Startsida / Inlägg

Ger nyheterna 2022 nya förutsättningar?

av Anna Andersson

Nya regler i Formel 1 2022 ger också nya förutsättningar.
Eller?
Det är den stora frågan.

Nya regler i Formel 1 2022
Slåss Alpine och Ferrari om VM-titeln 2022? (TT)

Ett par av teamen, som Haas och Williams, brydde sig egentligen aldrig om säsongen 2021. De fokuserade på 2022 redan från början.
Andra team, som Ferrari, lade tidigt om resurserna till nästa års bil medan Mercedes och Red Bull slogs om en VM-titel. Hur påverkar det säsongen 2022?
Det kan ingen av oss svara på idag.

– Det är absolut möjligt att de teamen som inte slogs om VM i år, som Ferrari, McLaren, Aston Martin eller Alpine har utvecklat ett smart koncept, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.com.
– Jag tror att vi får se en väldigt tajt fajt om både racevinster och VM-titeln den kommande säsongen.

Nya regler i Formel 1 2022

Den regeländring som har gjorts är en av de absolut största i F1-sportens historia, den största som jag kan minnas och den kan förändra förutsättningarna totalt. Det kan vara så att ett team gör en Brawn, det vill säga hittar någonting som ingen annan har tänkt på och startar säsongen så bra att det räcker för en VM-titel.

Det kan också vara så att ett av de förväntade toppteamen går bort sig, lite som Red Bulls motorleverantör Renault gjorde inför regeländringen 2014 vilket kastade tillbaka de regerande mästarna. Men det kan också vara att alla ligger på ungefär samma nivå.
Vi har ingen aning.

Det vi vet är att pengar regerar inom Formel 1 och med hjälp av det nya budgettaket måste stora team som Mercedes, Red Bull och Ferrari passa sig lite och minska vissa utgifter, medan andra team kan satsa mer ekonomiskt och lägga in mer pengar för att ens nå i närheten av det nya budgettaket.

Utslagsgivande handikappsystem?

En detalj som kan bli intressant är VM-placeringen i det nyligen avslutade mästerskapet. Sedan 2021 finns ett handikapssystem när det gäller tiden i vindtunneln. Den säger att ju sämre ett team är i sammandraget, ju mer tid får de tillbringa i vindtunneln. Exempelvis får Mercedes, som världsmästare för konstruktörer, köra göra 28 ”runs” i vindtunneln varje vecka. Haas, som var sist i VM, får köra 40 stycken under samma tidsperiod.

– Fast jag tror inte att det har någon större påverkan på resultatet, säger Christian Horner till motorsportmagazin.
– Men om nu Ferrari kommer med den snabbaste bilen och kör i från allt och alla i det första racet får viväl  erkänna att det hade en viss påverkan. Alla visste att det kommer en stor regeländring år 2022 och därför har alla också hanterat resurserna efter det.

Nu går vi vidar epå andra nyheter och det som vissa av er har undrat om.

Downforce vs Ground effect

Ground effect är den stora nyheten när det gäller aerodynamiken 2022. Det är egentligen en typ av downforce, men istället för att det genereras från vingar som trycker ner bilen i marken kommer Ground effect från tunnlar som löper längs med bilens golv. Det skapas ett undertryck som suger ner bilen mot banan.
Förändringen har gjorts för att man ska slippa den här smutsiga luften som alla bilar med vingar skapar och som ställer till problem för den bakomvarande bilen.

Tanken är att närmare 80 procent av downforce ska genereras från Ground effect den här säsongen. Det gör att man slipper komplicerade framvingar, bargeboards och annat som skapar en massa smutsig luft som i sin tur gör att bakomvarande bil har har svårt att köra om. Enligt Formel 1:s egna beräknignar tappade en bil 2021 ungefär 30 procent av sin totala downforce när den låg 20 meter bakom framförvarande bil, när de låg en billängd bakom var förlusten 47 procent.

Enligt de uppgifter som Formula 1 nu har tagit fram ska motsvarande siffror vara betydligt lägre med den nya bilen. När en bil ligger 20 meter bakom en annan bil ska förlusten av downforce 2022 ligga på 4 procent. Vid tio meter ska förlusten av downforce inte överstiga 18 procent. Det är en stor skillnad som ska leda till bättre racing.

Motor

Formel 1 frös motorreglementet efter säsongen 2021. Därmed sker det ingen utveckling av motorerna under de kommande tre åren. Det är en anledning till att Red Bull kan ta över Hondas motorer. Ett nytt motorreglemente väntas till 2026.

Däck

Nya regler i Formel 1 2022
Däckstest i Abu Dhabi (Pirelli)

Däcken har tidigare varit 13 tum, men till nästa år är de 18 tum.
– Det är troligen den mest synliga förändringen på bilen, säger Pirellis Mario Isola till autoweek.
– Det är en del av F1:s idé att göra sporten mer modern och får en jämnare fajt på banan. Vi tycker att det är bra efter som 18 tum gör det smidigare för oss att ta med tekniken från racingen till våra däck för den öppna marknaden. Storleken är mer kompatibel än vad däcken med 13 tum var.

Grafik: Pirelli och Formula 1.

Pirelli började utveckla de nya däcken mitt under 2019. Det handlar om fem nya varianter för torrt väder, samt regndäck och intermediates. Varje förare kommer att ha åtta mjuka, tre medium och tre hårda däck varje helg och de måste köra antingen medium eller de hårda däcken under racet.
– För att säkerställa att de nya däcken överhettar mindre än de gamla bad vi förarna att trycka på under en lång stint, utan att ge några instruktioner om hur de skulle hantera däcken, säger Isola.
– Den återkoppling vi fick var att det går att trycka på mer och att det känner att greppet är det samma under många varv. Tidigare har de behövt lägga mer fokus på att hantera däckslitaget.

Vad tycker då förarna?

Alonso har kört många olika bilar. Här med Felipe Massa i Ferrari 2010. Är det en fördel 2022? (TT)

Fernando Alonso:
– Det blir en annan teknik att köra dem, men det kommer vi att lära oss.
Esteban Ocon:
– Det är väldigt annorlunda. Jag tror att man kommer att kunna trycka i på lite andra ställen än tidigare. Med 18 tumsdäcken kan man ta med mer fart in i kurvan, men man behöver bromsa tidigare.
Charles Leclerc:
– Det blir nog ett lite större arbetsfönster. Framförallt när det är lite kallare och det är lite knepigt om du tappar bilen när du har hög fart.

Totalt kommer däcken att väga 11 kg mer än förra året, 2,5 kg per framhjul, 3 per bakhjul. Enligt Pirelli kommer man att tappa 0,5 sekunder per varv i tid (men det brukar man å andra sidan snabbt plocka in under ett år).
Pirelli har kontrakt med F1 till och med 2024.
Vill du läsa mer om nyheterna till 2022?
Då gör du det här.
Här kan du läsa om Marcus Ericssons debut i Daytona. Han hade tid att prata med mig i helgen, det snöade och han tog det lugnt i väntan på att få resa tillbaka till USA och starta säsongen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB