Startsida / Inlägg

Klassiskt team på väg till Formel 1

av Anna Andersson

Affären med Alfa Romeo sprack. Ändå vill Andretti Autosport in i Formel 1.

– Michael har skickat in en ansökan till FIA, berättar Mario Andretti.

 

Andretti Autosport in i Formel 1
Mario Andretti (AP Photo/Luca Bruno)

Det var för ungefär ett år sedan som världsmästaren från 1978 avslöjade för Sportbladet att hans son Michael Andretti letar efter ett F1-team och att han vill ta in Andretti Autosport in i Formel 1. Under hösten 2021 förhandlade det amerikanska teamet, som tävlar i IndyCar, Extreme E, IMSA och Formel E, med Sauber om att ta över Alfa Romeo.

Planen var att amerikanen Colton Herta skulle köra en av bilarna och förhandlignarna var intensiva, men affären sprack.

2024 vill Andretti Autosport in i Formel 1

Michael Andretti ger sig dock inte, det förklarar Mario Andretti på sociala medier.

– Michael har skickat in en ansökan till FIA om att starta med ett nytt team i Formel 1 år 2024. Hans företag Andretti Global har de resurser och samtliga förutsättningar som krävs för att lyckas med det.

Det är inte helt enkelt att få en startplats i Formel 1. Dels måste FIA godkänna ansökan, sedan måste teamet betala 200 miljoner amerikanska dollar för att vara med. Den summan fastställdes av Concorce Agreement år 2020 och är till för att skydda de tio nuvarande teamen och förhindra att team som inte är kapabla till att göra den satsning som F1 kräver söker sig till mästerskapet. Vi minns alla 2010 när team som Lotus, HRT och Virgin kom in i Formel 1. Tolv år senare finns inget av dem kvar.

Det enda exemplet som har lyckats etablera sig i F1 de senaste åren är Haas. Tack vare ett samarbete med Ferrari har det amerianska teamet även nått vissa framgångar. Trots att 2021 var en en väldigt tung säsong för teamet räknar stallet med att kunna uppdatera bilen under 2022 och vara med i kampen om poäng.

Två amerikanska team i F1

Mario Andretti har även sagt till Indianapolis Star att hans son, till skillnad från Haas, vill bygga bilarna  i USA.

– När FIA bekräftar vår ansökan är vi beredda att starta inom ett par dagar, säger Mario till tidningen.

– Min son menar allvar. Nu är det upp till FIA och Formel 1 att acceptera vår ansökan.

Andretti Aurosport in i Formel 1
Grosjean lämnade F1 efter den fruktansvärda olyckan i Bahrain 2020 (TT)

Andretti är amerikans största racingfamilj. Mario Andretti som ursprungligen kommer från Italien, vann VM efter en fajt mot kollegan Ronnie Peterson 1978. Han har vunnit IndyCar fyra gånger och Indy 500. Hans son Michael gjorde ett kort gästspel i F1 1993 när han körde 13 lopp för McLaren och sonsonen Marcos har erfarenheter från IndyCar.

I IndyCarteamet tävlar i dag Romain Grosjean, som tidigare körde i Formel 1, och Colton Herta. Herta anses vara den största talangen inom amerikansk racing och han avslutade 2021 med  två segrar. I höstas testade även svensken Linus Lundqvist för teamet.

Formel  1 tar just nu mark i USA, som är en viktig marknad för flera av teamen. Amerikanska Liberty Media äger Formel 1 sedan ett par år tillbaka, under årets säsong avgörs två deltävlingar i USA ( Miami och Austin) och Drive to Survive har skapat ett enormt intresse för F1 i det stora landet i väster. Den fjärde säsongen startar om ungefär två veckor, mer om det läser du här.

I fredags presenterade för övrigt Mercedes sin bil, mer om det och om Lewis Hamiltons tsnkar efter fjolåregts intensiva säsong  läser du här.

I veckan startar försäsongstesterna i Spanien och till helgen startar IndyCar i St Petersburg, Florida. Nu är säsongen start igång igen! Tänk att en vinter kan kännas så lång!

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB