Startsida / Inlägg

Budgetbråk hotar F1-sprinten

av Anna Andersson

Formel 1 2022 har inte ens börjat – men redan nu skakas cirkusen av ett budgetbråk.
Teamen är inte överens.
Därför kan ”F1-sprinten” strykas helt.

Formel 1 2022
Verstappen med kransen efter segern i sprinten på Silverstone (TT)

2021 gjorde ”F1-sprinten” premiär, under tre tävlingshelger flyttades kvalet till fredagen och det bestämde startordningen till lördagens sprint. Lördagens sprint bestämde sedan starten för söndagens GP. Det delades dessutom ut tre poäng till segraren i varje sprintrace.
Formatet var omtyckt och till 2022 vill Formel 1 öka antalet sprintrace från tre till sex, men två månader innan säsongen för Formel 1 2022 startar har saken ännu inte klubbats igenom.
Teamen och rättighetsinnehavaren kommer inte överens om hur det hela ska finansieras. Eftersom antalet sprintrace väntas öka, väntas också kostnaderna  bli större och teamen vill givetvis få hjälp med de ökade utgifterna. De anser att det bidrag som de fick för de merkostnader som uppstod i samband med sprinten och eventuella skador på bilarna bör justeras till 2022. Fler sprintrace, ska enligt vissa team, ge mer pengar.

Formel 1 2022 – med eller utan sprint

F1 erbjöd teamen 500 000 dollar per team för de första fem sprinterna och sedan 150 000 dollar  för varje ytterligare race, vilket skulle betyda 2,65 miljoner dollar per team för sex sprintrace 2022.
Nu verkar det dock som om de större teamen inte alls gillar det upplägget. De når upp till det nya budgettaket och oroar sig för att kostnaderna för sprintrace kan tvinga dem till icke önskvärda kompromisser.

Enligt McLarens VD Zak Brawn vill ett av teamen därför höja budgettalet, men de mindre teamen anser å andra sidan att det bara är en förevändning för att kunna lägga ännu mer pengar på att utveckla bilen, att det inte alls har med F1 sprint att göra.
Enligt motorsport-total får Zak Brown frågan hur han anser at F1 ska ta sig ur den återvändsgränden.
– Det går kanske inte, och det vore olyckligt, säger han och fortsätter:
– Det handlar ju om utmaningar och inte om att lösa dem genom att skriva ut nya checkar. Ett team ville höja budgettaket med fem miljoner dollar. Det är skrattretande och inte alls grundat på någon fakta.
McLarens VD funderar över om det inte vore bäst att stryka F1-sprinten 2022 för att sedan kunna arbeta igenom en lösning till 2023.

För att göra en regeländring under 2022 till årets säsongen behövs en suverän majoritet, för att genomföra ändringen till nästa år räcker det med att en majoritet av teamen är överens. Det betyder sex av tio team, inte åtta av tio team som det krävas i år.

Korta nyheter

Aerodynamikchefen Dan Fallows lämnar Red Bull för Aston Martin. Nu är det klart att han börjar arbeta hos det gröna teamet den 2 april 2022. Aston Martin gör en storsatsning mot framtiden. Stallet bygger en ny fabrik, det har värvat den tidigare teamchefen för McLaren, Martin Whitmarsh, till en VD tjänst, Luca Furbatto ansluter från Alfa Romeo och Eric Blandin, som arbetat med aerodynamik hos Mercedes, är också ny i teamet.
Stallchefen Otmar Szafnauer lämnar däremot teamet och ersätts av Mike Krack, som tidigare jobbat hos BMW.

Även hos Alpine sker det förändringar. Läs mer här.

Viktor Andersson är klar för USF2000 och Velocity Racing Development 2022. Han jobbar sig därmed uppåt på den amerikanska formelbilsstegen.

I dag startar Oliver Solberg sin säsong i WRC. Det är också värt att följa. Det kommer att ske nedslag från VM-deltävlingen i Monte Carlo här på bloggen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB