Startsida / Inlägg

Leclerc erkänner: Blev för girig

av Anna Andersson

Vi kan rapportera om en svensk framgång när Dino Beganovic vann på Monza, men först en stor snackis från Formel 1 på Imola.

Ferraris Charles Leclerc gjorde en miss på Imola.
Efteråt är han kritisk mot sig själv.
– Det får inte hända, säger VM-ledaren.

Ferrariföraren hade plats tre i säkert försvar, men kunde inte låta bli att attackera Red Bulls Sergio Perez för plats två. Det hade gett honom ett par extra poäng i kampen om VM-titeln – men han gjorde en missbedömning. Istället för ett par poäng extra på kontot snurrade han av, skadade bilen och förlorade ett stort antal poäng.
Poäng som kan bli dyrbara i slutet av säsongen.

– Den snurringen får inte hända. Plats tre var max för mig idag, jag hade inte farten för något mer, säger han efter plats sex på Imola.
– Men jag blev för girig och fick betala priset. I jämförelse med plats tre så förlorade jag sju poäng i dag. Det är synd för de sju poängen kan vara väldigt värdefulla i slutet av säsongen.

Dubbelseger för Red Bull på Ferraris hemmabana (TT/AP)

Miss för Leclerc

Efter fyra VM-lopp har Charles Leclerc nu 27 VM-poäng tillgodo på Max Verstappen, inför tävlingshelgen på Ferraris hemmabana hade han 46 poängs försprång på den regerande världsmästaren.
Det är ett rejält tapp som han också får hård kritik för.

– Han kör rätt över banbegränsningen där, det är för mycket, absolut för mycket, säger Skys Ralf Schumacher som själv tävlat i Formel 1 under flera säsonger.
– Det var helt onödigt. Han behövde bara acceptera att han var trea och köra hem de poängen. I slutändan är det lugnet och den acceptansen nyckeln till en VM-titel.

Red Bull däremot fick full utdelning, stallet tog risker och det belönades.
–Jag tror att det faktum att vi var modiga nog att uppdatera bilen, trots att det bara var en fri träning, var utslagsgivande, säger motorsportkonsulten Helmut Marko till Sky.
– Allt fungerade perfekt.

Mer om Red Bulls dubbelseger läser du här.

Enligt Christian Horner var det däcken som avgjorde på Imola.

– Vi kunde se att Charles hade större problem med framdäcken än vad vi hade, säger Red Bulls stallchef till motorsporttotal.com

– Efter besvikelsen i Australien var detta helt rätt svar. Det är ett av våra bästa resultrat någonsin.

För övrigt är det bara två förare i F1-historien som tagit fler  poäng under en F1- helg än vad Verstappen gjorde på Imola. Det är Lewis Hamilton (50) och Felipe Massa (36) båda under finalhelgen 2014 när det delades ut dubbla poäng.

Daniel Ricciardo besökte Ferrari i går. Antagligen för att be om ursäkt till Carlos Sainz.

Svensk kollen – seger för Dino Beganovic

Seger för Dino Beganovic
Seger för Dino Beganovic (Dutch Photo Agency.)

Dino Beganovic fick en drömstart när han inledde Formula Regional European Championship med en seger på Monza.
Svensken kör för Ferraris förarakademi och han inledde med en pole position, mer än tre tiondelar före närmaste konkurrent i det 37 bilar stora startfältet.
Ett kraftigt regnfall innebar att förutsättningarna förändrades markant in mot racestart – men svensken behöll kontrollen och ledde från start till mål, och underströk sin fart med tävlingens snabbaste varv.

– Yes! Vilken start på säsongen, utbrister Dino Beganovic.
– Pole position, snabbaste varv och seger, det kunde inte ha blivit bättre. Det var en tuff dag på jobbet med kval i torrt och race i regn, men vi visade att vi hade farten i alla förhållanden. Jag är överlycklig över att få inleda säsongen med min första seger i mästerskapet. En fantastisk känsla!
Han var sedan tvåa i säsongens andra lopp och leder mästerskapet efter premiärhelgen. Nästa deltävling avgörs på Imola den 6-8 maj.

Tyngre för Solberg i Kroatien

Oliver Solberg bröt VM-rallyt i Kroatien sedan han kört av vägen under lördagen och det extremt heta avgassystemet orsakat en brand.
Elden skadade bilen så mycket att han tvingades bryta helgens WRC.

– Dagen gick definitivt inte enligt planerna. Jag ”tappade” bakändan på bilen och körde av vägen. De heta avgassystemet orsakade en brand bak i bilen. Därmed fick vi stoppa för dagen, sa Oliver Solberg.
Skadorna visade var så omfattande att det inte gick att reparera bilen inför nästa specialsträcka.
– Det här var inte vad vi ville ha från vårt första besök i Kroatien. Visst är det en del av sporten, men ändå är jag väldigt ledsen för teamet, för mig själv och Elliott efter en bra första dag. Men vi har lärt oss mycket, och vi kommer tillbaka starkare.
Nästa VM-tävling i rally kommer att äga rum i Portugal 19-22 maj.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB