Så förändras GP-helgen
avFormel 1 gör förändringar. Upplägget för en tävlingshelg i F1 ändras.
En av dagarna stryks – för att spara personal och pengar.
Vi har vant oss vid att torsdagen är mediernas dag i Formel 1. Det handlar om enskilda intervjuer, presskonferenser och en massa snack runtomkring inför den kommande helgen. Den dagen tas bort till 2022. Det gör att årets säsong, som innehåller rekordmånga lopp, får ett helt annat upplägg. Fredagen inleds med en presskonferens dit FIA kallar förarna. Under den förmiddagen ska också andra pressaktiviteter, så som enskilda intervjuer med olika TV-bolag och andra mediarepresentanter genomföras. Mediaaktiviteterna får ta max två timmar, men de måste avslutas en och en halv timme före den första träningen. Det betyder att det kan bli tidiga mornar och sena kvällar under fredagen. Hur det ser ut under en sprinthelg är däremot inte kommunicerat än.
Detta är en förändring som spar tid och hotellnätter för teamen, men som kommer att göra att tillgängligheten till förarna blir reducerad, vilket i slutändan ger fansen sämre insyn.
Upplägget för en tävlingshelg i F1 ändras
Även tävlingshelgen i Monaco, där träningarna enligt tradition har genomförts under torsdagen ska genomföras enligt samma mönster. Under fredagen blir det presskonferens, samt två träningspass på vardera en timme. Under lördagen är teamcheferna med på en presskonferens, därefter blir det en träning och ett kval. Racet körs som vanligt under söndagen.
Detta gör att F1 sparar 24 dagars arbete på banan för personalen under en säsong, som med sina 23 tävlingshelger är längre än någonsin. Här har du kalendern för Formel 1 2022.
Mercedes och Red Bull mot resten av teamen
För ett par dagar sedan så skrev jag om Zak Browns oro för att det inte blir några sprintrace 2022. Teamen kommer nämligen inte överens. Enligt italienska ”Corriere dello Sport” är det Mercedes och Red Bull som vill ha ytterligare fem miljoner dollar i ersättning för att köra F1 Sprint 2022. De vill försäkra sig om en ekonomisk kompensation för eventuella skador som uppstår på bilarna i samband med sprinten.
I år har F1 reducerat sitt budgettak med exakt fem miljoner dollar. Det har minskat från 145 miljoner dollar till 140 miljoner dollar och enligt tidningen är just de 5 miljonerna (50 miljoner kronor) ett irritationsmoment för de två stora teamen. För att ändra ett reglemente under en pågående säsong krävs en suverän majoritet ( åtta av tio team) och kommer stallen inte överens finns det en risk att det int eblir några F1 sprint i år. För att ändra ett reglemente till nästa år krävs enbart majoritet.
Mer läser du här.
Datumen för årets försäsongstester är klara.
Dates are locked in for pre-season running in Barcelona and Sakhir#F1 #F1Testing pic.twitter.com/3pWbUfo7BT
— Formula 1 (@F1) January 26, 2022
I gårdagens blogg kunde du läsa mer om däcken och tänkbara strategier för 2022, samt om Mercedes tankar inför det nya reglementet.
– Med tanke på att bilarna är helt nya och väldigt olika föregående modeller kan jag tänka mig att ett eller två team har gjort felkalkyleringar. 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger James Allison. Du läser det här.