Rossi/Stevens).

Castroneves, som vunnit Indy 500 vid fyra tillfällen körde bilen i mål, men racets avgörande manöver stod Blomqvist för när han körde om Taylor. JDC Miller-Cadillac #5 (Vautier/Westbrook/Duval/Keating) slutade trea.
Marcus Ericssons drömmar om en seger förstördes av en trasig bränslepump. Linus Lundqvist bröt med ett generatorhaveri och även Rasmus Lind hade en del småproblem och hade ingenting med segern att göra.

Nu är det full fokus på IndyCar för Ericsson. En enda testdag i mitten av februari sedan startar säsongen den sista helgen i samma månad.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB