Startsida / Inlägg

F1-chefen avslöjar nyheter inför 2022

av Anna Andersson

Ett nytt namn och fler poäng.
Det är Formel 1:s plan för The F1 Sprint 2022.

F1 Sprint 2022
Verstappen var snabbast i den första sprinten i år (TT)

I år har Formel 1 kört F1 Sprint vid två tillfällen och ett tredje är planerat till Brasilien GP om lite mer än en vecka. Till nästa år sker det dock en förändring. Enligt F1:s sportsliga direktör Ross Brawn blir det flera förändringar till 2022 och nu har han också avslöjat de första detaljerna.
Det börjar med en förändring av namnet:

– Namnet är en sak. Vi säger alla att det är ett lopp och där vill vi vara tydliga, förklarar han i en kommentar som publieras hos rtl.

Nytt namn för The F1 Sprint 2022

Nästa problematik är var pole position tar vägen under en sprinthelg. Normalt sett är det den förare som är snabbast över ett varv som tar pole position, men under  sprinthelgerna har det varit den förare som vunnit F1 Sprint och inte den som varit snabbast i  kvalet som tagit pole. Det har skapat en viss förvirring.
– Personligen skulle jag föredra om det blev en ändring här. Men det är ett beslut som FIA och teamen ska ta, säger Brawn.

Sex F1 Sprint 2022?

En annan förändring är att det blir dubbelt så många sprints nästa år. Nu pratas det om sex stycken och Brawn vill att man delar ut fler poäng än de tre som vinnaren får i dag.
Han föreslår att vinnaren av F1 Sprint får en tredjedel av de poängen som delas ut i ett Grand Prix, alltså mellan åtta och tio poäng.

– Då skulle det påverka VM och det ska sprinten göra. Däremot ska den inte avgöra VM, säger Brawn.
Var nästa års sprinter ska arrangeras är inte klart.
– Vi har ett par saker att reda ut här. Vi vill se framsteg, men inte göra några radikala förändringar, säger Brawn.

Snabba nyheter

Kommer Volkswagen med sina märken Audi och Porsche till Formel 1? Enligt rykten i Tyskland tas ett beslut om det i november. Det ryktas om att Audi kan bli ny motorleverantör till McLaren medan Red Bulls båda team vill samarbeta med Porsche.

F1 Sprint 2022
Villeneuve firar VM-titeln i Jerez 1997 (TT)

Efter 25 års frånvaro vill spanska Jerez tillbaka till Formel 1.
– Vi är första reserv, så snart en arrangör hoppar av kan vi ta över, säger Juan Marin.

Han är vice regeringschef i Andalusien som även är minister för turismen i regionen.
Mellan 1986 och 1990 kördes Spaniens Grand Prix i Jerez och 1994, samt 1997 arrangerade den Europas GP. Spanien har en GP-tävling i Barcelona, men det har varit ständiga diskussioner om det kontraktet ska förlängas eller inte. Banan är dock med 2022.

Williams missar test inför 2022

Williams kommer inte att köra årets test i Abu Dhabi. Det är ett däcktest och teamen får för första gången möjligheten att testa den nya 18-tumsdäcken från Pirelli. Williams avstår av ekonomiska skäl. Teamet vill inte bygga en bil för enbart två testdagar.
– Vi kommer inte att köra. Vi har ingen testbil och det gör att vi inte kan köra, säger Williams Dave Robson enligt motorsporttotal.

Därmed kommer teamet att börja sina tester 2022 utan att ha någon riktigt bra koll på de nya däcken. Hur stor nackdel blir det?
– Det är länge sedan vi tog beslutet och vi kan inte ändra oss nu, säger han.
– Vi kommer att starta vintertesterna lite bakom de andr. Jag hoppas att vi kan ta igen det när vi kan köra bilen ordentligt. Vi vill gärna testa redan nu, men det går inte.Trotts detta bär vi inte ligga allt för långt efter när säsongen startar.

I morgon får du en guide till Mexikos GP. I går fick du alla tider och däckval. Mer om det läser du här.
I måndags skrev jag om de fem tuffaste duellerna i Formel 1. Det läser du här.
Är du intresserad av IndyCar?
Läs Linus Lundqvists tankar efter måndagens test med Andretti Autosport. Jag fick en pratstund med honom.
Under dagen kan du höra hela den intervjun, samt ett samtal med Penskes ingenjör Mathias Jönsson, som berättar vad ett test i IndyCar egentligen innebär, i Indypodden.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB