”Titeln är mitt långsiktiga mål”
avVM i rally har startat med en ny generation bilar och en ny generation Solberg. Oliver Solberg ska köra VM-titeln hem till Sverige. Så småningom.
Till helgens premiär i Monte Carlo har han helt andra tankar.
– Titeln är mitt långsiktiga mål, men nu kan jag inte vänta mig några megaresultat. Bilen är helt ny och kan jag komma i mål med ett jämnt resultat går allt efter plan.
Den förre världsmästaren Petter Solbergs son har hunnit fylla 20 år. Han gör nu sin första VM-deltävling som fabriksförare för Hyundai WRC-team. Där han tävlar i samma stall som stjärnor som Ott Tänak och Thierry Neuville. Säsongen startar i klassiska och mycket svårkörda Monte Carlo och rally-VM har, precis som F1 och VM i rallycross, gjort en stor förändring av bilen. I år tävlar WRC med en hybridbil.
– Det är helt annorlunda. Vissa kallar det för en ny era när nu bilen blir tyngre, men den största skillnaden är elen. Det gör att man måste ändra körstil och den kräver att man arbetar lite annorlunda, säger Oliver Solberg.
Oliver Solberg redo för debut i WRC 2022
Hybridsystemet med styrenhet är standard och eldrivlinan kompletteras med ett batteri på 3.9 kWh som kan laddas av en laddare eller av bilen. Förarna kan själva välja hur de vill utnyttja de runt 134 hästkrafterna från eldrivlinan inom vissa ramar.
Vid service och på utvalda delar av transportsträckorna kör förarna på ren el, medan bensinmotorn arbetar mest under specialsträckorna. Vid långa sträckor finns lite mindre effekt att hämta, vid kortare något mer. Dessutom kan de använda den vid tio sekunder i starten av varje sträcka.
– Bilen i sig närmar sig den R5:a jag körde förra året, det är lite mer den gamla skolan av bil med spak, samtidigt som elen gör bilen väldigt racingaktig. Det är inte som rally där du kör med gas och broms, utan du använder var för sig för att få el, förklarar Oliver Solberg.
– Det ger ju lite extra power och det är kul. Det känns lite som att köra rallycross, men det är svårare. Vi kan ta oss upp till 530 hästkrafter och det kommer att gå fort på elen, även om det inte kommer att ha samma effekt på snö och grus som asfalt.
Oliver Solbergs VM-rally inleddes med problem
I fjol hade han huvudfokus på WRC2, men fick köra vissa utvalda tävlingar i värstingklassen. I år är han den yngste deltagaren i WRC och han kommer att dela bilen med veteranen Daniel Sordo. Än så länge har han fått besked om att köra deltävlingarna i Monte Carlo och i Sverige.
– Vi får se vad som händer efter det, säger Oliver Solberg.
– Men jag känner mig lugnare och tryggare än förra året. Jag har haft en bättre uppladdning. Det är samma folk, samma team och vi har en riktig plan för året, även om vi är två som delar på en bil. Det finns folk i teamet som har jobbat med pappa, som jag har känt sedan jag var liten och som jag vet att jag kan lita på. Jag hoppas också att jag har en fördel av att vara ung. Att jag inte är van vid det gamla utan kan hantera bytet och köra snabbt direkt.
Redan under torsdagens inledning fick han dock problem. Internradion fungerade inte och han kunde bara höra motorn, inte sin kartläsare.
– Det var en svår dag för oss, säger han.
– Jag gjorde mitt bästa och vi klarade oss igenom de två sträckorna och det är huvudsaken.
Rallyt pågår under fyra dagar och den regerande mästaren Sebastien Ogier har tagit ledningen, följd av den tidigare mästaren Sebastien Loeb. Du kan följa Monte Carlos VM-rally live här.
•••
Under helgen lånar F1-bloggen ut lite plats åt Oliver Solberg och VM-premiären i rally.