Så mycket kostar det att arrangera Formel 1
avHur mycket betalar arrangören i Formel 1?
Den frågan har ställts flera gånger, men nu säger sig sport.de och F1 Insider ha tagit fram en lista över hur mycket det faktiskt kostar att arrangera ett Grand Prix i Formel 1. Totalt handlar det under den kommande säsongen om närmare 700 miljoner euro, mer än sju miljarder kronor.
Så mycket betalar arrangören i Formel 1
Nedan ser du Grand Prix, vilket pris arrangören betalar och hur länge banan har kontrakt med Formel 1.
Miami, USA – debuterar i samarbete med FIA
Miami International Autodrome har kontrakt till och med 2031.
Monaco – cirka 141 miljoner kronor
Circuit de Monaco har kontrakt till och med 2021, men nu förhandlar man om 2022 och banan finns med i kalendern.
Imola, San Marino – cirka 188 miljoner kronor
Autodromo Enzo e Dino Ferrari har kontrakt till och med 2025.
Frankrike – cirka 206 miljoner kronor
Circuit Paul Ricard kontrakt till och med 2022.
Belgien – cirka 206 miljoner kronor
Circuit de Spa-Francorchamps har kontrakt till och med 2022.
Österrike – cirka 234 miljoner kronor
Red Bull Ring har kontrakt till och med 2022.
Storbritannien – cirka 234 miljoner kronor
Silverstone Circuit har kontrakt till 2024.
Spanien – cirka 234 miljoner kronor
Circuit de Barcelona-Catalunya har kontrakt till 2026.
Japan – cirka 234 miljoner kronor
Suzuka International Racing Course, har kontrakt till 2024.
Mexiko – cirka 234 miljoner kronor
Autódromo Hermanos Rodríguez har kontrakt till 2022.
Austin, USA – cirka 234 miljoner kronor
Circuit of The Americas kontraktet gick ut 2021, men finns i kalendern 2022. Förhandling pågår.
Brasilien – cirka 234 miljoner kronor
Autódromo José Carlos Pace har kontrakt till och med 2025
Italien – cirka 234 miljoner kronor
Autodromo Nazionale di Monza har kontrakt till och med 2024.
Kanada – cirka 282 miljoner kronor
Circuit Gilles-Villeneuve har kontrakt till och med 2029.
Nederländerna – cirka 282 miljoner kronor
Circuit Park Zandvoort har kontrakt till och med 2023.
Australien – cirka 328 miljoner kronor
Albert Park Circuit har kontrakt till och med 2023.
Singapore – cirka 328miljoner kronor
Marina Bay Street Circuit har kontrakt till och med 2028.
Abu Dhabi – cirka 375v miljoner kronor
Yas Marina Circuit har kontakt till 2030.
Ungern – cirka 375 miljoner kronor
Hungaroring har kontrakt till och med 2027.
Bahrain – cirka 422 miljoner kronor
Bahrain International Circuit har kontrakt till 2022.
Kina – cirka 469 miljoner kronor
Shanghai International Circuit kontrakt till 2025.
Ryssland – cirka 469 miljoner kronor
Sothi Autodrom 2022, 2023 till 2025 på Igora Drive Circuit i St Petersburg.
Saudiarabien – cirka 516 miljoner kronor
Jeddah Corniche Circuit kontrakt till 2025, men från och med 2023 planeras tävlingen att genomföras i Qiddiya.
Azerbajdzjan – cirka 516 miljoner kronor
Baku City Circuit kontrakt till och med 2024.
Qatar – cirka 516 miljoner kronor
Losail International Circuit kontrakt till och med 2031.
Nyheter från F1 och Daytona 24-timmar
Varken det chassi som Red Bull eller Mercedes har tagit fram till 2022 har klarat det första krocktestet än. Det skriver italienska motorsport.com.
Enligt BBC kommer FIA att göra en omoganisation vilket gör att tävlingsledare Michael Masi inte att ha kvar uppdraget när säsongen startar. Detta dementeras dock av FIA.
Kimi Räikkönen blir teamchef i MXGP. Han har länge varit engagerad i sporten, men tar nu en ny roll. Mer läser du här.
Klassiska Daytona 24-timmars gav oss en svensk segrare i DPi. Meyer Shank Racing bröt Wayne Taylor Racings segerserie och Tom Blomqvist (son till rallylegendaren Stig) vann tillsammans med Oliver Jarvis, Helio Castroneves och Simon Pagenaud.
Tävlingen avslutades med en 30 minuter lång fajt mellan bil nummer #60 och bild #10 (R. Taylor/Albuquerque/Rossi/Stevens).
Castroneves, som vunnit Indy 500 vid fyra tillfällen körde bilen i mål, men racets avgörande manöver stod Blomqvist för när han körde om Taylor. JDC Miller-Cadillac #5 (Vautier/Westbrook/Duval/Keating) slutade trea.
Marcus Ericssons drömmar om en seger förstördes av en trasig bränslepump. Linus Lundqvist bröt med ett generatorhaveri och även Rasmus Lind hade en del småproblem och hade ingenting med segern att göra.
Nu är det full fokus på IndyCar för Ericsson. En enda testdag i mitten av februari sedan startar säsongen den sista helgen i samma månad.