Startsida / Inlägg

Verstappen vann – var det vändningen?

av Anna Andersson

Världsmästaren ville ha revansch på Imola. Det fick han – Max Verstappen vann på Imola, varvade Lewis Hamilton och snodde 19 poäng av Charles Leclerc.

Max Verstappen vann på Imola,
Första dubbelsegern sedan 2016 (AP/TT)

Redan under inledningen av veckan snackade Heltmut Mako om Red Bulls satsning på en revansch. Att teamet inte är några revisorer utan tar risker.

På Imola gick taktiken hem. Från första till sista varv. Max Verstappen var snabbast i kvalet, hade pole position i sprintracet, tog segern där och första startposition i dagens GP. Väl i starten fick han perfekt hjälp av kollegan Sergio Perez som smög förbi Charles Leclerc och tog sin roll perfekt. Det gav Verstappen möjligheten att styra mot årets andra seger.

Perez vet att hans framtid bygger på att han hjälper Max Verstappen och återigen skötte han den rollen med den ära. Oavsett om underlaget var blött eller torrt, oavsett om han körde på intermediates eller slicks så stod han emot Charles Leclercs attacker. Red Bulls bil är väldigt snabb på rakan och Ferrarin med Leclerc kom inte i kapp. Istället stressade Perez Leclerc till ett ödesdigert misstag som kostade VM-ledaren många viktiga poäng. En insats som spelade Max Verstappen i händerna.

– Jag försökte för mycket, tyvärr, konstaterade Leclerc torrt efter loppet.

Max Verstappen vann på Imola
Besviken Leclerc (AP /TT)

Max Verstappen vann på Imola

Max Verstappen vann på Imola, Sergio Perez slutade tvåa och  Red Bull tog sin första dubbelseger sedan 2016. Den regerande mästaren tog full pott och i kampen om VM-titeln så skiljer det nu 27 poäng mellan Leclerc och Verstappen. Inför helgen var det 46 poäng.

Var detta starten på vändningen? Nu har  Leclerc och Verstappen vunnit två GP var, den enda skillnaden är att Verstappen brutit två GP-lopp medan Lecerc tagit poäng i samtliga.

I konstruktörsmästerskapet skiljer det nu 11 poäng till Ferraris fördel och det är ingenting. En av anledningarna till att Red Bull har kommit i kapp är att Ferrari bara tävlat med en bil de senaste två loppen eftersom Carlos Sainz har brutit.

Spanjorens långa mardröm fortsatte nämligen på Imola. Han krokade samman med Daniel Ricciardo, McLaren, redan i kurva två och fastnade i sandfållan. Det är andra GP-loppet i rad som Sainz tvingas bryta och även om han tog fem poäng i gårdagens sprint så är det tunga, tunga förluster för en förare som drömmer om VM-titeln och som har en bil som är kapabel att vinna den.

– Vi lär oss av att gå igenom den här tuffa situationen och vid något tillfälle så kommer det att ändras, säger Sainz till Viaplay.

Även om han nu har ett nytt kontrakt med Ferrari blir situationen för honom allt tuffare. Ferrari kommer inte att tveka när det gäller att backa en förare för VM-titeln och Sainz kommer allt närmare rollen som enbart hjälpryttare.

Russell i toppen – Hamilton i botten

Lando Norris tycks trivas på Imola och tog en ny pallplats för McLaren i Italien, men bakom honom körde George Russell upp sin Mercedes till plats fyra. Efter plats 11 i kvalet, plats 11 i sprinten blev det en fjärdeplats för britten som är nu är klart poängbäst hos Mercedes.

– Det är mycket bättre än vad vi hade kunnat hoppas på. Vi trodde inte att plats fyra var inom räckhåll, bilen är inte tillräckligt snabb, säger Russell som var hårt uppvaktad av Valtteri Bottas, men höll undan.

Men Hamilton då?

Var ska vi börja? Ett uselt kval i blötan, ett sprintlopp där han satt fast och sedan ett race där han inte hade någonting att säga till om. En helt annan situation nu hur det var för ett par månader sedan när han slogs om en åttonde VM-titel. Hur motiverad är han?

Det är frågan. Antagligen är han inte speciellt motiverad när han sitter i bilen, i ett tåg långt bak i fältet, men han är säkerligen motiverad när han kliver ur. Han vet vad som gäller och han har varit i situationen tidigare. 2009 var han med och gjorde en vinnande bil av någonting som var okörtbart under inledningen av säsongen.

Hamiltons bil var okörbar, enligt Wolff (AP/TT)

Teamchef Toto Wolff var besviken efter loppet.

– Bilen var helt okörbar, sa Wolff till motorsporttotal.com.

– Vi kommer att komma ur detta någon gång, men dagens race var fruktansvärt.

Wolff bad faktiskt Hamilton om ursäkt efter 14:e platsen.

– Ingan fara, svarade Hamilton och påpekade att teamet måste fortsätta att jobba hårt.

Inför helgen sa teamchefen att det skulle ta två eller tre race till innan bilen är i fas, med andra ord hoppas Mercedes på en förbättring till tävlingshelgerna i Spanien och Monaco i slutet av maj.

Korta nyheter

Aston Martin tog poäng med båda sina bilar och Sebastian Vettel var nöjd med årets första poäng.

– Det känns inte som en seger, för det var ingen vinst. För oss är det ändå ett steg framåt för vi var bättre än vad bilen är, konstaterade han efter loppet.

Valtteri Bottas körde in ytterligare VM-poäng till Alfa Romeo och gjorde en stark insats, precis som Kevin Magnussen. Hela resultatlistan hittar du i vår målservice. Där finns också VM-tabellen.

Fernando Alonso och Carlos Sainz bröt på Imola. Tung helg för alla spanska F1-fans.

Nästa deltävling avgörs i Miami om två veckor. På en bana som är designad för Formel 1. Men fram till dess har vi en blogg som lever nästan varje dag och två poddavsnitt. Häng med oss!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB