Startsida / Inlägg

Ny starttid för Formel 1 – och Felix testar bilen

av Anna Andersson

F1 ändrar upplägget på tävlingshelgen. Det förändrar också gällande starttid för Formel 1 2022.

starttid för Formel 1 2022
Ändrat upplägg ger ändrad starttid för Formel 1 (TT)

I och med att torsdagens mediaarbete har flyttats till fredagen så förändras upplägget under en F1-helg, vilket framförallt påverkar tiderna för träning och kval.

Den största förändringen sker under lördagen och gör att  den tredje träningen ofta kommer att starta klockan 13.00 och kvalet senareläggs och ofta startar klockan 16.00 lokal tid. Det är senare än i fjol.

Även under fredagen märks förändringen då den första träningen startar först klockan 14.00 likal tid (tidigare var det 11.30) och den andra  träningen startar klockan 17.00 (15.00 i fjol).

När det  gäller starttiden för söndagens Grand Prix ligger tiden i Europa ofta fast vid klockan 15.00. Redan 2021 gick man tillbaka till att starta helt klockslag och inte tio minuter över som året innan.

Starttid för Formel 1 2022 – race för race

Här är gällande starttid för Formel 1 2022 – GP för GP och samtliga tider är svenska.

1. 20 mars Bahrain GP (Sakhir): kl 16.00
2. 27 mars Saudiarabien GP (Jeddah): kl 19.00
3. 10 april Australien GP (Melbourne): kl 07.00
4. 24 april  Emilia-Romagna GP (Imola): kl 15.00
5.  8 maj Miami GP (Miami, USA): kl 21.30
6. 22 maj Spanien GP (Barcelona): kl 15.00
7. 29 maj Monaco GP (Monte Carlo): kl 15.00

8. 12 juni Azerbajdzjan GP (Baku): kl 13.00
9. 19 juni Kanada GP  (Montreal): kl 20.00
10. 3 juli Storbritannien GP (Silverstone): kl 16.00
11. 10 juli Österrike GP(Spielberg): kl 15.00
12. 24 juli Frankrike GP (Le Castellet): kl 15.00
13. 31 juli Ungern GP (Budapest): kl 15.00
14. 28 augusti Belgien GP (Spa-Francorchamps): kl 15.00

15. 4 september Nederländerna GP (Zandvoort): kl 15.00
16. 11 september Italien GP (Monza): kl 15.00
17. 25 september Ryssland GP (Sotji): kl 13.00
18. 2 oktober Singapore GP (Singapore) : kl 14.00
19. 9 oktober Japan GP (Suzuka): kl 07.00
20. 23 oktober USA GP (Austin): kl 21.00
21. 30 oktober Mexiko GP  (Mexico City): kl 20.00
22. 13 november Brasilien GP (Sao Paulo): kl 19.00
23. 20 november Abu Dhabi GP (Yas Marina): kl 14.00

I går kom det andra nyheter, kring sprintracen 2022. Här hittar du det.

Williams redo för 2022

En klassiker har presenterat sin bil. Williams visade upp en showcar av FW44, samtidigt som Nicholas Latifi faktiskt körde en showrun på Silverstone.

Det skilde en hel del på de två bilarna, som framvinge, sidepods och motorhuv och på grund av ett tekniskt problem så kom bilen först ut på banan under eftermiddagen. Då med regndäck.

– Vi ändrade lite i färgerna, vi ville ha allt perfekt och det gick bara att ändra på vår showcar, förklarar teamchef Jost Capito.

Williams är ett team som vunnit 16 VM-titlar sedan det grundades 1977, men som haft problem under de senaste åren och saknat pengar. Nu har man nya investerare och en ny förare. Alex Albon, tidigare Red Bull, kör intill Nicholas Latifi.

– FW44 är ren och enkel, jag gillar att vi har gått mot mer blått, med känslan av en diamant och sedan lite rött. Det är snyggt och jag ser fram emot att köra bilen på banan. Testet i Barcelona kommer att handla om att vara effektiva, ta vara på tiden och se till att vi har ett paket som kan konkurrera när vi nu startar säsongen, säger Alex Albon, som i fjol tävlade i tyska DTM och var simulatorförare hos Red Bull.

En sak att notera är att Sennas S förvinner från bilen. I 27 år har det funnits med på nosen, men nu är det borta.

– Det är en ny era, en ny bil, säger teamchef Jost Capito.

– Vi måste se framåt och inte hela tiden påminna förarna om historien när de kliver ner i bilen.

Istället har man byggt om på museumet och där hyllas Ayrton Senna, som avled när han körde en Williams på Imola år 1994.

I veckan presenteras fler bilar. Alla datum hittar du här.

Felix Rosenqvist testar inför IndyCar

(Felix Instagram)

Det är snart dags för premiären av IndyCar och Felix Rosenqvist är först av svenskarna att testa sin bil på Sebring.

– Det kändes okej, skönt att vara tillbaka i bilen. Vi hade ett par bra race runs och vi kom en bra bit med set-upen, men det var fortfarande ganska svårkört i perioder. Samtidigt hade vi medvetet en set-up som inte var optimal för Sebring, så förhoppningen är att vi prickat rätt när vi kommer till St. Pete. Det är då det gäller, säger han.

– Jag känner mig försiktigt optimistisk, men det är otroligt lite tester i INDYCAR och jag tror att alla kommer ha ett visst mått av osäkerhet när vi kommer till premiären. Det blir spännande att se var vi står.

IndyCar har bara en enda testdag inför premiären som avgörs om mindre än två veckor och även Marcus Ericsson har kört sin testdag på samma bana.

Jag jagar honom för en kommentar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB