Startsida / Inlägg

Ericsson inför årets mest extrema race

av Anna Andersson

Är det dags för revansch för Marcus Ericsson i Texas?
– Det är den mest galna banan på kalendern, säger han.

Marcus Ericsson i Texas
Marcus Ericsson inför årets första ovalrace (IndyCar)

Samtidigt som Formel 1 kör sin premiär går IndyCar in på säsongens andra deltävling, en extrem oval i Texas.
– Det är en highspeed superspeedway det går väldigt snabbt med väldigt bankade kurvor. Man har runt fem G i kurvorna konstant under nästan två timmar. Det är en otrolig utmaning både fysiskt och mentalt. Det är det mest extrema race på kalendern, säger Ericsson.

Han hade en bra möjlighet på en pallplats i premiären, men drabbades av en hårt dömt bestraffning och fick sedan kämpa sig upp till plats nio. Nu är han hoppfull inför helgen i Texas.
– Min känsla är bra och det fanns mycket positivt att ta med sig efter premiären i St Pete inte minst i racet. Jag är revanschsugen efter den bestraffningen som jag tyckte var väldigt hårt dömd och förstörde mina möjligheter till den pallplats som vi verkligen hade läge till att ta där i St Pete. Jag är riktigt laddad till helgen.

Revansch för Marcus Ericsson i Texas?

Chip Ganassi Racing har varit bra i Texas tidigare och till i år för bilens inställningar ändras mellan kval och race. Det har inte varit tillåtet sedan 2019.

– Jag tror att vi som team kommer att vara starka. Vi brukar  alltid vara starka där och Scott Dixon har väl vunnit tre av de fem senaste racen så  vi brukar ha en bra  bil. Jag är väldigt hoppfull.
Dessutom har han arbetat hårt med att förbereda sig för just ovaler under försäsongen. Han är medveten om att han behöver lyckas där för att kunna konkurrera i sammandraget.
– Jag har insett att det är där jag måste vara med och slåss om en pallplats om jag ska kunna slåss om mästerskapstitel, säger Marcus Ericsson.
– Jag har byggt upp till en framgång på oval. Ända dedan jag kom till IndyCar har jag komfortabel i bilen på ovaler, men inte riktigt fått någon fullträff än.

• Kan du beskriva hur du har jobbat?

– Jag har lagt tid på  att kolla ombordklipp och data, samt prata med min ingenjör. Vi diskuterar vad jag måste förbättra och var jag måste bli smartare. Ovalrace är så annorlunda jämfört med  vanliga banor och stadsbanor som jag är mer van med och då behöver jag utveckla mig för att lyckas.

Rosenqvist positiv

Även Felix Rosenqvist är positiv inför helgen. Han tävlar för Arrow McLaren och kkollegan Pato O’Ward vann på Texas Motor Speedway förra året.

– Jag har alltid gillat Texas Motor Speedway, och det har också varit en av mina starkaste ovaler ända sedan jag kom till INDYCAR, säger Felix Rosenqvist.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka dit i helgen och testa vårt ovalpaket för första gången i år. Vi hade en riktigt snabb bil på den här typen av bana förra säsongen. Vi tror att vi har gjort fler framsteg under vintern, så jag känner mig optimistisk. Det ska bli riktigt kul!

Helgens tävlingar inleds med träning och kval under lördagen. Racet – ”XPEL 375” – körs över 248 varv (600 km / 375 miles). Start kl. 17.45 svensk tid på söndag.

– Att vi får ändra set-up efter kvalet är en stor grej, kommenterar Felix Rosenqvist.

– Det betyder att vi inte behöver kompromissa. Vi kommer att köra bilen med minimal downforce i kvalet för att maximera farten över ett flygande varv. Iracet behöver vi en bil som fungerar i trafik och över en hel racedistans. Det är en helt annan sak. Det blir väldigt intressant att se hur det faller ut på den här banan.

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2

XPEL 375
Texas Motor Speedway (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Lördag 19 mars
Fri träning 1: 15.45-17.00
Kval: 19.00-20.00
Fri träning 2: 22.00-23.00

Söndag 20 mars
Race (248 varv): 17.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Formel 1

Fokus på denna blogg och Sportbaldets satsning är så klart Formel 1, detta var ett nedslag för att hålla koll på våra främsta svenska formelbilsförare. Du lyssnar på den nya podden ”Plattan i Mattan” här. 

Eller i webbläsaren här:

Du följer träningar, kval och race med statistik och liverapporter här:

Sedan kan du läsa mina tankar kring Drive to Survive här.

Här finns mitt tips inför säsongen

Du har chansen att vara med i MotorMaganer  och skapa ditt eget lag  och utmana dina kompisar här:

Det var nog allt – men det var ganska mycket;-) Hörs i morgon.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB