Startsida / Inlägg

Hulken, Giovanazzi, Piastri eller Fittipaldi?

av Anna Andersson

Snart är det dags för säsong fyra, men redan nu ryktas det om Drive to Survive säsong 5.
Men först detta:

Pietro Fittipaldi kommer att köra för Haas.
Men bara under veckans tester.
– Vi vill gärna ha någon som är mer erfaren, säger teamägare Gene Haas.

Vem blir Micks kollega? (TT/AP )

Haas F1 har avslutat samarbetet med ryssen Nikita Mazepin och teamet har nu bara en förare, Mick Schumacher. På torsdag startar de tre sista testdagarna inför årets säsong.
Men vem är Haas andra förare 2022?
– Pietro Fittipaldi är det första alternativet, säger stallchef Günther Steiner.
Fittipaldi, barnbarn till den tidigare världsmästaren Emerson, är teamets testförare och hoppade in när Romain Grosejean tvingades vila på grund av sina brännskador efter den otäcka olyckan år 2020. Det är dock all erfarenhet han har av Formel 1.
– Pietro kommer definitivt att köra. Därför har vi honom. Han är testförare, säger teamägare Gene Haas till AP.
Men det betyder inte att han står på startlinjen när Formel 1 startar i Bahrain den 20 mars 2022.
– Vi tittar på flera kandidater, vem som är tillgänglig och vad vi måste hantera, säger Haas.
– Vi kommer att ha hittat någon fram till onsdag.

Det är i morgon.

Comeback hos Haas för Govanazzi eller Hülkenberg?

Det har pratats om att Antinio Giovanazzi är ett alternativ, han sponsras av Haas motorleverantör Ferrari och tvingades lämna Formel 1 och Alfa Romeo efter förra säsongen. Det pratas också om Oscar Piastri som vann Formel 2 förra året och är Alpines förare. Det franska teamet har ingen plats för honom i år och eftersom han vann Formel 2 2021 får han inte tävla där i år igen. Han är just nu bara test- och simulatorförare.

Hulken hos Renault (TT)

Ett annat alternativ är Nico Hülkenberg. Tysken blev pappa i fjol och var därför inte intresserad av att köra IndyCar, men Formel 1 kan mycket väl locka tillbaka honom till racingen. Han känner Haas stallchef Günter Steiner väl. Hulken imponerade när han gjorde ett inhopp för Racing Point 2020. Han är numera testförare för samma team (Aston Martin), men även om killen aldrig nått en pallplats så har han mer fart och erfarenhet än många andra.

Enligt BBC är också den 24-indiern Jehan Daruvala ett alternativ. Han tillhör Red Bulls stall och är en kandidat till titeln i Formel 2 i år, men har inte imponerat de två senaste åren i den klassen.

Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och expert hos tyska Sky vet vad han önskar sin brorson.
– För Micks skull önskar jag att han får en teamkompis som gör att de tillsammans kan lyfta teamet och att det är en förare som passar in i teamet, säger Schumacher till Sky.
– Gärna någon som Mick kan lära sig en del av.
Men Schumacher tror inte på Hulken.
– Det hade överraskat mig, säger han.
– Men jag kan inte föreställa mig att man absolut vill köra med Fittipaldi, men vi får se.
Ralf Schumacher ser förarplatsen som en möjlig extrainkomst för teamet som nu förlorat sin ryska huvudsponsor.

Imola stannar i Formel 1

1996 Michael Schumacher och Damon Hill på prispallen efter San Marino Grand Prix (TT) 

Formel 1 kommer att köra på Imola fram till och med 2025. F1 tävlade i San Marino första gången år 1980 då banan arrangerade Italiens GP, året efter avgjordes San Marinos GP för första gången och därefter tävlade mästerskapet på banan vid 27 tillfällen. Fram till och med 2006.
I samband med pandemin 2020 återvände VM i Formel 1 till Imola, tävlade där 2022 och har ett lopp inplanerat även 2022. Nu är det klart att det blir ytterligare tävlingar fram till och med 2025.
– Det är en ikonisk bana, en del av sportens historia och den har gjort ett fantastiskt jobb när det arrangerats två lopp under pandemin. Våra italienska fans kan vara stolta och fansen i övriga världen får se den här banan på kalendern även framöver, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

Drive to Survive säsong 5

På torsdag startar årets sista test, tre dagar i Bahrain. Det kommer att sändas på Viaplay. På fredag den 11 mars är det sedan dags för Drive to Survive säsong 4, mer om dramatiken bakom kulisserna läser du här. Den omtyckta serien återfinns på Netflix och återigen får du följa fajten mellan Red Bull och Mercedes, samt de hårda orden mellan Christian Horner och Toto Wolff. Du får också en inblick i Daniel Ricciardos tuffa första år hos McLaren.

Det blir totalt tio avsnitt innan vi kan kika mot framtiden. Blir det en Drive to Survive säsong 5? Netflix har inte bekräftat någonting än.

Under de första testerna i spanska Barcelona hade streamintjänsten ett filmteam på plats, möjligen för att inleda arbetet med Drive to Survive säsong 5. Bland annat postade Lando Norris en video på TikTok där ha sa:
– Välkommen till Drive to Survive säsong 5.
Det är inget bevis, men kanske ett tecken på att det blir en femte säsong av den populära serien.

Drive to Survive 2022

Här är namnen på årets avsnitt:

1. Clash of the Titans
Den nya säsongen(2021) startar i Bahrain.
2. Ace in the Hole
Daniel Ricciardo är ny hos McLaren och möter tufft motstånd.
3. Tipping Point
Max Verstappen pressar den regerande mästaren Lewis Hamilton. Det slutar med en kontroversiell kollision.
4. A Mountain to Climb
Bakom kulisserna hos Haas.
5. Staying Alive
Daniel Ricciardo tar en sensationell seger i Italien.
6. A Point to Prove
Ny ledning hos Williams.
7. Growing Pains
Har Tsunoda och Ocon en framtid i Formel 1.
8. Dances With Wolff
Ryktena kring Mercedes framtid och förarpar.
9. TBA
10. TBA

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB